۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
مسی بالاخره به جام ملی رسید

تیم ملی فوتبال آرژانتین بامداد امروز در فینال کوپا آمه ریکا با شکست برزیل میزبان، به ۲۸ ناکامی خود در فتح جام و همچنین عدم قهرمانی لیونل مسی با پیراهن آلبی سلسته، پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بامداد امروز- یکشنبه ۲۰ تیر ساعت ۴:۳۰ دقیقه به وقت ایران دو تیم ملی فوتبال برزیل و آرژانتین در فینال کوپا آمه ریکا به مصاف هم رفتند که در پایان لیونل مسی و تیمش قهرمان شدند.

این دیدار در ورزشگاه ماراکانا و با سوت "استبان استوجیچ" اروگوئه ای به انجام رسید. این بازی که در بین عاشقان فوتبال سوپرکلاسیکو معروف است به لحاظ حساسیت، همه را پای تلویزیون میخکوب کرده بود.

آرژانتین با هدایت اسکالونی با ترکیب امی مارتینز، موتیل، اوتامندی، رومرو، آکونا، لوچلسو، دی‌پول، پاردس، مسی و مارتینز وارد بازی شد. لیونل مسی با ۳۴ بازی در کوپا آمریکا به لیوینگستون از شیلی رسید و در تاریخ این رقابت‌ها رکورددار شد. لئو برای تبدیل شدن به تنها رکورددار بیشترین بازی در تاریخ کوپا باید تا کوپا آمریکا ۲۰۲۴ منتظر باشد برای طلایی پوشان هم در غیاب آلیسون، ادرسون سنگربان بود. مارکینیوس، سلیوا، لودی، دنیلو، پاکتا، فرد، کاسمیرو، نیمار، اورتون و ریچالیسون فیکس بودند.

چشم‌ها همه به ماراکانا دوخته شده بود، جایی که لیونل مسی و رفقا برای شکستن طلسم ۲۸ ساله و پایان دادن به ۵ فینال که با ناکامی همراه بوده، متحد شده بودند تا جام قهرمانی را در خاک دشمن تصاحب کنند. مقابل آنها نیمار و کلی ستاره تکنیکی قرار داشت. بازی آغاز شد و چیزی که بیشتر از همه نمایان بود آن ذات خشن فوتبال آمریکای جنوبی بود. بازیکنان درگیری‌های فیزیکی زیادی را با هم داشتند که کیفیت بازی را تحت الشعاع قرار داده بود.

دو تیم حملات جسته و گریخته‌ای روی دروازه‌ها ایجاد کردند اما راه به جایی نبردند تا این که آلبی سلسته روی آشفتگی خط دفاع سلسائو توسط دیماریا در دقیقه ۲۱ با یک چیپ فوق العاده چراغ اول را روشن کرد. دی ماریا به اولین گلزن تیم ملی آرژانتین در فینال کوپا آمریکا بعد از ۱۷ سال تبدیل شد. سزار دلگادو آخرین بازیکن آرژانتینی قبل دی‌ماریا بود که در فینال کوپا آمریکا گلزنی کرده بود.

همچنین گل آنخل دی‌ماریا به برزیل، نخستین گل ملی او برای آرژانتین پس از باخت ۴-۳ برابر فرانسه در یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ است. او پس از آن گل، ۱۳ بازی بدون گل را پشت سر گذاشته و در حال طی کردن بدترین روند بدون گل خود با پیراهن آلبی‌سلسته بود. نیمه اول با همین تک گل تمام شد.

نیمه دوم که آغاز شد برزیل هجومی کار را شروع کرد. دقیقه ۵۲ ریچالسون دروازه مارتینز را باز کرد اما داور اروگوئه ای آفساید اعلام کرد. دو دقیقه بعد باز هم این دو بازیکن مقابل هم قرار گرفتند که ضربه ریچالسون را دروازه بان آلبی سلسته به زیبایی دفع کرد تا تیمش همچنان جلو باشد.

تیته در برزیل دست به تعویض‌های هجومی زده بود و اسکالونی با بیرون کشیدن بازیکنان اخطاری، مهاجم‌ها و آن‌هایی خسته بودند برای حفظ نتیجه بازیکنانی با خصوصیات دفاعی به بازی فرستاد. همه چیز دست به دست هم داده بود تا راه راه‌های بوینس آیرس در خاک دشمن قهرمان شوند.

لئو مسی دقیقه ۸۸ فرصتی تک به تک و استثنایی را با ادرسون از دست داد اما در نهایت داور اروگوئه ای در سوتش دمید و لیونل مسی و جام ملی بالاخره به هم رسیدند. همیشه صحنه‌های پایان بازی‌های فینال دراماتیک است جایی که یک سمتش همانند تصویر نیمار با اشک همراه است و سمت دیگرش لبخندهای مسی و سرمستی هم تیمی‌هایش از قهرمانی، جلوه ویژه ای به قاب‌های تلویزیونی داده بود. بله. سرانجام پس از ۵ فینال و پنج ناکامی در کوپا و جام جهانی، اسکالونی کاری را که آلبی سلسته با مربیان پرشماری نتوانسته بود انجام دهد، به سرانجام رساند و مسی را قهرمان کرد.

سلسائو پیش از این ۵ دوره میزبانی کوپا آمریکا را بر عهده داشته که در هر ۵ دوره به مقام قهرمانی رسیده بود. آخرین شکست خانگی برزیل در کوپا آمریکا مربوط به ۷۱ سال قبل می‌شود. پاراگوئه با پیروزی ۲-۱ در کوپا آمریکا ۱۹۴۹ به آخرین تیمی بدل شده است که در دیداری از این رقابت‌ها، در خاک برزیل این تیم را شکست می‌دهد. برزیل در سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۱۹ که میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده داشت بدون شکست به قهرمانی رسیده بود اما مسی رؤیای آنها برای قهرمانی مجدد را بر باد داد.

آرژانتین در ۲۸ سال گذشته هیچ عنوان قهرمانی را کسب نکرده بود و ۵ فینال آخری که در یک تورنومنت معتبر به میدان رفته را با شکست به پایان رسانده بود. از جمله دو فینال کوپا آمریکای سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ که مقابل برزیل متحمل شکست شد.

آرژانتین لیونل اسکالونی شاید همچون گذشته مملو از ستاره نباشد اما تیم یکدست و یکدل مربی جوان امیدها را برای موفقیت در جام جهانی ۲۰۲۲ هم زنده کرده است. آلبی‌سلسته‌ای که در ۱۶ سال گذشته، در هیچ دیدار رسمی موفق به پیروزی مقابل برزیل نشده بود و برای کسب اولین قهرمانی از سال ۱۹۹۳ به این سمت، کار سختی داشت به همه اما و اگرها پایان داد.

آرژانتین با این قهرمانی، در کنار اروگوئه با ۱۵ قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا، مشترک پرافتخار ترین تیم این جام شد.

لیونل مسی با بیشترین گل و پاس گل، آقای گل و پاس گل تورنمنت انتخاب شد، پیش از فینال، نیمار و مسی مشترکا به عنوان برترین بازیکن کوپا ۲۰۲۰ انتخاب شده بودند. امیلیانو مارتینیز هم به عنوان برترین دروازه‌بان مسابقات انتخاب شد.

کد خبر 506395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    عشق است مسی. بهترین بازیکن تاریخ