اختلال پانیک چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال هراس

اختلال پانیک (پنیک) یا هراس از جمله اختلالات اضطرابی است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از این اختلال برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، اختلالات اضطرابی یکی از انواع مختلف اختلالات به شمار می‌آیند که با گسترش ویروس کرونا شیوع بیشتری یافته است. بنابراین در جهت روش‌ها و علائم بروز آن باید اطلاعاتی را کسب کرد تا در پیشگیری و درمان بروز این اختلالات مؤثر واقع شود. اختلال پانیک، یکی از اختلالاتی است که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد که در آن مبتلایان دچار حملات پی در پی و ناگهانی هراس گونه می‌شوند.

اختلال پانیک چیست؟

اختلال پانیک یا هراس به اختلالی گفته می‌شود که فرد را دچار حملات ناگهانی و مکرر هراس‌آور می‌کند. این حملات که به حملات پانیکی معروف هستند، فرد را در دقایقی به اوج ترس و ناراحتی می‌رساند. این اختلال از انواع اختلالات اضطرابی است که فرد حملات وحشت گونه‌ای را بدون وجود خطر تجربه می‌کند. حملات هراس‌ها برای برخی از افراد مبتلا می‌تواند هرروز چندین بار و یا چند هفته و چند ماه اتفاق بیفتد.

اختلال پانیک چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال هراس

تفاوت وحشت پانیکی با وحشت طبیعی

پانیک نوعی اختلال هراس‌آور است که فرد به آن مبتلا می‌شود. در این اختلال، وحشت پانیکی هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد مبتلا در معرض هیچ گونه خطری قرار نمی‌گیرد اما به صورت غیر منتظره هراس را به صورت مکرر تجربه می‌کند اما در وحشت طبیعی علتی واقعی وجود دارد. فرد در این نوع وحشت به دلایل وجود خطر از خود واکنشی طبیعی نشان می‌دهد و علائم نرمالی نسبت به وحشت پانیکی از خود بروز می‌دهد.

علائم اختلال پانیک چیست؟

هجوم غیر منتظره اضطراب و هراس فرد را با نوعی وحشت رو به رو می‌کند و مبتلایان در برابر این حملات وحشت‌آور علائمی مانند: حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس یا تنفس سریع، افزایش ضربان قلب، بی حسی بدن، احساس گرما یا لرزش و درد شکم بروز می‌دهند. علاوه بر آن، ممکن است به فرد احساسی از جمله مرگ، تعریق و خفگی دست دهد و ترس و هراس فرد را افزایش دهد.

علل اختلال پانیک

با وجود آن که هنوز علت‌های اصلی و مهم اختلال پانیک شناخته نشده است اما نتایج مطالعات حاکی از آن است که عوامل ارثی و همچنین عدم تعادل شیمیایی در مغز می‌تواند از علت‌های ابتلای افراد به اختلال پانیک محسوب شود. عوامل محیطی مثل واکنش‌های تنش زا، سو استفاده‌های جنسی و جسمی کودکی، حساسیت فرد به اضطراب و عصبانیت، اضطراب جدایی و مرگ عزیزان از دیگر علل‌های این اختلال نام برده شده‌اند.

اختلال پانیک چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال هراس

تشخیص اختلال پانیک

راه‌های تشخیص اختلال پانیک، توجه به علت‌ها، علائم و نشانه‌های آن است. مبتلایان در صورتی که به مدت یک ماه این حملات مکرر را تجربه کنند به طوری که حداقل چهار علائم را از علائم این اختلال به هنگام بروز هراس از خود نشان دهند، به این اختلال مبتلا هستند.

علائم اختلال پانیک

فرد مبتلا به اختلال پانیک می‌تواند بعد از فوت یکی از دوستان خود، طلاق و یا ترس‌های ناگهانی اولین حملات را تجربه کند. این افراد در طی ۲۰ دقیقه حمله، ۱۰ دقیقه را در اوج هراس قرار می‌گیرند و علائم را بروز می‌دهند. این حملات پانیکی می‌تواند هر روز چندین بار فرد را درگیر کند و یا حتی هر هفته یک بار و گاهی ماهانه اتفاق بیفتد. این افراد می‌توانند موقعیت بروز حملات را تشخیص دهند و راه‌های مقابله با آن را فرا بگیرند. این اختلال در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. مبتلایان می‌توانند با قطع مواد مخدر، نوشیدنی‌های الکلی و کاهش کافئین‌های مختلف حملات پانیکی را کاهش دهند و از پیشروی آن پیشگیری کنند.

درمان اختلال پانیک چگونه صورت می‌گیرد؟

در درمان پانیک مانند سایر اختلالات ابتدا باید از سلامت جسمی فرد اطمینان حاصل شود. پزشک می‌تواند با بررسی‌ها تضمین کند که مشکلات قلبی و تنفسی هنگام بروز حملات پانیکی ناشی از مشکلات جسمانی نیست. در غیر این صورت، باید به سراغ تشخیص و درمان رفت. درمان شناختی - رفتاری یکی از بهترین و مؤثرترین درمان‌هایی است که به افراد کمک می‌کند در موقعیت حملات پانیکی، نگرش و تفکر متفاوتی از خود نشان دهد و بر استرس خود مسلط شده، آن را مدیریت کنند. همچنین ممکن است داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب برای رفع علائم تجویز شوند. تمرینات مدیتیشن، ماساژ، یوگا و استفاده از تصاویر هدایت شونده می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

اختلال پانیک چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال هراس

عوارض و خسارات ناشی از ابتلای فرد به بیماری اختلال پانیک تا چه اندازه است؟

افراد مبتلا به اختلال پانیک هنگام حملات دارای علائم شدیدی هستند، این حملات حتی در حین خواب هم می‌تواند فرد را درگیر کند. از آن جایی که افراد مبتلا چندین بار با این نوع حملات درگیر شده‌اند بنابراین همیشه نگران بروز آن هستند و این برای فرد آسیب روانی ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به پانیک می‌توانند به آگورافوبیا یا جمع هراسی هم مبتلا شوند. هنگامی که این افراد در برابر حملات از خود علائمی نشان می‌دهند که از حد خارج است، موجب نگرانی افراد دیگر می‌شود بنابراین برای آنها باعث خجالت است. مبتلایان برای دوری از این احساس از جمع‌هایی همچون تالار، تونل، هواپیما و رانندگی در جاده فرار می‌کنند. علت آن عدم وجود موقعیتی برای فرار هنگام بروز حملات پانیکی است. از دست دادن کنترل، اختلال وسواسی، اختلالات خلقی، پرخوری، مصرف مواد مخدر و دیگر اختلالات اضطرابی از دیگر عوارض ابتلاء به پانیک است. افسردگی، تیروئید، مشکلات تنفسی و حملات قلبی از آسیب‌های جدی ابتلاء به این اختلال به شمار می‌روند.

کد خبر 506030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.