همراهی شرکت های دانش بنیان در مرحله طراحی ظاهری محصولات

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های دانش بنیان را پس از تولید فنی و در مرحله طراحی ظاهری و بسته بندی فنی و چاپ نیز همراهی میکند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، محصولات ایران‌ساخت عموماً به دلیل طراحی و بسته‌بندی ضعیفی که دارد، علی رغم برتری‌های فنی قابل توجه در رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی گاهی عملکرد خوبی ندارد. وقتی مشتری می‌بیند که یک محصول بسته‌بندی و طراحی ضعیفی دارد از آن استقبال نمی‌کند.

برای حل این موضوع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یک بسته حمایتی تدوین کرده است. برای بهبود طراحی صنعتی و بسته‌بندی محصولات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۰ درصد از هزینه‌های طراحی صنعتی و بسته بندی محصولات دانش بنیان را به صورت بلاعوض تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال حمایت می‌کند.

طراحی صنعتی و ساخت قالب

مقوله طراحی صنعتی و ساخت قالب با تأثیر در کیفیت، عملکرد، ارگونومی، شکل ظاهری، گرافیک و بسته‌بندی محصولات می‌تواند نقش مهمی در جلب رضایت مصرف‌کنندگان و بازاریابی محصول ایفا کند و از همین رو طراحی صنعتی و بسته‌بندی دارای جایگاه مهمی در بازاریابی و توسعه بازار محصولات است از این رو معاونت در تلاش است تا شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را ترغیب کند تا بر روی طراحی محصولات خود بیشتر کار کنند.

بسته بندی

محصولات و تجهیزات تولید داخل عموماً به‌دلیل طراحی صنعتی و بسته‌بندی ضعیف با وجود مزیت‌های فنی و قیمتی، در ترغیب مشتریان و رقابت با محصولات خارجی مشابه عملکرد مناسبی ندارند. در همین راستا بخشی از هزینه‌های طراحی صنعتی با هدف توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان حمایت می‌شود.

غیر از طراحی صنعتی محصول، طراحی بسته بندی نیز حمایت می‌شود. ساخت و چاپ کارتن بسته بندی رایج محصولات حمایت نمی‌شود بلکه طراحی بسته‌بندی که به منظور جذابیت بیشتر، محافظت از محصول و افزایش عمر آن قابلیت حمل و نقل و انبارداری آسان و البته کاهش هزینه بسته بندی انجام شود.

دمو (نمونه نمایشی)

یکی از راه‌های معرفی و نمایش عملکرد محصول به سرمایه‌گذاران و مشتریان، طراحی و ساخت یک نمونه نمایشی (دمو) است که تمام ویژگی‌ها و کارکردهای محصول را به نمایش می‌گذارد.

دمو، نمونه‌ای از محصول اصلی یا بخشی از آن است که در اختیار مشتری قرار داده می‌شود تا در کمترین زمان با ظاهر، ویژگی، عملکرد و امکانات محصول اصلی آشنا شود و بر این اساس بتواند ارزیابی دقیق‌تری از محصول داشته باشد. در همین راستا بخشی از هزینه‌های طراحی و ساخت دمو نیز با هدف توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان حمایت می‌شود.

مشاوره

مقوله طراحی صنعتی و بسته بندی با تأثیر در کیفیت، عملکرد، ارگونومی، شکل ظاهری، گرافیک و بسته‌بندی محصولات می‌تواند نقش مهمی در جلب رضایت مصرف‌کنندگان و بازاریابی محصول ایفا کند و از همین رو، طراحی صنعتی و بسته‌بندی دارای جایگاه مهمی در بازاریابی و توسعه بازار محصولات است. در این بین شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند از مشاوره‌های تخصصی نیز در این حوزه بهره‌مند شوند.

کد خبر 506262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.