پوتین بر حمایت از تاجیکستان در برابر تهدیدها تاکید کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود درباره وضعیت مناطق مرزی تاجیکستان و افغانستان، بر آمادگی مسکو برای ارائه حمایت از دوشنبه در برابر تهدیدها تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد: پوتین و رحمان درباره وضعیت دشوار تاجیکستان و افغانستان با توجه به تشدید درگیری‌ها در افغانستان بویژه در مناطق مرزی با تاجیکستان گفت‌وگو کردند.

پوتین بر آمادگی روسیه برای ارائه کمک‌های لازم به تاجیکستان در چارچوب دوجانبه و نیز در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد.

رهبران روسیه و تاجیکستان همچنین بر عزم متقابل برای تحکیم روابط دوجانبه و مشارکت راهبردی و اتحاد دو کشور تاکید کردند.

دو طرف توافق کردند که به تماس‌های دو کشور در سطوح مختلف ادامه دهند.

یک منبع آگاه در کمیته امنیت ملی تاجیکستان روز دوشنبه به ریانووستی گفت که گروه طالبان در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد خط مرزی افغانستان با تاجیکستان را تحت کنترل دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای دولتی افعانستان، با عقب نشینی در برابر طالبان به تاجیکستان گریخته‌اند.

مقام‌های روس در هفته‌های اخیر با آغاز خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، نسبت به تشدید فعالیت‌های تروریست‌ها در این کشور و خطر آن برای کشورهای آسیای مرکزی هشدار داده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نیروهای آمریکایی از ماه می خروج از افغانستان را آغاز کرده‌اند و قرار است تا روز ۱۱ ماه سپتامبر به استثنای ۶۵۰ نفر همه نظامیان آمریکایی خاک این کشور را ترک کنند.

ژنرال ولادیمیر شامانف رئیس کمیسیون دفاعی دومای روسیه گفت: در صورتی که تاجیکستان از سوی افغانستان تهدید امنیتی شود، روسیه به دوشنبه کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شامانوف گفت: روسیه در چارچوب تعهدات خود در سازمان امنیت جمعی در صورتی که تاجیکستان از افغانستان تهدید تروریستی شود، کمک‌های لازم را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

وی افزود: در صورتی که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تاجیکستان از طرف این کشور تهدید امنیتی شود، بطور همه جانبه به این کشور کمک می‌کنیم.

شامانوف با بیان اینکه با شرکای خود در مورد تهدیدهای امنیتی از افغانستان گفت و گو کردیم، اظهار داشت: رهبری تاجیکستان در این مورد ابراز نگرانی شدید نکرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 505316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.