ساماندهی بافت‌های فرسوده در قم نیاز به اعتبار بالایی دارد

شهردار قم گفت: ساماندهی بافت‌های فرسوده در قم نیاز به اعتبار بالایی داشته و لازم است تا تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول از جمله مجموعه راه و شهرسازی به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به اهمیت احیا و بازآفرینی بافت تاریخی اظهار کرد: شهر یک موجود زنده است و باید به روح و جسم آن در کنار هم توجه داشت و روح شهر همان حوزه‌های تاریخی و میراث فرهنگی است که اگر به آن توجه نشود هر چه به جسم شهر برسیم بی‌فایده است.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد در بافت فرسوده و تاریخی واقع‌شده و به‌نوعی شناسنامه قم محسوب می‌شوند که امیدواریم با وحدت کلمه و عمل به تفاهم‌نامه امضاشده بین شهرداری، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی و همراهی و مشارکت مردم این مناطق بتوانیم این طرح‌ها را به نتیجه مطلوب برسانیم.

شهردار قم تصریح کرد: در این بخش شهرداری سهم خود را در بهسازی انجام داده و پروژه‌های مربوط به محورهای بازار نو و کهنه و گذر عشقعلی انجام‌شده و به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی بهسازی بازار کفاشان نیز امروز کلنگ زنی شد تا در فاصله دو ماه و نیم عملیات اجرایی انجام شود.

وی با اشاره به‌ضرورت رضایتمندی شهروندان و کسبه این محورها در پیشبرد طرح افزود: هزینه حدود ۲۰ میلیارد تومان بهسازی مسیر این ۴ بازار در مقابل دیگر هزینه‌های مدیریت شهری زیاد نیست، اما لزوم جلب رضایتمندی مردم اهمیت این پروژه‌ها را بیشتر کرده و لزوم اجرا و توجه به آن را به دنبال داشته است.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: اگر به جنبه‌های مختلف شهر رسیدگی شود باعث حضور مسافران و گردشگران در شهر قم شده و رونق صنعت گردشگری را شاهد خواهیم بود و به دنبال آن واحدهای تجاری ارزش‌افزوده پیدا می‌کند و کسبه دلگرم می‌شوند و می‌توانیم بافت‌های فرسوده را با ایجاد این رونق ساماندهی کنیم.

وی افزود: در حدود ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم موجود است که ساماندهی آن نیاز به اعتبار بالایی دارد و نکته مهم در این امر نیاز به مدیریت واحد و استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری، در کنار تسهیلات لازم و اتخاذ تمهیدات برای حمایت و پشتیبانی از این اقدامات است.

شهردار قم در ادامه منابع اختصاص داده‌شده برای طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری ازجمله اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری پردیسان به‌عنوان پشتوانه این طرح‌ها را موردتوجه قرارداد و گفت: متأسفانه تغییر تصمیمات قبلی در مجموعه دولت و وزارت راه و شهرسازی، تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری که قرار بود منبع تأمین هزینه‌های این طرح‌ها باشد به مدت یک سال معطل‌مانده است.

وی همچنین با تأکید بر لزوم انسجام و مدیریت واحد برای رفع این بلاتکلیفی در حوزه بازآفرینی شهری قم، گفت: امیدواریم با تغییر و تحولات در دولت و رسیدگی به این امر، بازسازی را به مجموعه هر شهر واگذار کنند و با ایجاد زمینه‌های لازم از جمله پشتوانه مالی بتوانیم یکی پس از دیگری مشکلات را رفع کنیم.

سقائیان نژاد هشت پروژه بهسازی و بازآفرینی شهری در اطراف حرم را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است و تنها دو پروژه از این مجموعه اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان را برای اجرا نیاز دارد تا مشکلات مختلف بافت فعلی اطراف حرم مرتفع شود.

کد خبر 505836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.