مواضع ایران و آمریکا باعث کندی مذاکرات شده است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: نگذشتن ایران و آمریکا از خواسته‌های خود سبب شده تا امروز گره‌ای در مذاکرات به وجود آید و روند مذاکرات کند شود البته نباید فراموش کرد که در موارد زیادی نیز توافق شده و به همین علت باید امیدوار به احیای برجام بود.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد دلایل متوقف شدن مذاکرات وین اظهار کرد: ایران تا زمانی که از ورود مجدد آمریکا به برجام اطمینان نیابد، گفت‌وگوها بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای را ادامه نخواهد داد. ایالات متحده خواستار بازگشت تهران به مفاد برجام قبل از لغو تحریم‌هاست اما ایران علناً اصرار دارد که ابتدا تحریم‌ها پایان یابد.

وی افزود: مشخصاً زمانی آمریکا به برجام باز می‌گردد که در ایران دولتی جدید روی کار آمده است. قضاوت درباره نتیجه مذاکرات در این زمان نادرست است چرا که آمریکا هنوز به برجام وارد نشده و بدیهی است برخی موضوعات باقی مانده است. این بخشی از مذاکرات بوده و بسیار دشوار است زیرا مستقیماً با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. آنها از طریق اروپایی‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند و همین سبب شده تا روند مذاکرات طولانی‌تر شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: یک ماه دیگر از عمر دولت دوازدهم باقی مانده و نمی‌توان دولت سیزدهم را عاملی برای کند شدن روند مذاکرات دانست هر چند که از طریق باقری کنی در جریان مذاکرات قرار می‌گیرند. مشخصاً دولت سیزدهم مانع انجام مذاکرات نخواهد شد و رده‌های بالاتر در خصوص احیای برجام اعلام نظر می‌کنند. امروز خواسته‌های طرفین به موارد جزئی رسیده و همه باید از خواسته‌های خود گذشته تا بتوان یک گام جلوتر رفت.

بهشتی پور اضافه کرد: نگذشتن ایران و آمریکا از خواسته‌های خود سبب شده تا امروز گره‌ای در مذاکرات به وجود آید و روند مذاکرات کند شود البته نباید فراموش کرد که در موارد زیادی نیز توافق شده و به همین علت باید امیدوار به احیای برجام بود. رسیدگی به جزئیات مشخصاً زمان‌بر است و باید طرفین نسبت به خواسته‌های خود کوتاه بیایند تا توافق به نتیجه رسد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مورد بحث نیز همکاری ایران و آژانس بوده که روی روند مذاکرات وین تأثیرگذار است، اما توافق نکردن ایران مانع اصلی مذاکرات وین نیست. غرب مخالف غنی سازی تهران به صورت پیشرفته و گسترده بوده، اما اگر چنین مطالبه‌ای دارد باید به تعهدات خود عمل کند. جمهوری اسلامی این ضمانت را داده و امروز توپ در زمین آنهاست. این که می‌گویند ایران با آژانس همکاری نمی‌کند و فیلم‌ها را در اختیارشان قرار نمی‌دهد به نحوی عوض کردن جای علت و معلول است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: ایران فیلم‌ها را نگه داشته و پاک نکرده و باز هم در حال نشان دادن حسن نیت خود است. اگر این مساله واقعاً برای غربی‌ها مهم است باید هرچه سریع‌تر تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند. امروز در مرحله‌ای قرار گرفته‌ایم که طرفین باید از پافشاری بر برخی خواسته‌های خود کوتاه بیایند تا مذاکرات از حالت سکون عبور کند.

کد خبر 505376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.