سرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاران در شهر/کنترل و مهار تراکم فروشی

شهردار اصفهان گفت: در این دوره مدیریت شهری ۷۷ قرارداد به میزان یک هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد شد که این حرکت باید با سرعت و ظرفیت بیشتری ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _ پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ _ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو»، با اشاره به افزایش پیوندهای بین‌المللی در شهر، اظهار کرد: تا سال ۸۹ آخرین خواهرخواندگی اصفهان با شهر بعلبک لبنان بود و از آن سال تاکنون خواهرخوانده‌ای نداشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان با ۱۳ شهر دنیا قرارداد خواهر خواندگی دارد، افزود: در این دوره مدیریت شهری برای افزایش خواهرخواندگی‌ها، تلاش‌های زیادی انجام شد و توانستیم چراغ تعدادی از خواهرخوانده‌ها همچون کویت را که در سال‌های گذشته کم فروغ شده بود را پر فروغ کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: در شرایط کرونایی از طریق فضای مجازی با خواهرخوانده‌ها و سفرای ایران در آن کشورها گفت و گو انجام دادیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند، گفت: با امضای این تفاهم نامه سمرقند رسماً چهاردهمین خواهرخوانده اصفهان شد و شهرهای پورتو پرتغال و حیدرآباد هند هم دو شهر دیگری هستند که اصفهان در آستانه عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی با آنها قرار دارد.

نوروزی اظهار کرد: سمرقند یکی از شهرهای تاریخی و کهن دنیا است که از نظر زبان و سایر موارد اشتراکات زیادی با اصفهان دارد و امیدواریم این خواهرخواندگی مزایای زیادی برای شهر به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به فواید و مزایا خواهرخواندگی‌ها، تصریح کرد: در این مدت کرونایی تحت عنوان خواهرخواندگی‌ها توانستیم با کمک بخش خصوصی دو نمایشگاه در چین و یک نشست علمی با شهر سن پترزبورگ در دانشگاه اصفهان برگزار کنیم.

تعداد خواهرخوانده‌های اصفهان به عدد ۱۶ می‌رسد

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تحت عنوان خواهرخواندگی‌ها، شهریورماه سال‌جاری دو نمایشگاه عکس در سن پترزبورگ و روسیه برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: تا پایان سال جاری با اضافه شدن شهرهای پورتو پرتغال و حیدرآباد هند به خواهرخوانده‌های اصفهان، تعداد خواهرخوانده‌های این جهان‌شهر به عدد ۱۶ خواهد رسید تا حوزه دیپلماسی شهری اصفهان در عرصه بین الملل گسترده‌تر شود.

نوروزی اظهار کرد: هدایایی در قالب گفت و گو های خواهرخواندگی از سوی شهردار فرایبورگ ارسال شده که در این رابطه طی نامه‌ای به وزیر بهداشت درخواست ترخیص از گمرک و اهدا به بیمارستان‌ها را مطرح کردیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های متعدد در قالب برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح»، تصریح کرد: در هفته جاری تالار ۲۵ میدان مرکزی میوه و تره بار با ۲۸ غرفه و یک نیروگاه ۲۶۰ کیلوواتی خورشیدی بر روی بام تالار ۲۵ میدان افتتاح شد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: اگر امروز از انرژی خورشیدی و ضرورت آن سخن گفته می‌شود به جهت آن است که حیات بشر به دلیل کم آبی در معرض خطر قرار گرفته و از آنجایی که برق تولیدی ریشه در آب دارد، توجه به انرژی‌های خورشیدی و طی فرایندی که نور خورشیدی به انرژی تبدیل شود، کاری بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری توجه به انرژی خورشیدی مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که شورای اسلامی شهر در راستای استفاده از انرژی‌های خورشیدی مصوبات خوبی داشته و امروز نیز شاهد فضایی هستیم که ۲۶۰ کیلووات به ظرفیت‌های قبل اضافه می‌کند.

نوروزی تصریح کرد: تا چند سال پیش ۲۴۰ کیلووات در ساعت انرژی خورشیدی به تولید انرژی در شهر می‌پرداخت که امروز این عدد به ۶۰۰ رسیده است، بنابراین استفاده از نیروی خورشیدی مسئله مهمی است که هیچ گاه نباید اهمیت آن را دریغ کرد.

وی اظهار کرد: قسمت شرقی محوطه سبزی میدان مرکزی میوه و تره‌بار برای تکریم شهروندان مسقف شد تا در زمستان و تابستان از بارش باران و تابش مستقیم آفتاب در امان باشند.

برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان

شهردار اصفهان از برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان با مشارکت و محوریت شهرداری اصفهان و وزارت میراث فرهنگی خبر داد و افزود: این جشنواره یک رویداد بین‌المللی است که برای نخستین بار نشان جهانی «دست خلاق» به شش هنرمند داخلی و خارجی اهدا خواهد شد تا از صنایع دستی حمایت شود.

وی با بیان اینکه شهرداری در شرایط تحریم و کرونا در سال‌های اخیر توانست به نحو شایسته و خوب اعتماد سرمایه گذاران را جلب کرد و آنها را به اصفهان بازگرداند، تاکید کرد: با ایجاد ظرفیت‌های لازم زمینه مشارکت برای بخش خصوصی برای توسعه شهر فراهم شده و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش یافته است.

