حالا فقط یک گام تا رستگاری سه شیرها باقی مانده است!

تیم ملی فوتبال انگلیس با شکست سخت دانمارکی های جسور، موفق شدند بلیط بازی فینال یورو ۲۰۲۰ را اوکی کنند و حریف ایتالیای مانچینی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته چهارشنبه ۱۶ تیرماه، مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ به پایان رسید تا این جام دومین فینالیست خودش را بشناسد. انگلیس و دانمارک در ومبلی لندن کار سختی برای صعود داشتند.

ساوت‌گیت و رفقا با این که تیمشان پر از ستاره‌های ریز و درشت است، اما از ابتدای یورو با بردهای اقتصادی یک گُله جلو آمدند. نمایش‌های ضعیف انگلیس داد طرفدارانش را درآورد، آتش انتقادات به حدی تند بود که مردم روی یک نظر احساسی خواهان اخراج سرمربی شده بودند.

خیلی‌ها می‌گفتند ساوت گیت مثل مربیان قبلی نظیر آلاردایس، چهره بزرگی نیست و سران فوتبال جزیره باید فردی را به عنوان سرمربی انتخاب کنند تا بتواند آنها را پس مدت‌های مدیدی که ناکام بوده اند به یک افتخار بین‌المللی برساند.

آقای سرمربی اما بدون توجه به تیغ تیز و بُرنده انتقادات کارش را ادامه داد. دو پیروزی بزرگ و مقتدرانه مقابل آلمان همیشه مدعی و اوکراین جاه طلب، سه شیرها را همانند جام جهانی با ساوت‌گیت به نیمه نهایی یورو رساند. حالا دیگر هیچ کس منتقد آقای سرمربی نبود. او با تیمش از فرش به عرش رسیده بود و این فرصت را هم داشت تا این قصه عجیب را رویایی تر هم بکند.

ومبلی لندن پرشور و حرارت بود و انگلیسی‌ها این مکان را برای دانمارکی‌های جسور تبدیل به جهنم کرده بودند. حریف سفیدهای پر آوازه، مردان بی ادعایی بودند که ابتدای بازی پیراهنی را به نمایش گذاشتند که منقش بود به چهره دوستشان کریستن اریکسن که در جریان یورو سکته کرد و نتوانست کنار رفقایش باشد دانمارکی‌ها اما هم قسم شدند تا برای اریکسن بازی کنند و فینالیست شوند.

دقیقه ۳۰ مایکل دامسگارد با یک شلیک فوق العاده از روی یک ایستگاهی، بخشی از ومبلی را به سکوت فرو برد. با این اتفاق، نوار کلین شیت های انگلیس پاره شد و آن‌ها نتوانستند با بسته نگه داشتن دروازه خود  از رکورد اسپانیا با ۵ کلین شیت پیاپی در سال ۲۰۱۲ عبور کنند و به تنهایی با ۶ کلین شیت رکورددار شوند. اما فقط ۹ دقیقه بعد کاپیتان کیائر که بخاطر نقشش در جریان اتفاق تلخ اریکسن تبدیل به چهره شاخص یورو شده بود با گل به خودی بازی را به تساوی کشاند.

بازی با وجود حملات میزبان و مقاومت پسران کاسپر هولماند به وقت اضافه رفت. با احتساب بازی انگلیس و دانمارک، اکنون نیمی از بازی‌های مرحله حذفی یورو ۲۰۲۰ راهی وقت‌های اضافه شده است. با ۷ بازی، یورو ۲۰۲۰ رکورد بیشترین بازی با وقت‌های اضافه در تاریخ یورو را شکسته است. (بالاتر از ۵ بازی یورو ۱۹۹۶ و ۲۰۱۶) با احتساب جام‌های جهانی، تنها جام‌جهانی ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴ با ۸ بازی، آمار بالاتری نسبت به یورو ۲۰۲۰ دارند.

مقاومت دانمارکی‌ها دقیقه ۱۰۲ شکست و با پنالتی‌ای که دنی ماکلیه هلندی اعلام کرد، هری کین سه شیرها را به گل پیروزی بخش دوم و رستگاری رساند. زننده گل ستاره تاتنهام بود، کسی که با ۱۴ گل زده، بیشتر از هر دروازه‌بان دیگری به کسپر اشمایکل گل زده است. این دروازه بان با ۹ سیو در این بازی، رکورد بیشترین سیو در یک تورنمنت اروپایی را در بین گلرهای دانمارکی به نام خودش ثبت کرد.

جالب اینجا بود که هری کین به اولین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد که در وقت‌های اضافه یک مسابقه، پنالتی خود را از دست می‌دهد. با این حال کین ریباند ضربه را به گل تبدیل کرد تا با ۱۰ گل در کنار گری لینکر به برترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس در جام‌جهانی + یورو تبدیل شود.

دانمارکی‌ها هرگز خودشان را جزء بزرگان دنیای فوتبال نمی‌دانند اما بدون ادعا در میان بزرگان پا به نیمه نهایی یورو گذاشته بودند جایی که حتی برخلاف انگلیسی‌ها سابقه قهرمانی داشته اند. این تیم دوست داشتنی که یک بار به طرز شگفت انگیزی قهرمان اروپا شده، امسال هم به دنبال تکرار تاریخ بود اما تیمی پر مهره و مدعی با پشتوانه هواداران و امتیاز میزبانی سر راهش بود.

شاگردان هولماند حذف شدند اما با نمایش‌های جذاب، با همدلی فراموش نشدنی و با سری بالا از جام کنار رفتند. تاریخ یورو هرگز این تیم را فراموش نمی‌کند، تیمی که بدون ستاره، شگفتی‌های بزرگ خلق کرد و تحسین همه را به همراه داشت.

با همه این تفاسیر حالا نوبت ساوت گیت است نوبت او است تا یک بار دیگر توانایی‌هایش را نشان دهد و جواب قاطعی به منتقدان و مخالفانش که خواهان اخراج او بودند بدهد. این مربی حالا برای دوست داشته شدن و پذیرفته شدن از سمت مردم کشورش، فقط یک مانع دیگر به اسم ایتالیا پیش رو دارد. سفیدها با وجود داشتن رکورد بیشترین تعداد بازی در یورو، برای اولین بار در تاریخ خودشان، راهی فینال یورو شده‌اند.

آن‌ها به حسرتی ۵۵ ساله پایان دادند. تیم ملی انگلیس پس از نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۱۹۶۶ (پیروزی مقابل پرتغال) ۴ بار به نیمه‌نهایی رقابت‌های معتبر رسیده و در هر ۴ مرتبه مغلوب شده بود.

سال ۱۹۶۸ در یورو با نتیجه یک بر صفر مقابل یوگسلاوی، سال ۱۹۹۰ در جام جهانی با نتیجه چهار بر سه در ضربات پنالتی مقابل آلمان غربی، سال ۱۹۹۶ دریورو و با نتیجه پنج بر شش در ضربات پنالتی برابر آلمان و جام جهانی ۲۰۱۸ با نتیجه دو بر یک مقابل کرواسی شکست خورده بودند ولی با برتری دو بر یک شب گذشته برابر دانمارک در یورو ۲۰۲۰ به این روند منفی پایان دادند.

حالا دیگر ساوت گیت باید درخانه قهرمان یورو شود.

کد خبر 505822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.