کاهش ۲.۵ میلیارد دلاری وابستگی به خارج در خودروسازی

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با اشاره به کاهش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری وابستگی به خارج در صنعت خودروسازی در سال‌های اخیر، آن را ناشی از تداوم تحریم‌ها، توجه به ظرفیت‌های داخلی و افزایش عمق ساخت داخل محصولات عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: دستاورد به دست آمده از برکات تحریم بوده و با همکاری قطعه‌سازان و حمایت خودروسازان موفق شدیم بخش زیادی از قطعات خودروها را داخلی‌سازی کنیم.

وی خواستار برگزار شدن میز پنجم داخلی‌سازی قطعات خودرو شد و ابراز امیدواری‌کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها نیز این رویه و حمایت از داخلی‌سازی‌ها تداوم یابد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور خاطرنشان‌کرد: دستاورد به دست آمده و کاهش ۲.۵ میلیارد دلاری وابستگی به خارج در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی، انتخابی نبوده و حاصل تحریم‌ها و کمبود ارز بود که نگاه به داخل را تقویت کرد.

محبی‌نژاد به کمبود قطعات «هایتک» (با فناوری بالا) خودرو در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این کمبود بیشتر در میکروچیپ‌ها و ریز تراشه‌ها است که بخشی از آن یک بحران جهانی بوده و از پاندمی کرونا و دیگر دلایل متأثر است.

وی یادآور شد: بخشی از مشکلات نیز داخلی است و به عدم تأمین کافی نقدینگی، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، مشکلات گمرکی و تولید نشدن برخی اقلام از جمله نیمه هادی‌ها، آی.سی‌ها، میکرو چیپ‌ها و مدارهای الکترونیکی بر می‌گردد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعات یاد شده در تیراژهای چند میلیاردی و فقط در چند کشور خاص تولید می‌شود، به‌طوری‌که امروز هیچ کشوری به صورت مستقل و فقط برای داخلی‌سازی اقدام به تولید آی.سی‌ها، میکروچیپ‌ها و مدارهای الکترونیکی نمی‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 505363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.