لزوم مشارکت شهروندان در سطح محلات شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: مشارکت ساکنان موجب شده تا تحقق پذیری طرح‌های شهری افزایش پیدا کند و در زمان اجرای طرح قابلیت بازنگری وجود داشته باشد.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه شهری در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مفهوم پیدا می‌کند و نیاز است ابعاد توسعه در سطح محلات شهری مورد توجه قرار بگیرد تا پایداری این روند تضمین شود.

وی افزود: توسعه صرفاً به معنای یک عملیات اجرایی و فنی در شهر و محلات شهری نیست بلکه نیاز است در این فرآیند مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز مدنظر قرار بگیرد.

این دکترای شهرسازی با تاکید بر اینکه محلات کوچک‌ترین واحدهای کالبدی یک شهر است، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای توسعه محلات شهر در طرح‌های شهری باید در قالب طرحی جامع مدنظر باشد تا در یک فرآیند سلسله مراتبی توسعه محلات منجر به توسعه شهر شود.

شبانی اضافه کرد: نیاز است برنامه‌های مدونی برای توسعه محلات شهر بنا بر ویژگی‌های مختص هر محله تهیه شود و در فرآیند تهیه این طرح‌ها ساکنان شهر نیز مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: مشارکت ساکنان موجب شده تا تحقق پذیری طرح‌های شهری افزایش پیدا کند و در زمان اجرای طرح قابلیت بازنگری وجود داشته باشد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: بازنگری در طرح‌های شهری پس از ارزیابی این طرح‌ها در مرحله اجرا یک ضرورت است زیرا فرآیندهای شهری ساکن و ایستا نیست و ممکن است در برخی مقاطع زمانی نیاز باشد برخی ضوابط و برنامه‌ها متناسب با شرایط جدید تغییر کند.

شبانی توسعه اجتماعی و فرهنگی بر توسعه اقتصادی مقدم است، گفت: مشارکت ساکنان محلات شهر در فرآیند تهیه و اجرای طرح و در نظر داشتن تمامی ابعاد یک محله شهری، راه را برای پیاده سازی برنامه‌ها هموارتر می‌کند.

کد خبر 505473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.