تشکیل دولت فراجناحی ممکن است؟

گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تشکیل دولت فراجناحی در دولت سیزده در حالی شدت گرفته که بسیاری از کارشناسان احتمال تشکیل چنین دولتی را غیر ممکن می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن به پایان کار دولت دوازدهم گمانه زنی‌ها پیرامون آرایش سیاسی کابینه دولت سیزدهم افزایش یافته است و خبرهای گوناگونی از فشار برخی جریان‌های سیاسی برای به ابراهیم رئیسی در انتخابات به گوش می‌رسد.

رئیسی در انتخابات سال ۱۳۹۶ بارها از تشکیل دولت فراجناحی صحبت کرد و در زمان ثبت نام در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز این وعده را در جمع خبرنگاران اعلام کرد، اما آیا رئیسی می‌تواند دولتی فراجناحی تشکیل دهد؟

وی چندین بار اعلام کرده که قرار نیست از چهره‌های ستادی در دولتش استفاده کند، اما آیا توان انجام چنین کاری را خواهد داشت؟ بحث‌ها در مورد کابینه دولت سیزدهم در فضای مجازی به حدی بود که سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیسی در مورد آن گفت که «ترکیب ستادهای انتخاباتی درواقع آئینه دولت آینده نیستند و دولت بر اساس بررسی عملکرد و سوابق و برنامه‌های افراد مختلف طراحی می‌شود و شکل می‌گیرد و کسی که وارد دولت و به نماد دولت تبدیل می‌شود، باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشد».

اصولگرایانی که هشت سال از قدرت دور مانده بودند امروز منتظر کسب سهمیه در دولتی هستند مدت‌ها برای به قدرت رسیدن آن تلاش و انتظار کشیده بودند البته باهنر بارها تأکید کرده بود که در ستادها به روی همه جریان‌های اصولگرایی باز نیست.

باید دید رئیسی در روزهای آینده چه تصمیمی خواهد گرفت. در طول دوره تبلیغات انتخاباتی خود، لیست‌های مختلفی از کابینه احتمالی رئیسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آنها از ضرغامی به عنوان وزیر ارشاد، فتاح وزیر نیرو، رستم قاسمی وزیر نفت، زاکانی معاون پارلمانی، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، ذوالقدر وزیر کشور و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نام برده می‌شد.

البته لیست دیگری هم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که در آن از قاضی‌زاده‌هاشمی به‌عنوان وزیر بهداشت نام برده می‌شد. سعید جلیلی نیز که اکنون یکی از دو نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است، احتمالاً در دولت بعدی، به غیر از معاون اولی، دبیر این شورا شود.

همچنین احتمال حضور سعید محمد هم در دولت بعدی وجود دارد. وی که پس از ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تمایل دارد در کابینه رئیسی حضور داشته باشد یا خیر، گفت که «بنده برای حمایتم از رئیسی هیچ شرطی نگذاشتم و اگر ایشان صلاح بدانند به‌عنوان سرباز نظام در خدمتشان خواهم بود برای بنده خدمت به مردم بالاترین درجه را دارد».

مهدی دوستی، سخنگوی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه رئیسی گفته بود که «هیچ‌کدام از گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی آقای رئیسی صحت ندارد و در صورت اعتماد مردم کابینه‌ای جوان، تازه‌نفس، نخبه، کارآمد و فراجناحی تشکیل خواهد شد. حدسیات درباره ترکیب کابینه آقای رئیسی و نام‌ بردن از برخی چهره‌ها کاملاً اشتباه و غیرواقعی است. کابینه دولت آقای رئیسی در صورت اعتماد مردم و پیروزی در انتخابات فراجناحی خواهد بود. گمانه‌زنی‌های موجود در فضای مجازی و رسانه‌ای درباره کابینه احتمالی ایشان هیچ اعتباری ندارد. کابینه دولت سیدابراهیم رئیسی در صورت اعتماد مردم و پیروزی در انتخابات فراجناحی خواهد بود».

رحیم زارع، رئیس کمیته تجار و بازرگانان ستاد آیت‌الله رئیسی نیز گفته بود که «رئیسی فردی دلسوز، آگاه و آشنا به سختی‌ها و مشکلات کشور است و می‌تواند با استفاده از همه نخبگان فراجناحی عمل کند».

