۹۰ چاه آب در سال ۹۹ خشک شد/ بر احداث تصفیه‌خانه‌های پساب تاکید داریم

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی امسال ستاد بحران خشکسالی در حوزه معاونت خدمات شهری تشکیل شده و مسائل کم آبی را پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین امیری امروز _یکشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر حریم شهر ۵۵ هزار هکتار و محدوده شهر ۳۶ هزار هکتار است که بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار آن فضای سبز اکولوژیک است که حدود چهار هزار هکتار آن در اختیار شهرداری اصفهان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به نیاز جمعیت دو میلیونی شهر اصفهان حفظ فضای سبز شهری در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. در واقع به دلیل وجود صنایع مختلف نزدیک اصفهان، مهاجرپذیری شهر و آلایندگی‌های حمل و نقل نه تنها بر حفظ فضای سبز باید تاکید کنیم بلکه برای افزایش آن نیز باید قدم برداریم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به کاهش نزول باران در حوضه آبریز زاینده رود و همچنین نبود پایداری جریان آب در این رودخانه و به دنبال آن کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده اصفهان، فضای سبز شهر با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده است، در این راستا معاونت خدمات شهری شهرداری در کنار اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت، مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌های شهری به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز به عنوان منابع آب پایدار را به عنوان سیاست‌های اصلی خود در راستای توسعه پایدار قرار داده است.

امیری با بیان این که اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب، ذخیره‌سازی، پمپاژ و احداث کلکتور خطوط انتقال در اولویت اقدامات حوضه خدمات شهری قرار دارد، گفت: بر اساس برنامه عملیاتی شهر اصفهان، حدود نیمی از منابع آبی فضای سبز شهر اصفهان تا سال ۱۴۰۵ از طریق پساب تأمین خواهد شد.

وی اظهار کرد: مناسب‌سازی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی پساب، مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست از دغدغه‌های اصلی شهرداری اصفهان است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان این که برای تأمین، انتقال، توزیع و مدیریت مصرف آب در این دوره مدیریت شهری برنامه‌های قابل توجهی در تمام مناطق شهرداری و ناژوان اجرا شده است، تصریح کرد: میانگین بارش‌ها در شهر اصفهان در مقایسه با شهرهای اطراف بسیار کم و نگران کننده است که با توجه به این آمار وضعیت آب دهی چاه‌ها نیز بسیار پایین است.

سالانه ۵۶ میلیون متر مکعب نیاز آبی فضای سبز شهر است

وی ادامه داد: سالانه ۵۶ میلیون متر مکعب نیاز آبی فضای سبز شهر است، اما با توجه به کاهش منابع آبی تنها ۳۳ میلیون مترمکعب برای آبیاری فضای سبز استفاده شده است، درواقع برای تأمین آب فضای سبز شهر هر ثانیه سه هزار لیتر در ثانیه آب نیاز داریم.

امیری با بیان این که در چهار سال اخیر در راستای طراحی، اجرا و بهره برداری خطوط کلکتور انتقال آب و پساب در مناطق پانزده‌گانه شهر و ناژوان اقدامات اساسی زیادی شده است، گفت: یکی دیگر از دغدغه‌ها برای استفاده از پساب، پایش پساب و اطمینان از کیفیت بهداشتی آن است از این رو طی دو سال گذشته واحد پایش در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون بالغ بر یک هزار و ۳۲۰ آزمایش پساب و سه هزار و ۵۴۲ مورد آزمایش گیاهی در واحد پایش انجام شده است.

وی اظهار کرد: امتیاز پساب و فاضلاب خام حدود ۸۰۰ لیتر در ثانیه است که در حال حاضر ۴۸۰ لیتر در ثانیه برداشت می‌کنیم، اگر امسال ۴۸۰ لیتر در ثانیه را استفاده نمی‌کردیم با بحران زیادی مواجه می‌شدیم و بخش زیادی از فضای سبز شهر از بین می‌رفت.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان این که در اجرای طرح جامع فضای سبز پروژه‌های زیادی تعریف شده است، گفت: باید به این نکته توجه داشت که فضای سبز شهری به خودی خود ایجاد نمی‌شود و کیفیت آن به پشتوانه تفکرات زیست محیطی، مصرف منابع گسترده مالی به همراه سختکوشی کارشناسان ارتقا خواهد یافت که شهر اصفهان در سالیان اخیر از این امر بهره برده و باعث شده اصفهان به عنوان نگینی سبز با رعایت الگوهای توسعه پایدار در قلب ایران بدرخشد.

وضعیت آب‌دهی چاه‌ها

وی با اشاره به وضعیت آبدهی چاه‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ گفت: در سال ۹۷ تعداد ۹۲ چاه آب کاملاً خشک شد در سال ۹۸ تعداد ۹۳ چاه و در سال گذشته ۹۰ چاه کاملاً خشک شد.

امیری با اشاره به مقدار برداشت سالیانه آب از چاه‌ها بر اساس عدد کنتورها بر حسب مترمکعب، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۶ میلیون متر مکعب آب از چاه بر اساس تعداد کنتورها و در سه ماه نخست سال جاری هشت میلیون و ۹۰۹ هزار و ۷۳۲ متر مکعب آب از چاه‌ها برداشت شده است.

وی گفت: اکنون با اجرای پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در سال‌های اخیر از جمله احداث چهار تصفیه‌خانه تکمیلی و سه تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۷۵۰ لیتر در ثانیه، مخازن ذخیره با حجم ۲۱ هزار متر مکعب، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال به طول ۸۶ کیلومتر، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: در این راستا استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه خانه‌های فاضلاب ناژوان، پل اندیشه و خیابان قائمیه با ظرفیت (به ترتیب) ۱۰، ۱۵ و ۱۰ لیتر در ثانیه در دست پیگیری است و اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این که نوآوری ادوات آبیاری از برنامه‌هایی بود که در سازمان پارک‌ها پیگیری و در مناطق اجرایی شده و آموزش کارگران و کارمندان شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری به صورت مداوم انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی، چمن‌های پر نیاز آبیاری حذف و به جای آنها از چمن‌های مقاوم به شرایط خشکی و کم نیاز آبی استفاده شده است.

امیری گفت: با توجه به شرایط خشکسالی امسال ستاد بحران خشکسالی در حوضه معاونت خدمات شهری تشکیل شده و مسائل کم آبی را پیگیری می‌کند همچنین نظارت و برخورد با افرادی که مدیریت صحیح مصرف را نداشتند انجام شده است.

وی با بیان این که در راستای دستیابی به اهداف برنامه عملیاتی مناسبی داشتیم، تصریح کرد: بر احداث و تکمیل تصفیه خانه‌های فاضلاب در حال اجرا تاکید داریم که امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده از بحران کم آبی به خوبی عبور کنیم.

کد خبر 506421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.