روند هوشمندسازی در دو بعد مورد توجه قرار گیرد

یک دکترای شهرسازی گفت: روند هوشمندسازی در شهر باید از دو بعد ساختاری، فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار بگیرد.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هوشمندسازی تنها ارائه خدمات آنلاین نیست و در ابعاد مختلفی می‌تواند انجام شود، اما از آن جهت که مسائل اقتصادی نسبت به سایر مباحث در اولویت بوده، پیاده سازی ساختارهای هوشمند نیز بیشتر در ابعاد اقتصادی شهر انجام شده است.

وی افزود: امکان ارائه بسیاری از خدمات اجتماعی و اقتصادی به صورت آنلاین وجود دارد، اما نیاز است بسترهای لازم چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ فرهنگی فراهم شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: انجام اقداماتی مثل طراحی سامانه‌ها، تشکیل بانک‌های اطلاعاتی در سازمان‌های مختلف شهری و ارتباط مؤثر آنها با یکدیگر موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان می‌شود و بهره‌وری سیستم‌های سازمانی را نیز افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: در این راستا نیاز است سامانه‌های مرتبط با تصمیم گیری ارتقا پیدا کند و فرهنگ سازی و آموزش جهت استفاده بیشتر و بهتر شهروندان از این سامانه‌ها مدنظر مدیران قرار بگیرد تا فرآیند هوشمندسازی به درستی طی شود.

قلمبر دزفولی اضافه کرد: مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در فرآیندهای شهری موجب ایجاد اعتماد میان مردم و مدیران شهری می‌شود و در صورتی که نقصانی در ساختارهای هوشمندسازی وجود داشته باشد، مدیران سازمان‌ها با شناسایی این کاستی‌ها و دریافت نظرات و پیشنهادات مردم می‌توانند نسبت به اصلاح این ساختارها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در این میان شهرداری به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات شهری، می‌تواند نقش مؤثری در پیاده سازی شهر هوشمند و ارتقا سامانه‌های الکترونیک داشته باشد.

این دکترای شهرسازی گفت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این خصوص صورت گرفته، اما نیاز است در حوزه فرهنگی و آموزشی نیز اقدامات اساسی‌تر انجام شود تا شهروندان ضمن آگاهی نسبت به این خدمات از مزایای استفاده از آن نیز آگاه شوند و بتوانند در هر رده سنی که هستند از این خدمات بهره مند شوند.

کد خبر 505700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.