ربیعی: پیشرفت‌هایی در گفت و گو با عربستان به دست‌ آمده است

سخنگوی دولت گفت: در گفت و گوهایی که تاکنون بین ایران و عربستان انجام شده، مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است و این گفت و گوها را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری و در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات ایران و عربستان متوقف شده است یا نه و ارزیابی از مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی با این اعتقاد راسخ ما در اولویت دادن به همسایگان و ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز برای صلح و امنیت منطقه، آغاز شد. ما همچنان معتقدیم که گفت و و به ویژه بین جوامع درون امت مسلمان تنها راه شایسته‌ای برای حل و فصل اختلافات احتمالی میان آنهاست.

وی افزود: در گفت‌وگوهایی که تا کنون بین دو طرف انجام شده مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است. درک می‌کنیم که در برخی موارد ممکن است اختلافات، پیچیدگی‌هایی داشته باشد که حل آنها به زمان مناسب نیاز دارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما این گفت‌وگوها و ادامه آن را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد و مثبت ارزیابی می‌کنیم و همواره آمادگی داریم که با تکیه بر حسن نیت متقابل، تأمین منافع و رفع نگرانی‌های دو طرف، این گفت‌وگو را با جدیت ادامه بدهیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست مشخص تحت عنوان سیاست همسایگی و منطقه‌گرایی است. بهترین راه امنیت منطقه و عدم سو استفاده از کشورها به بهانه‌های امنیتی حضور همه کشورهای منطقه در کنار هم است.

هدف از خرابکاری اخیر، متوقف کردن گفت‌وگوهای ایران است

ربیعی در واکنش به انتشار تصاویری از اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی و ناکام ماندن از این اقدام گفت: اصل خرابکاری را تأیید کردیم بازهم تأیید می‌کنیم. البته این اقدام منجر به آسیب انسانی نشده و آسیب تجهیزاتی هم قابل توجه نبوده است.

وی یادآور شد: سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده که به ناچار این سقف را برای تعمیر جمع‌آوری کردند و عکس‌های منتشر شده مربوط به زمان تعویض سقف بوده است و این خرابکاری منجر به آسیب به تجهیزات مهمی اساساً نبوده است و نتوانسته تجهیزات را هدف قرار دهد و در همان سوراخ کردن سقف متوقف شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این کشور به شدت با هر گونه تفاهم ایران مقابله کرده و با شدت مخالف هرگونه دوستی و مودت ایران در منطقه است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی این اقدامات را با تصور انجام داد که بتواند علامت دهد ایران را متوقف کند و بگوید که دنیا نیازی به گفت‌وگو با ایران ندارد دنبال می‌کند اما تاکنون هرگاه خرابکاری صورت گرفت، توان ما افزایش پیدا کرد. در دوره قبل که خرابکاری را در یکی از تاسیسات‌مان در فردو داشته‌ایم شاهد بودیم و با امکانات پیشرفته‌تری به جلو رفته‌ایم و اهداف این‌ها کاملاً مشخص است.

دولت از همکاری با رئیس جمهور منتخب دریغ نمی‌کند

ربیعی در پاسخ به سوال ایرنا درباره دیدار وزیران دولت دوازدهم با رئیس‌جمهور منتخب و محور دیدارها و روند انتقال قدرت در کشور گفت: فکر می‌کنم در این زمینه ما اولین مواضع را اتخاذ کردیم و اولین کنش را رئیس‌جمهوری انجام داد که پس از مشخص شدن نتیجه ریاست جمهوری همه ما در دولت خود را مکلف دانستیم با رئیس جمهور منتخب برای آماده شدن تکمیل فرایند انتقال قدرت همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری به همین منظور دستور داد همه وزرا نهایت همکاری خود را از جمله برای انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود و دادن آخرین اخبار اطلاعات به رئیس‌جمهور منتخب داشته باشند. دیدار وزرا که با هماهنگی با رئیس‌جمهور منتخب انجام شده و با دفتر رئیس‌جمهور و وزرا هماهنگی شده، هر یک از وزیران نوبت به نوبت به دیدار رئیس جمهور منتخب می‌روند و تجربیات خود را منتقل می‌کنند.

گفت و گو تاکید کرد: از هیچ همکاری با آقای رئیسی و دولتش دریغ نخواهیم کرد و این را یک رفتار اصولی، اخلاقی و در راستای منافع ملی می‌دانیم و امیدواریم الگویی از انتقال خوب قدرت در دولت دوازدهم و سیزدهم در پیش روی ما قرار بگیرد.

