بهره‌گیری از تفکر طراحی شهری در  فرآیند برنامه‌ریزی

یک معمار و طراح شهری گفت: تفکر طراحی شهری باید در تمام فرآیند برنامه‌ریزی از مرحله تبیین هدف‌ها و سیاست‌ها تا تدوین ضوابط طراحی و سپس در مرحله تحقیق جزئیات اجرایی جاری باشد.

غزال کرامتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز حدود وظایف طراحی شهری موضوع بحث و اختلاف نظرهای بسیاری است چون طراحی شهری در بسیاری مواقع صرفاً مرحله آخر یک برنامه‌ریزی خطی تصور می‌شود و تصمیم‌های برنامه‌ریزان از ایده و تفکر صرف ناگهان به طرح اجرایی تبدیل می‌شود بدون این که در چارچوب قرار بگیرد در حالی که ایده باید معرف حیطه کار طراح شهری باشد.

وی افزود: اگر هدف برنامه‌ریزی واقعاً بهبود کیفیت زندگی در شهرها از طریق معاصر سازی محیط‌های شهری باشد توجه به جایگاه طراحی شهری و مباحث و شاخه‌های آن باید در صدر کار برنامه‌ریزی قرار گیرد و از قدرت مدیران در جهت بالا بردن کیفیت محیط استفاده شود.

این معمار و طراح شهری تصریح کرد: مهمترین وظیفه مدیران در عرصه نظارت بر طراحی شهر، تشویق طراحان برای رسیدن به بهترین راه حل‌ها با توجه به همه جنبه‌ها از معماری و همجواری کاربری‌ها گرفته تا فضای اجتماعی و سیاسی جاری در محیط، جنبه‌های اقتصادی و شرایط محیط طبیعی آن منطقه در مقیاس‌های کلان و میانی و خرد طراحی شهری است.

وی با بیان این که به جای برنامه‌ریزی خطی برای رسیدن به محصول طراحی شهری باید تفکر طراحی شهری در تمام فرآیند برنامه‌ریزی از مرحله تبیین هدف‌ها و سیاست‌ها تا مرحله تدوین ضوابط طراحی، سپس در مرحله تحقیق جزئیات اجرایی جاری باشد، گفت: در خصوص مسئله جایگاه طراحی شهری در فرآیند برنامه‌ریزی در سال‌های پایانی سده بیستم میلادی مطالعاتی انجام شد که نتایج آن طراحی شهری را تحقق‌ناپذیر می‌داند.

کرامتی اظهار کرد: نظارت‌های معمول بر طراحی شهری که بر مبنای ارتباط بالاسری صرفاً خطی برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شد، فاقد بینش مبتنی بر تفکر طراحان نسبت به شهرها بود که در این حالت برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری دو موضوع جداگانه بود که در فرآیند شهرسازی اولی پایه و دومی پیرو دانسته می‌شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که نوشته‌های پژوهشگران طراحی شهری حکایت از اصلاح دیدگاه‌ها و تغییر رویکردها در فرآیند شهرسازی داشت، برخی کارشناسان طراحی شهری ایران این موضوع را محصول برنامه‌ریزی و تفکری در هم تنیده معرفی می‌کنند که می‌تواند نجات بخش شهرها از برنامه‌ریزی دستوری از بالا به پایین برای حرکت به سوی طراحی شهری کیفیت‌گرا و انسان محور باشد.

این معمار و طراح شهری تصریح کرد: طراحی شهری به همان اندازه که موضوعی کالبدی است مبحثی معنایی نیز بوده و به همین دلیل باید از ابتدا در برنامه‌ریزی شهری در نظر گرفته شود.

کد خبر 505453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.