راهنمایان گردشگری را در اولویت واکسیناسیون قرار دهید

یک فعال گردشگری گفت: اولویت قرار دادن واکسیناسیون راهنمایان گردشگری و به دنبال آن سایر فعالان صنعت گردشگری در برابر کرونا باعث می‌شود این صنعت چند ماه زودتر احیا شود و این مساله پس از دو سال یک برگ برنده محسوب می‌شود.

مریم هداییان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت صنعت گردشگری و راهنمایان این صنعت، اظهار کرد: متأسفانه دو سالی است که راهنمایان گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند. تورهای ورودی برگزار نمی‌شود و تعداد تورهای خروجی هم آنچنان قابل توجه نیست. این وضعیت به غیر از همه گیری بیماری کرونا، که یک سال و نیم است بر دنیا سایه انداخته، می‌تواند نتیجه کشمکش‌های سیاسی پیش از آن نیز باشد.

وی افزود: بسیاری از راهنمایان گردشگری به سمت شغل‌های دائمی یا موقت دیگر رفتند. در واقع اعتماد و انگیزه خود را نسبت به این شغل و این صنعت از دست داده اند و می‌توان گفت ادامه این وضعیت نابسامان آن‌ها را گریزان کرده است. امیدواریم اگر روزی صنعت گردشگری جان دوباره بگیرد، بتواند باز هم اعتماد این افراد را جلب کند.

این فعال گردشگری با بیان این که مهارت یافتن در زمینه راهنمایی گردشگری پروسه‌ای زمان بر و مستلزم چندین سفر است، ادامه داد: تربیت راهنمایان گردشگری متخصص، با کتاب و مقاله و تورهای داخل شهری ممکن نیست. مهارت یابی در این حوزه، زمان بر و مستلزم تجربه چندین سفر است. در این روزها هم با توجه به تحقیقات میدانی انجام شده، بسیاری از افراد مجرب در این حوزه، علاقه‌ای به بازگشت به تورهای داخلی و موقت را ندارند.

هداییان تصریح کرد: بازیابی صنعت گردشگری می‌تواند چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در بیاورد و مسئولان نیز بر این باور هستند که رونق این صنعت به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی بسیاری از مشاغل تأثیر می‌گذارد و با توجه به شرایط کنونی، باید در زمینه واکسیناسیون در اولویت قرار بگیرند با این وجود فعالان این صنعت و در رأس آن‌ها راهنمایان گردشگری، در اولویت نیستند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اولویت قرار دادن واکسیناسیون راهنمایان گردشگری و به دنبال آن سایر فعالان صنعت گردشگری، باعث می‌شود این صنعت چند ماه زودتر احیا شود و این مساله پس از دو سال یک برگ برنده محسوب می‌شود. اگرچه امروز نیز برای هر گونه اقدامی دیر است و هنوز هم هیچ برنامه ریزی نشده است.

این فعال گردشگری تاکید کرد: با این که مسئولان دم از اهمیت گردشگری می‌زنند، اما در عمل این صنعت با نبود برنامه ریزی رو به رو است. این تضاد عجیب به نظر می‌رسد!

کد خبر 505830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.