با افرادی مواجهیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این ادعای یکی از نمایندگان مجلس (احمدی بیغش) مبنی بر اینکه نهاد ریاست جمهوری سه شیفتی در حال از بین بردن ارزهای ۴۲۰۰ تومانی است و اینکه چه میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی واگذار شده برنگشته است، گفت: من بنای پاسخ به ادعاهایی که بارها بی اساس بودن آنها به اثبات رسیده، را نداشته و ندارم. متأسفانه این روزها شاهد تعدد افرادی هستیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی‌اند. این یکی از آفت‌های آینده ما خواهد بود.

ربیعی یادآور شد: با وجود تحریم و کرونا جامعه آرامش خوبی ندارد و روان جامعه خوب نیست و متأسفانه شاهد این مسائل هم هستیم.

وی در مورد معاونت اقتصادی و ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: متأسفانه از روزنامه قدیمی با پرسنل، کارشناس و سردبیران خوبی که در این روزنامه کار می‌کند متأسفم. از این روزنامه قدیمی این انتظار می‌رود با پختگی بیشتری سوال مطرح کنند. مگر معاونت اقتصادی رئیس جمهوری جای تخصیص ارز است و در کدام دوره‌ای معاونت اقتصادی ارز تخصیص داده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: از رسانه معتبر انتظار می‌رود قبل از طرح پرسش، سنجشی انجام دهد. معلوم است که طراح سوال فاقد هر گونه دانشی در مورد چگونگی تخصیص ارز و فرآیندهای آن بوده است و نباید سوال‌هایی که هم فاقد صحت بوده و با یک بررسی ساده معلوم می‌شود، مطرح کرد.

ربیعی اظهار کرد: دانش اینکه چگونه ارز تخصیص پیدا می‌کند مشخص است و من نه به عنوان سخنگوی دولت که به عنوان همکار رسانه‌ای شما و دستی در رسانه داشتم باید بگویم خودمان سوال‌های فاقد صحت را نباید مطرح و با روح و روان جامعه بازی کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که به وفور داریم دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی است که به همه جزئیات اشراف دارند. بنابراین جایی برای چنین نگرانی‌ها و اینگونه شایعه پراکنی‌های بی‌اساس نیست و موضوع مطرح شده را از اساس تکذیب می‌کنم.

تاکنون از مجاری رسمی پیشنهادی برای حضور در دولت منتخب دریافت نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا از کابینه دولت فعلی پیشنهادی برای حضور در دولت منتخب دریافت شده؟ گفت: تاکنون از مجاری رسمی دولت هیچ پیشنهادی دریافت و منتقل نشده است و اگر هم احیاناً چنین پیشنهاداتی بوده به طور شخصی به وزرا و شاید برخی مدیران ارائه شده که من از آن بی‌اطلاع هستم.

ربیعی اضافه کرد: همانطور که قبلاً هم گفته‌ام اگر رئیس جمهور منتخب دولت را به عنوان یک شخصیت حقوقی مورد مشورت قرار دهد، دولت خود را مکلف می‌داند که برادرانه و دلسوزانه نظرات خود را در این خصوص ارائه کند اما تاکنون دولت مستقلاً وارد این فرایند نشده و چنین قصدی هم ندارد.

تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت احیای برجام در مذاکرات وزارت خارجه با تیم آقای رئیسی از سوی دولت آتی پذیرفته شده و آیا دولت کنار گذاشته شده است؟ گفت: تصمیم‌گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌گیرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این که چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تأمین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می‌توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است.

ربیعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می‌بیند که در برابر همه تعهدات بین‌المللی که دولت‌های پیشین سپرده‌اند، پایبند است.

وی یادآور شد: اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق‌ها و تعهدهای بین‌المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت.

ربیعی یادآور شد: امیدواریم سایر طرف‌ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست‌ناپذیری تعهدات بین‌المللی خود به رغم تغییر دولت‌ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند.

اختلاف نظرهای باقیمانده لزوماً به معنای بن‌بست در مذاکرات نیست

وی در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین در چه مرحله‌ای قرار دارد و نتایج این جلسات چه بوده گفت: مذاکرات وین شاهد پیشرفت‌های خوبی در بسیاری از موضوعات بوده است، اما قابل انکار نیست که اختلاف نظرهایی در خصوص برخی موضوعات وجود دارد. هرچند وجود اختلاف نظر در خصوص موضوعات باقیمانده، لزوماً به معنای بن‌بست در مذاکرات نیست.

