بورژوازی مستغلات امکان توسعه فضاهای شهری را مختل می‌کند

یک پژوهشگر توسعه با بیان اینکه جامعه برای توسعه به فضا نیاز دارد، گفت: این توسعه شامل توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی است و شهرداری در این فرآیند به جای دولت شهر باید نقش یک رابط را داشته باشد.

کمال اطهاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان که اقتصاد سبز نیز نام دارد در داخل شهر و در قالب ساماندهی نوآوری‌ها و بخش خدمات مولد رشد می‌کند که فضای لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان خود شهر و اقدام برای آن در دست شهرداری‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: فضای شهری باید از داخل محلات ساماندهی شده و مراکز رشد و خلاقیت به جای مناطق علم و فناوری و کارخانه‌های نوآوری در داخل محلات ایجاد شود، به علاوه ساماندهی اقتصادی شهر نیز باید از داخل محله در یک شبکه فعال با صنایع و شهرک‌های علم و فناوری قرار بگیرد و به هم پیوسته باشد.

این پژوهشگر توسعه با اشاره به لزوم بازآرایی رابطه اقتصادی شهر و شهرداری با دولت گفت: این بازآرایی نه با تنفیذ اختیارات بلکه با مدیریت یکپارچه در چهارچوب برنامه واحد باید انجام شود تا شهرداری رابطه جامعه شهری و فضا را سامان دهد.

وی با بیان اینکه جامعه برای توسعه به فضا نیاز دارد، تصریح کرد: این توسعه شامل توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی است و شهرداری در این فرآیند به جای دولت شهر باید نقش یک رابط را داشته باشد، در غیر این صورت فضاهایی که برای توسعه شهر نیاز است به بورژوازی مستغلات فروخته شده، تبدیل به برج‌های بلند مرتبه در کوچه‌های بن بست شده و امکان توسعه در فضاهای شهری مختل می‌شود.

اطهاری ادامه داد: تغییر طرح‌های جامع به طرح‌های راهبردی ساختاری، تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند و امکان تدوین طرح جامع شهری که در آن به همه آیتم‌ها توجه شده باشد وجود ندارد بلکه نیاز است همه دستگاه‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ و یکپارچه باشند.

کد خبر 506179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.