آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد ناامنی و آشوب در افغانستان هستند

یک کارشناس مسائل منطقه ای گفت: آمریکایی‌ها با این شکل خروج غیرمسئولانه و توزیع اسلحه در بین جریان‌های ناشناخته و همچنین القاعده و داعش، به دنبال ایجاد ناامنی و آشوب و سو استفاده از شرایط افغانستان هستند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین تحولات افغانستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تشکیل، موضوع صلح در منطقه را به عنوان یکی از دستورالعمل‌های حقیقی خود قرار داد و همواره تلاش می‌کند در منطقه صلحی عادلانه برقرار شود. در همین راستا، بسیاری از منازعات نظامی که ممکن بود در منطقه به وجود بیاید، توسط مدیریت و میانجی‌گری تهران به تأخیر افتاد و یا به‌طور کلی حل و فصل شد.

وی افزود: یکی از نمونه‌های بارز این مسئله در منطقه ژئوپلیتیک غرب آسیا، موضوع افغانستان است که در حال حاضر جمهوری اسلامی برای چندمین بار اعلام کرده که برای کمک به صلح، آرامش و امنیت همه مردم این کشور و برای توسعه اقتصادی این آن، آمادگی کامل دارد، اما متأسفانه آمریکایی‌ها در طول بیست سال گذشته با تجاوز ناجوانمردانه نظامی، اجازه حضور هیچ کشوری که به دنبال توسعه و امنیت افغانستان باشد را ندادند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ادامه داد: لازم به یادآوری است که از سال‌های گذشته، هم دولت افغانستان و هم جریان‌های مؤثر و تأثیرگذار در اتمسفر سیاسی و اجتماعی این کشور به ویژه طالبان، از حسن‌نیت جمهوری اسلامی کاملاً مطلع شده بودند و به دلیل همین حسن‌نیت اثبات شده، اولین جلسه دولت و جریان‌های مؤثر افغانستان در تهران برگزار شد.

صدرالحسینی تاکید کرد: یکی از نکات مهمی که در حال حاضر برای همه تحلیلگران و مسئولان ذیربط در حوزه امنیت ملی مطرح بوده، آینده نزدیک افغانستان است؛ یعنی در طول سه تا شش ماه آینده، دولت یا جریان‌هایی در افغانستان حاکم خواهد شد؛ همچنین این احتمال وجود دارد که دولت افغانستان بتواند شرایطی را ساماندهی کرده و امنیت و عدالت را برقرار کند و مستقر بماند؛ احتمال دوم این است که طالبان بتواند حکومت را به دست بگیرد. همه جریان‌های ریشه‌دار قومی و مذهبی در افغانستان با توجه به میزان وزنی که دارند، در قدرت آینده شریک خواهند بود.

وی تصریح کرد: تاکنون اتفاقی رخ نداده و جای نگرانی زیادی نیست، اما مشخص نیست که حاکمیت سرزمین افغانستان بر عهده چه گروه، جریان و یا دولتی باشد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که آماده برگزاری جلسات فی‌مابین گروه‌ها و جریان‌های افغانستانی است. در همین راستا نیز هیئتی از دولت و جریان‌های مؤثر کابل در تهران حضور یافتند که نقش محوری جمهوری اسلامی در این موضوع را کاملاً مشهود می‌سازد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای اضافه کرد: فرض سوم این است که جریان‌های سرکش و آشوب‌طلب در افغانستان مستقر شوند که قطعاً این اول از همه بر روی امنیت مردم افغانستان و توسعه عمومی این کشور و همچنین احتمالاً بر روی همسایگان تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ البته جمهوری اسلامی به خوبی امنیت ملی خود را می‌شناسد و می‌تواند آن را به خوبی تأمین کند، لذا ثابت شده که در برابر هیچ کشور و جریانی در موضوع امنیت ملی عقب نشینی نخواهد کرد؛ بنابراین این نکته مهمی است که ما نگرانی نسبت به مسائل داخلی کشور نداریم، اما قطعاً امنیت، صلح، ثبات و توسعه کابل برای تهران بسیار با اهمیت است.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: اشغالگری آمریکایی‌ها در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته بدون مجوز سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بوده و دخالت آشکار نظامی در امور کشوری مستقل است. بعد از خروج غیرمسئولانه ایالت متحده از افغانستان، هیچ امکانات امنیتی برای تأمین امنیت و ایجاد صلح و ثبات در این کشور از جانب واشنگتن به دولت کابل تعلق نگرفته و سپرده نشده است. آمریکایی‌ها با این شکل خروج غیرمسئولانه و توزیع اسلحه در بین جریان‌های ناشناخته و همچنین القاعده و داعش، به دنبال ایجاد ناامنی و آشوب و سو استفاده از شرایط افغانستان هستند.

کد خبر 506415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.