نوروزی گفت: در این دوره مدیریت شهری ۷۷ قرارداد را به سرانجام رساندیم و بخش خصوصی به میزان یک هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان با شهرداری مشارکت داشته و سرمایه گذاری کرده که این حرکت باید با سرعت و ظرفیت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به خط دو متروی اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ ایستگاه خط دو مترو در حال احداث بوده و ایستگاه سیزدهم در آستانه انعقاد قرارداد است و زمینه آغاز عملیات عمرانی سه ایستگاه دیگر نیز به زودی فراهم خواهد شد تا ایستگاه‌های فاز یک خط دو اجرا شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حفاری خط دو متروی اصفهان از دو جبهه (دارک و کهندژ) در حال انجام است، افزود: ۹ کیلومتر خط دو متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه کهندژ تا خیمنی شهر باقی می‌ماند که بخشی در محدوده شهر خمینی شهر و بخشی در محدوده رهنان قرار دارد که در بودجه‌ریزی سال جاری شهرداری، اعتبار مورد نیاز برای آزادسازی ایستگاه مترو رهنان در نظر گرفته شده است.

توجه به پیوست فرهنگی در پروژه‌های عمرانی شهر

وی با اشاره به پیوست فرهنگی پروژه‌های عمرانی شهر به ویژه مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی سردار شهید سلیمانی، گفت: هر حرکت عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، بدان معنا که برای احداث یک پل فقط نباید به سازه آن توجه کرد بلکه سازه باید در راستای مسائل فرهنگی شهر نیز باشد.

نوروزی با بیان اینکه پل شهید سلیمانی دروازه ورودی شهر از سمت شرق کشور به شهر اصفهان است، گفت: این پل پیوست فرهنگی و طرحی دارد که به نوعی بیانگر اصفهان است؛ البته طرح اولیه المان پل که توسط مشاور مطرح شده بود، در کمیسیون بررسی طرح‌ها تصویب نشد، از این رو به معاونت شهرسازی مأموریت داده شده تا طرح مطلوب ارائه و مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا طرح‌های متعددی برای پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی سردار شهید سلیمانی در دست بررسی است، اما بی‌شک طرحی نهایی و اجرا خواهد شد که بیانگر فرهنگ اصفهان باشد.

شهردار اصفهان در خصوص ساخت و ساز مجموعه‌های مسکونی در کوی امیرحمزه (محدوده منطقه ۱۳ شهرداری)، اظهار کرد: در شهرک امیرحمزه کد ارتفاعی پنج طبقه روی پیلوت در معابر اصلی و سه طبقه روی پیلوت در معابر فرعی ۱۰ متری توسط شهرداری به متقاضیان ارائه شده است.

وی ادامه داد: اکثر پلاک‌هایی که در شهرک امیرحمزه به صورت پنج طبقه روی پیلوت احداث شده مربوط به سال‌های گذشته است؛ بیش از ۱۵۰ مجموعه به این صورت احداث شده که ۶۰ مورد بر خیابان و ۹۰ مورد در فرعی‌ها است از این ۱۵۰ مورد، ۱۲۰ مورد چهارطبقه و بر اساس طرح تفصیلی شهر احداث شده است.

تسریع در اتمام آزادسازی و اجرای پروژه‌ها در گرو افزایش مشارکت شهروندان

نوروزی با بیان اینکه در طراحی شهرک‌هایی همچون امیرحمزه که سابقه ۳۰ ساله دارد، تمام موارد آموزشی، بهداشتی و فرهنگی در نظر گرفته شده و ساخت و سازها بر اساس طرح انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت شهری در برخی نقاط بر اساس نظریه شورای شهرسازی یا با توجه به پلاک‌های مجاور و ظرفیت‌های موجود پروانه‌هایی صادر شده، اما تراکم فروشی به شدت کنترل و مهار شده است.

وی با اشاره به تعیین تکلیف احداث ادامه خیابان شهید احمدی حدفاصل میدان حج تا بزرگراه بعثت (در محدوده منطقه هفت شهرداری)، گفت: فاز نخست خیابان حدفاصل میدان حج تا خیابان کوثر احداث شده و بخش‌هایی از فاز دوم خیابان تا بزرگراه بعثت نیز در حال آزادسازی است که تسریع در اتمام آزادسازی در گرو افزایش مشارکت شهروندان است، البته تعامل با مردم مبتنی بر رضایت است تا کارها بهتر انجام شود.

شهردار اصفهان در خصوص ساماندهی و مناسب‌سازی پیاده‌روهای خیابان‌های مرداویج (محدوده منطقه شش شهرداری)، تاکید کرد: یکنواختی برای روان سازی و مناسب سازی پیاده‌روهای شهر مد نظر قرار گرفته است، در این راستا شهرداران مناطق پانزده گانه برای مناسب سازی محیط شهری جهت حضور افراد توان‌خواه یا معلولان و نابینایان اقدام کنند.

کد خبر 505891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.