سخنگوی دولت اضافه کرد: چارچوب مذاکرات بین‌المللی به گونه‌ای است که در صورت وجود اراده سیاسی از سوی همه طرف‌ها، مذاکرات تا زمان دستیابی به یک توافق که تأمین کننده نظر همه طرف‌ها باشد ادامه خواهد یافت. در خصوص مذاکرات وین نیز همین‌گونه خواهد بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: آنچه بدیهی است این است که جمهوری اسلامی ایران، هیچ توافقی که تأمین کننده منافع ملت ایران نباشد را نخواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه اصول و مواضع کلی مدنظر جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات به صورت صریح به طرف‌های مقابل منتقل شده است، گفت: چارچوب کلی این است که آمریکا باید ابتدا تحریم‌های خود را لغو کرده، در ادامه، لغو تحریم‌های آمریکا راستی‌آزمایی شود و سپس ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف و اجرای تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اهمیت پایداری تعهدات طرف خارجی برای ایران گفت: نحوه اجرایی شدن این چارچوب - که البته در خصوص کلیات آن درک مشترکی بین طرف‌ها وجود دارد- یکی از موضوعات باقیمانده در مذاکرات است.

ربیعی خاطرنشان کرد: هدف مذاکرات وین، از ابتدا موضوع بازگشت آمریکا به برجام از طریق لغو تحریم‌های این کشور و بعد از آن اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها بوده است. پیش‌نویس همه متون مذاکراتی نیز در همین راستا تهیه و مورد مذاکره قرار گرفته است.

کمیته تطبیق برجام سازوکاری طبیعی در داخل کشور است

وی افزود: در مورد کمیته بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۱+۴ با منافع ملی، جلسات این کمیته طبق روال خود برگزار می‌شود و آقای دکتر عراقچی و دکتر صالحی نیز در این جلسات حضور دارند. این کمیته، یک روال مشخص و سازوکاری طبیعی در داخل کشور است.

به گفته سخنگوی دولت، کمیته مذکور یک کمیته "میان بخشی" است و از مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رئیس جمهور منتخب در آن حضور و وظیفه تطبیق مذاکرات با قانون مصوب مجلس را برعهده دارند.

کشف نزدیک به چهار هزار مرکز غیرمجاز رمز ارز

ربیعی درباره علت خاموشی‌های اخیر گفت: بر اساس آمار وزارت نیرو، از ابتدای سال جاری، افزایش قابل ملاحظه دما منجر به افزایش شدید مصرف برق شده است. حدود ۴۰ درصد مصرف برق کشور در تابستان نیز صرف وسایل سرمایشی می‌شود؛ لذا از این بابت فشار بسیار زیادی به شبکه برق وارد می‌شود.

وی افزود: در همین مدت مصرف صنایع و کشاورزی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و همین موضوع میزان آسیب پذیری تأسیسات را افزایش داده چون فشار شدیدی روی تأسیسات صنعت برق وجود دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: پدیده نوظهور رمز ارزها که بیش از چند هزار مگاوات از برق شبکه را به صورت غیرمجاز مصرف می‌کنند عامل دیگری است البته خوشبختانه شناسایی آنها با هماهنگی واحدهای ذیربط در حال انجام است، (تاکنون ۳۷۸۰ مرکز غیرمجاز کشف شده است که بالغ بر ۵۷۰ مگاوات یعنی یک پنجم برق تهران را مصرف می‌کردند) کشف شده است.

ربیعی یادآور شد: علاوه بر این به دلیل خشکسالی کم‌سابقه ذخیره آب سدها به شدت کاهش یافته و تعدادی از نیروگاه‌های برق آبی نیز از مدار تولید خارج شده‌اند.

وی با تاکید بر این که به علت کم‌آبی فشار به چاه‌های آب باعث افزایش مصرف برق شده است، گفت: اوج مصرف برق در این روزها به حدود ۶۶ هزار مگاوات رسیده است در حالی که تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی مجموعاً ۵۲ هزار مگاوات می‌باشد لذا کاهش مصرف توسط صنایع و کشاورزی و عموم مردم بسیار اهمیت دارد.

سخنگوی دولت عدم سرمایه گذاری لازم به علت تحریم‌ها را از دیگر عوامل قطعی برق اعلام کرد و گفت: با وجود این، دولت یازدهم و دوازدهم ۲۹ هزار مگاوات برق به تولید اضافه کرده است.

ربیعی یادآور شد: اعمال خاموشی‌های خارج از برنامه هم به دلیل افزایش شدید مصرف و منفی شدن تراز تولید و مصرف که باعث عملکرد خودکار رله‌های فرکانسی به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده می‌شود که با عملکرد این رله‌ها تعدادی از مشترکان بی‌برق می‌شوند که در جداول خاموشی اعلام شده نبوده اند.

وی افزود: حوادث ناخواسته در شبکه که به دلیل مصرف زیاد برق رخ می‌دهد و تا رسیدن نیروی انسانی در محل حادثه و تعویض یا تعمیر تجهیزات آسیب دیده مدتی زمان می‌برد. خروج نیروگاه‌ها از مدار تولید به دلیل آسیب دیدن قطعات در حین تولید است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تحولات اخیر افغانستان گفت: تصمیمات در مورد افغانستان در سطوح عالی گرفته می‌شود و هر شکلی که باشد حتماً منافع ملی در این مباحث در نظر گرفته می‌شود.

