جلسه ویژه کمیسیون انرژی درخصوص قطعی برق برگزار شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی دلایل خاموشی های متعدد و قطعی برق در کشور درکمیسیون انر‍ژی خبرداد.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست ویژه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به قطعی برق کشور در طی چند روز اخیر مردم گلایه‌های از حقیر را به نمایندگان مجلس انتقال دادند که در راستای این موضوع، صبح امروز نشست فوق‌العاده کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برای بررسی خاموشی‌های اخیر کشور با حضور وزیر نیرو و معاونین این وزارتخانه برگزار شد.

وی افزود: در این نشست ابتدا نمایندگان مجلس شورای اسلامی گلایه‌های مردم نسبت به قطعی برق در طی هفته‌های گذشته را مطرح کردند و در این خصوص پیشنهاداتی را به وزارت نیرو برای رفع مشکلات ناشی از قطعی برق در کشور مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون، تدابیر مطلوبی برای جلوگیری از قطعی برق مطرح شد که به سه بخش اقدامات بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شود.

نخعی ادامه داد: اقدامات بلند مدت و میان مدت ناظر بر افزایش تولید، ایجاد ظرفیت‌های مناسب، اتخاذ سیاست‌های قیمتی است که کمیسیون با جدیت دنبال اجرای آن‌ها در آینده است.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات کوتاه مدتی که طی جلسه امروز قرار شد انجام شود، ابتدا تشکیل کمیته مشترکی از اعضای کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر عملکرد وزارت نیرو بود. گلایه متعدی مردم نسبت به اطلاع رسانی ساعات خاموشی دارند و متأسفانه وزارت نیرو در زمینه اطلاع رسانی بسیار ضعیف عمل کرده است و برخی مواقع حتی ساعات خاموشی طبق زمانبندی‌های اعلام شده نبوده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه تاکید شد وزارت نیرو مکلف است با کمک صدا و سیما نسبت به زمان بندی خاموشی در کشور اطلاع‌رسانی‌های دقیق‌تری داشته باشد همچنین به پیشنهاد کمیسیون انرژی قرار شد صدا و سیما یک گروهی را در مرکز دیسپاچینگ مستقر کند که به صورت لحظه‌ای آخرین وضعیت تولید و مصرف برق در کشور را به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم کاملاً در جریان شرایط تولید و مصرف برق قرار بگیرند همچنین شخص وزیر نیرو مکلف شد از همه دستگاه‌ها مثل وزارت نفت و مابقی دستگاه‌هایی که نیروگاه و امکان تولید برق در صنایع خود دارند، بخواهد همه ظرفیت‌های خود را در اختیار وزارت نیرو قرار دهند.

وی با اشاره به پیوستن نیروگاه‌های تجدید پذیر به مدار برق کشور در روزهای آینده تاکید کرد: تعدادی نیروگاه تجدید پذیر در کشور داریم که این‌ها ظرف چند روز، امکان عقد قرارداد و اضافه کردن ظرفیت آن‌ها به ظرفیت‌های موجود را دارند. قرار شد که وزارت نیرو این موضوع را پیگیری کند تا هرچه زودتر برق تولیدی این نیروگاه‌ها وارد مدار شود. پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ مگاوات ظرفیت تولید، استفاده از تجدیدپذیرها باشد همچنین مقرر شد نیروگاه‌هایی که نیاز به تعمیر دارند تا وارد مدار شوند، هرچه زودتر مشکلاتشان برطرف و وارد مدار شوند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مهمترین مصوبه جلسه امروز را استفاده حداکثری از ژنراتورهای برق اعلام و تاکید کرد: بسیاری از مراکز مانند بیمارستان‌ها و مراکز نظامی ژنراتورهایی دارند که تاکید شد این مراکز حداکثر استفاده را از آن‌ها داشته باشند.

نخعی در بیان سایر دستورات نشست امروز کمیسیون انرژی با وزیر نیرو، تصریح کرد: اعمال تعطیلی نوبتی برای برخی استان‌ها مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان که دارای دمای هوای بالا هستند، مورد تاکید نمایندگان در جلسه صبح امروز بود.

وی افزود: در ادامه جلسه تاکید شد وزارت صمت، اورهال برخی از صنایع بزرگ را دنبال کند تا در زمان پیک مصرف به صورت نوبتی انجام شود. کاهش روشنایی معابر هم جزء دستورات بود که باید وزارت نیرو آن را بررسی کرده و تا حد امکان از این روش هم استفاده شود همچنین بررسی شود از هر کجا که واردات برق برای کشور مقدور است از آن امکان استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که با همت دستگاه‌های مختلف کشور بتوان از وضعیت اضطراری موجود در کشور در زمینه برق عبور کرد تا مردم با مشکلات کمتری مواجه باشند.

کد خبر 505622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.