مدیریت مصرف انرژی با اصلاح قوانین شهرسازی

یک دکترای طراحی شهری گفت: اصلاح قوانین در حوزه معماری و شهرسازی و اجرای درست آنها موجب شده تا بسیاری از مشکلات شهرها در حوزه مصرف انرژی و منابع شهری برطرف شود.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از میان هزاران قوانینی که در سازمان نظام مهندسی وجود دارد، بخشی از آنها نادرست است و بخشی دیگر حتی اگر درست باشد به طور صحیح اجرا نمی‌شود.

وی افزود: حتی اگر درصد اندکی از این قوانین اجرا شود، درصد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود و از بسیاری مشکلات که امروزه در طراحی ساختمان‌ها و بناهای شهری وجود دارد کاسته می‌شود.

این دکترای طراحی شهری اضافه کرد: قانونی در سازمان نظام مهندسی، تحت عنوان جهت گیری درست بناها وجود دارد و در صورتی که به درستی اجرا شود بسیار کارآمد است.

سجادزاده خاطرنشان کرد: به طور مثال چنانچه در زمان ساخت یک شهرک مسکونی، بافت شهرک را به درستی خیابان کشی کنند به نحوی که جهت گیری ساختمان‌ها به جای اینکه شرقی، غربی باشد شمالی جنوبی باشد، مصرف انرژی در بناهای مسکونی این شهرک حداقل ۶۰ درصد کمتر است.

وی ادامه داد: این تجربه در نحوه جهت گیری خیابان‌ها و بناهای شهری نشان از آن دارد که حتی اگر یک پارامتر را در نحوه طراحی یک شهر در نظر بگیریم، بسیاری مشکلات در خصوص مصرف انرژی برطرف می‌شود در حالی که مدیران، شهر سازان و طراحان ما به رعایت این قوانین پایبند نیستند.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: چنانچه بسیاری از قوانین در خصوص تراکم، فضاهای پر و خالی، قوانین حوزه فضای سبز، طراحی سیستم معماری داخلی بنا، جهت گیری خیابان‌ها و بناهای شهری و هزاران قانون دیگری که در دنیا وجود دارد به درستی اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات امروزی در شهرهای ما وجود نداشت.

سجادزاده تاکید کرد: متأسفانه در کشور ما قوانین در حوزه ساخت و ساز به هیچ وجه منطقی نیست و حتی اگر منطبق بر اصول و استاندارد باشد در عمل اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: هر سازنده‌ای بنا بر صرفه اقتصادی، منافع و سلیقه‌ای که دارد اقدام به ساخت بنا می‌کند و اصول و استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و کیفیت زیست پذیری فضاهای شهری را به شدت کاهش می‌دهد.

کد خبر 505790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.