برکت و پاستور فقط واکسن‌های سبد کرونا هستند

ربیعی در پاسخ به این سوال که با وجود رونمایی از هشت نوع واکسن در کشور و ورود به پیک پنجم کرونا، چرا این واکسن‌ها تزریق نمی‌شود و زمان تزریق واکسن برکت چه زمانی است و به دولت سیزدهم موکول می‌شود، گفت: اجازه بدهید سوال شما را اصلاح کنم. تاکنون درباره آغاز به کار از مرحله تحقیقات تا مراحل تولید هشت واکسن، صحبت شده است و بحث از رونمایی نبود.

وی افزود: صرفاً تاکنون فقط از دو واکسن پاستور و برکت رونمایی شد. بقیه موارد، نامزد واکسن کرونا هستند لذا جز سبد واکسن محسوب نمی‌شوند و فعلاً مراحل بالینی را طی می‌کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برکت تاکنون دو میلیون دز واکسن تولید کرده و این تعداد واکسن هم، در مرحله طی‌کردن تست پایداری و تست فنی است، اظهار کرد: بعد از این مراحل نیز، باید برچسب گذاری شده و بعد از آن آماده تزریق می‌شوند. گاهی اظهار می‌شود این میزان واکسن تولید و وارد بازار شده و آماده ارسال است که درست نیست. تاکنون ۲۵۰ هزار دز واکسن برکت این مراحل را طی کرده است و توزیع شده اما ورود محموله‌های بیشتر، نیازمند طی کردن مراحلی است که بیان کردم.

ربیعی ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی این فرآیندها نیز با موفقیت طی شده و این میزان واکسن نیز وارد سبد واکسن‌های کرونا در کشور شود. تلاش‌ها درخور توجه بود. در واردات واکسن با مشکلات زیاد مواجه شدیم با کواکس به موقع اقدام کردیم اما نمی‌توانستیم پول را در کره انتقال دهیم.

وی اضافه کرد: مردم را در جریان مشکلات و موانع خرید واکسن قرار دادیم. عنوان کردیم که دلایل برخی تأخیرهای در واردات واکسن تصمیم کشورهای واردکننده بود که مشکلاتی در این زمینه داشتند .۱۵ میلیون دز واکسن خواستیم تا سنین بالا را واکسینه کنیم. دادستان هند به دلیل وجود ویروس جدید در این کشور صادرات را متوقف کرد و کشوری هم اعلام کرد با آمریکا برای صادرات مشکل دارد و آمریکا اخیراً اعلام کرد مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز متوجه می‌شویم هر دو جهت درست بود. در فضای مجازی فردی گفت که اینها ضد تولید هستند و نباید وارد می‌کردند در حالی که اگر تحریم و موانع نبود و پول دست ما بود حتماً بیشتر وارد می‌کردیم. در عین حال تولید داخل را پشتیبانی کردیم و ضرر نخواهیم کرد. از این ۸ تا نهایتاً دو یا سه مورد به خوبی پاسخگو خواهد بود. در موارد بحران، ماسک را هم به زور به ما می‌دادند و ما در چنین جهانی زندگی می‌کنیم.

ربیعی ادامه داد: می‌دانیم اپیدمی‌هایی که می‌آید نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند و معتقدیم هنوز روی آثار روانی و روحی کرونا مطالعات خوبی انجام نشده است. کرونا مردم را خسته کرده است. میزان بیکاری و معضلات اقتصادی اندازه‌گیری شده اما میزان آثار روحی روانی کرونا اندازه‌گیری نشده است.

وی تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهم از چهارشنبه ۳۰ بهمن که مشخص شد دو در گذشته به دلیل کرونا جان باختند تا امروز در این زمینه کوتاهی نداشتیم و تولید و واردات را باهم دنبال کردیم و آثار خوب آن قطعاً در روزهای آتی بیشتر مشخص خواهد.

سخنگوی دولت با اشاره به تعطیل نشدن واردات واکسن کرونا، ادامه داد: آقای دکتر ظریف نیز پیگیر این مساله است و تولید و واردات واکسن همزمان ادامه دارد. از رسانه‌ها می‌خواهم کمک کنند تولید در فضای آرامی به ثمر بنشیند چون واکسن با روح و روان جامعه سرو کار دارد البته کاستی‌ها را قبول داریم. طبیعی است وقتی خط جدید نصب می‌شود مشکلاتی به وجود می‌آید اما قطعاً تولیدات برکت و پاستور تأیید نهایی را گرفتند و مراحل برچسب زنی را طی خواهند کرد.

خبر تکمیل می‌شود...

منبع: ایرنا

کد خبر 505483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.