توجیه اشتباهات داوری به چه قیمت؟

رفتار شهاب گردان در شان فوتبال نبود، اما آیا عملکرد تیم داوری در آن بی‌تاثیر بود؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، قصد نداریم شهاب گردان را منزه کنیم یا برای حرکت ناپسندش توجیه بیاوریم. واقعیت این است که او نتوانست روی بروز هیجان و استرس خود در چنین دیدار حساسی مسلط شود و همین کافی بود تا از کوره در رفته و این گونه به داور واکنش نشان دهد. قطعاً او مستحق جریمه متناسب با عملش است و اگر قرار به رأفت باشد، احتمالاً باید قاب‌های بیشتری از این دست را در مسابقات لیگ نظاره‌گر شویم.

درست که این روزها لیگ‌مان سراسر اعتراض به داور و نوشتن هر ضعفی پای داوری است اما نباید غافل شد که آیا عملکرد داوران و از آن مهم‌تر تصمیمات کمیته داوران در این اتفاق بی تأثیر بوده یا خیر؟ قبول که اشتباه داوری هم جزئی از فوتبال و حتی بخشی از جذابیت آن است اما نپذیرفتن ضعف عملکرد داورهای لیگ از سوی کمیته داوران در نوع خودش مثال زدنی است‌.

البته کمیته داوران نیز قصد نادرستی از این ماجرا ندارد و می‌خواهد با حمایت از داورهایش، پشت آنها را مقابل هجمه‌های شدید تیم‌ها و طرفدارانش خالی نکرده باشد، اما برخلاف آنچه این کمیته فدراسیون بر آن اصرار دارد زمانی می‌توان به یاری داوری و داوران شتافت که با قبول برخی اشتباهات، داوران با کیفیت‌تر شوند چنین کارهایی موجب می‌شود تا سوت بر دست‌های لیگ برتر بدانند دیگر هر تصمیمی از سوی آنها پذیرفته نخواهد شد.

در بازی ذوب آهن و سایپا نیز شاید همه تقصیر را نتوان گردن شهاب انداخت گرچه رفتارش با هیچ متر و معیاری پذیرفته نیست! وقتی هفته گذشته داوود رفعتی آنطور تبلت کادر فنی استقلال را از آنها گرفته و در جیب کتش می‌گذارد تا مبادا بخواهند صحنه آهسته گل مردود خورشان را بار دیگر به داور نشان دهند، چگونه این هفته و البته چند نبرد دیگر در همین فصل تیم داوری به راحتی با مشاهده فیلم آن صحنه حتی تصمیم خود را تغییر می‌دهد؟ فی الواقع اگر اجازه بازبینی تصاویر در مسابقات لیگ برتری صادر شده است چطور آن گونه با کادر استقلال برخورد می‌شود و اگر نه پس چگونه داور وسط دیدار ذوب آهن و سایپا از حق برخوردار است تا برای تصمیم نهایی با داور چهارم مشورت کند!

باور کنید بازیکنان لیگ‌های اروپایی هم چندان متفاوت یا با فرهنگ‌تر نیستند و اگر اعتراضی نیست به این خاطر است که خیالشان راحت است اگر جریمه و نگاه ذره بینی برای آن‌ها وجود دارد، به طور قطع برای داور و تیم او با دقتی دو برابری اعمال می‌شود. VAR در آنجا اختیاری نیست و تناقض در حکم‌های کمیته انضباطی به چشم نمی‌خورد اما آیا در لیگ برتر ما نیز همینطور است؟ زمانی که پرخاش هفته قبل یحیی گل محمدی تنها یک کارت زرد را در بر دارد و این هفته برای گردان محرومیتی فوری، می‌توان حدس زد آنچه تصمیمات انضباطی فوتبال ایران را لحاظ می‌کند بیشتر سلیقه فردی است و برخی ملاحظات برای تیم‌های خاص موجب شده که این گونه فوتبال ایران ملتهب شود.

کد خبر 505651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.