۳۱ تیرماه؛ آخرین مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی است

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تا پایان تیرماه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی دارند و این فرصت تمدید نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز مهدلو در نشستی با حضور اصحاب رسانه، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نفتی بودن اقتصاد باعث شده بود نقش مالیات در نظام اقتصادی کشور کمرنگ باشد، با تحریم‌های ظالمانه و کاهش فروش نفت دولت ملزم به تأمین منابع برای تأمین هزینه‌های خود شد.

وی افزود: در دنیا بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های جاری از مالیات تأمین می‌شود، بنابراین در ایران نیز مالیات جایگزین درآمدهای نفتی شد، پیش از این در نظام مالیاتی شفافیت وجود نداشت، اما با اجرای طرح جامع مالیاتی اقدامات اساسی برای ایجاد شفافیت انجام شد و اکنون ۳۵ درصد هزینه‌های جاری دولت توسط مالیات تأمین می‌شود که برای افزایش آن نیز برنامه‌ریزی شده است. هزینه‌های دولت نیز همزمان باید بررسی و جراحی شده تا کاهش یابد.

تصویب ۲۲۰ هزار اظهارنامه در سال ۹۸

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در سال ۹۸، در بخش اشخاص حقیقی ۲۲۰ هزار اظهارنامه در کل استان در بخش مشاغل تصویب شده بود، گروه اول اشخاص حقیقی چهار هزار و ۵۶۹، گروه دوم دو هزار و ۹۷۷ اظهار نامه مابقی گروه سوم مودیان حقیقی بودند، از گروه سوم تعداد ۱۴۱ هزار و ۵۹۷ اظهار نامه، حدود ۶۵ درصد، از ماده ۱۰۰ استفاده کردند.

مهدلو با بیان اینکه ۶۵ درصد اظهارنامه‌ها از فرایند رسیدگی خارج شد، افزود: در سال ۹۹، گروه اول چهار هزار و ۶۴۳ اظهار نامه، گروه دوم دو هزار و ۹۳ اظهار نامه، در گروه سوم نیز ۱۵۰ هزار و ۴۵۲ فقره از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کردند. بنابراین ۱۵۰ هزار اظهارنامه از فرایند رسیدگی خارج شد.

۲۲۹ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی تا روز گذشته ثبت شده است

وی ادامه داد: ۲۲۹ هزار و ۸۲۲ اظهار نامه تا روز گذشته توسط اشخاص حقیقی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه چهار درصد رشد داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: بر اساس قانون از سال ۹۵، بر اساس بانک‌های اطلاعاتی و خود اظهاری باید انجام می‌شد که زیر ساخت آن در سال ۹۸، فراهم شد.

۸۶ درصد اظهارنامه‌های سال ۹۸، به صورت خوداظهاری ثبت شد

مهدلو تصریح کرد: تعداد ۱۴۱ هزار و ۵۹۷ اظهار نامه تبصره ماده ۱۰۰ بوده و بیش از ۶۵ درصد آن خود اظهاری بوده است، از بین مابقی اظهارنامه‌های سال ۹۸، ۲۱ درصد اظهارنامه‌ها خود اظهاری مورد قبول ارائه کرده بودند. بنابراین حدود ۸۶ درصد اظهارنامه‌های سال ۹۸، به صورت خود اظهاری ثبت و رسیدگی شد.

وی افزود: با اجرای ماده ۹۷، قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۸، ۱۵ درصد از اظهارنامه‌های مشاغل به صورت علی الراس مورد رسیدگی قرار گرفت، امید است این تعداد در سال ۹۹ به کمتر از ۱۰ درصد برسد، این موضوع باعث تقویت تعامل بین سازمان امور مالیاتی و مودیان خواهد شد.

افزایش عدالت مالیاتی با اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: همچنین کیفیت رسیدگی بیشتر شده، عدالت مالیاتی بیشتر و تبعیض مالیاتی کمتر شده، همچنین سرانه رسیدگی کاهش یافته و کارمندان امور مالیاتی مدت زمان بیشتری برای رسیدگی به هر پرونده در اختیار دارند، در نهایت تمکین مالیاتی افزایش یافته که در کاهش جرایم مالیاتی تأثیر مستقیم دارد.