نکته قابل توجه این است که هیچ چهره اصلاح‌طلب، اعتدالی یا مستقلی در گمانه‌زنی‌ها در مورد کابینه احتمالی رئیسی دیده نمی‌شود. در این صورت باید پرسید آیا شعار تشکیل کابینه فراجناحی ممکن خواهد بود؟ آیا رئیسی فراتر از جناح و چهره‌هایی که در اطراف ستادهایش حضور داشتند از جریان‌های دیگر استفاده خواهد کرد؟ شاید سوال مهم‌تر این باشد که آیا اصلاً می‌تواند فراتر از خواست جریانی که باعث پیروزی وی شد دست به تشکیل کابینه‌ای متشکل از جناح‌های مختلف بزند؟

تشکیل دولت فراجناحی توسط ابراهیم رئیسی غیر ممکن است

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دولت فراجناحی نیازمند اشخاص فراجناحی است و در حال حاضر بین شخصیت‌های سیاسی کشور هیچ چهره فراجناحی وجود ندارد.

به گفته وی، در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، تمام شخصیت‌های سیاسی کشور گرایش‌های خود را مشخص کردند بنابراین تشکیل دولت فراجناحی توسط ابراهیم رئیسی غیر ممکن به نظر می‌رسد.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، در حال حاضر چهره‌هایی که می‌توانند در جایگاه وزیر در دولت قرار بگیرند به جناح‌های سیاسی کشور وابسته هستند در صورتی می‌توان از ابراهیم رئیسی انتظار تشکیل دولتی فراجناحی را داشت که خود نیز چهره‌ای فراجناحی باشد، در صورتی که جریان اصولگرا را در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری کشور نمایندگی می‌کرد.

مهاجری معتقد است که رؤسای جمهور ایران درگذشته نیز روحیه فراجناحی نداشته‌اند و هرکدام از آنها به یکی از جریان‌های اصلی کشور وابسته بودند بنابراین تشکیل دولت فراجناحی در ایران ممکن نیست.

وی می‌گوید که ابراهیم رئیسی به دنبال تشکیل کابینه‌ای بدون حاشیه است، اما بعید است بتواند بدون دخالت دادن احزاب و گروه‌های سیاسی کابینه خود را تشکیل دهد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان می‌کند: افراد و گروه‌های سیاسی که در جریان تبلیغات انتخاباتی از کاندیدای پیروز حمایت کردند، قطعاً در روند تشکیل کابینه دولت به دنبال سهم خواهی هستند بنابراین احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرایی که از رئیسی حمایت کردند به دنبال کسب جایگاه در دولت خواهند بود.

تشکیل دولت فراجناحی توسط رئیسی محتمل است

احمد کریمی اصفهانی، کنشگر سیاسی اصولگرا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انتظار می‌رود در کشوری که جمهوری اسلامی حاکم است، اصل شایسته سالاری باید مهمترین مؤلفه انتخاب مدیران ارشد کشور قرار بگیرد.

به گفته وی، متأسفانه در گذشته برخی دولت‌ها پس از به دست گرفتن دستگاه اجرایی کشور، جزئی‌ترین نیروهای دولت را به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی تغییر دادند در صورتی که برخی از نیروهای دولت با توجه به تخصصی که دارند برای نظام و کشور مفید هستند.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، با توجه به عملکرد ابراهیم رئیسی در گذشته، به نظر می‌رسد وی بر اساس مؤلفه شایسته سالاری به بستن کابینه خود بپردازد. امیدوارم این احتمال تحقق یابد و شایستگان در جایگاه‌های مهم کشور قرار بگیرند.

کریمی اصفهانی معتقد است تشکیل دولت فراجناحی توسط ابراهیم رئیسی محتمل خواهد بود همچنین جریان‌های سیاسی نباید با فشار به رئیس جمهور دست وی برای تشکیل دولتی شایسته را تنگ کنند.

بهتر است کابینه دولت از جریانی خاص تشکیل شود

ناصر ایمانی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم می‌گوید: دیدگاه رئیسی، دیدگاه محدودی نیست و به نظر نمی‌رسد برای تشکیل کابینه از برخی اشخاص و جریان‌های خاص استفاده کند. این امکان وجود دارد که وی صرف نظر از جناح بندی افراد، از نیروهای شایسته در دولت خود استفاده کند.

به گفته وی، رئیسی وامدار هیچ شخص و جریان سیاسی نبوده و هیچ وعده‌ای به کاندیداهایی که به نفعش کناره‌گیری کرده‌اند برای حضور در دولت سیزدهم نداده است.

این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که باید به این نکته توجه داشت که کابینه دولت، محل اختلافات سیاسی بین رئیس جمهور و اعضا نیست و بهتر است که کابینه دولت از جریانی خاص شکل بگیرد که نزاع و اختلافی صورت نگیرد.

ایمانی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد رئیسی فارغ از کابینه دولت، برای تعیین برخی مدیران دولت از اشخاصی شایسته با گرایش‌های سیاسی مختلف استفاده کند.

کد خبر 505353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.