مهدلو افزود: در کل کشور حدود ۳۰ درصد اظهار نامه‌های مالیاتی به صورت علی الراس رسیدگی شده که این رقم در استان اصفهان ۱۵ درصد بوده و نشاندهنده فرهنگ سازی خوب در این حوزه شده است.

وی تصریح کرد: اداره کل امور مالیاتی به سمت هوشمند شدن حرکت کرده است، انتظار می‌رود مودیان مالیاتی همراهی بیشتری داشته و این درصد را در سال ۹۹ به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهند، در این راستا آموزش‌های زیادی نیز برگزار شده است.

۳۱ تیرماه آخرین مهلت ثبت اظهارنامه اشخاص حقوقی

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در بخش اظهارنامه اشخاص حقوقی در سال ۹۹، ۲۴ هزار و ۸۳۳ اظهار نامه تصویب شده که ۱۵ هزار و ۷۷۸ اظهار نامه برابر ۶۳.۵ درصد وارد فرایند رسیدگی شده و مابقی اظهارنامه‌ها نیز، راستی آزمایی شده و مورد قبول گرفته است، اشخاص حقوقی تا ۳۱ تیرماه فرصت ارائه اظهار نامه دارند، انتظار می‌رود سال آینده بیش از ۶۰ درصد اظهارنامه‌های اشخاص حقوقی نیز مورد قبول واقع شود.

مهدلو افزود: در سال ۹۸، با توجه به داشتن زمان بیشتر، پرونده‌ها با کیفیت بیشتری رسیدگی شده و تعداد قابل توجهی از اظهارنامه‌ها قبول شده و در برخی پرونده‌ها نیز اختلاف فاحشی بین مبلغ اظهار شده و مبلغ بررسی شده مشخص شده است.

پرداخت دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض به شهرداری‌ها در سال ۹۹

وی تصریح کرد: در سال ۹۹، دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هر ماه به صورت نقدی در بخش عوارض پرداخت شده که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن در اختیار شهرداری‌ها، ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار دهیاری‌ها و حدود ۵۰ میلیارد تومان نیز برای روستاهای فاقد دهیاری در اختیار فرمانداری‌ها و ۱۸۰ میلیارد تومان در اختیار محیط زیست برای آلایندگی قرار گرفته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه در سه ماهه ۱۴۰۰ بیش از ۹۳۰ میلیارد تومان عوارض در این زمینه پرداخت شده است، گفت: در سال ۹۸، شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض در کل کشور در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

مهدلو افزود: اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در هفته گذشته ابلاغ شده که در حال بررسی است، از جمله تفاوت‌های ایجاد شده می‌توان به پرداخت چهار درصد مالیات، چهار درصد عوارض شهرداری‌ها و یک درصد عوارض بهداشت از کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

وی تصریح کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز یکی از قوانینی بوده که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و در حال راه اندازی است، با اجرای این قانون، اشخاص حقیقی همه باید به پایانه‌ها و سامانه مودیان، سامانه مالیاتی و صندوق فروشگاهی وصل می‌شوند.

قانون پایانه‌های فروشگاهی وظایف مودیان را کاهش می‌دهد

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود در نیمه دوم ۱۴۰۰ این قانون اجرایی شود، اکنون به صورت آزمایشی نیز در استان اصفهان این سامانه در حال اجرا است. با اجرای این قانون بسیاری از وظایف مودیان کاهش یافته و به نقطه‌ای خواهیم رسید که حداکثر پنج درصد اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی وارد فرایند رسیدگی می‌شود.

بیش از ۱۵ درصد معاملات املاک از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود

مهدلو افزود: برون سپاری مالیات خودرو پیش از این اجرایی شده بود، بخشی از نقل و انتقال املاک نیز در سال گذشته به دفاتر اسناد رسمی برون سپاری شد، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد معاملات املاک اکنون از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد ابلاغ‌های سازمان امور مالیاتی اکنون به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، پرداخت فیش‌های مالیاتی به صورت الکترونیکی و ثبت الکترونیکی اظهارنامه‌ها، اقداماتی است که در چارچوب الکترونیکی کردن فعالیت‌ها انجام شده که نیازمند تکمیل بانک‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تاکید کرد: اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تا پایان تیرماه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی دارند.

کد خبر 505669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.