اخذ تمامی مجوزها برای اجرای پروژه تله کابین گرگان

با توجه به درخواست‌های مردمی در طول پنج دهه گذشته در باب احداث تله کابین در شهر گرگان و پیگیری‎‌های مکرر در این سال‌ها، شهرداری گرگان با رویکرد توسعه پایدار گردشگری طراحی این مجموعه را با استفاده از مشاوران خبره و دانشگاهی آغاز و موفق شد تمامی مجوزهای لازم را از سازمان‌های تخصصی ذیربط اخذ کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس اعلام رسمی روابط عمومی شهرداری گرگان در خصوص پروژه تله کابین گرگان، با توجه به درخواست‌های مردمی در طول پنج دهه گذشته در باب احداث تله کابین در شهر گرگان و پیگیری‌های مکرر در این سال‌ها، شهرداری با رویکرد توسعه پایدار گردشگری و با تاکید بر رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی، طراحی این مجموعه را با استفاده از مشاوران خبره و دانشگاهی که سابقه کارهای متعدد و مشابه در سطح ملی داشتند، آغاز و موفق شد کلیه مجوزهای لازم را از سازمان‌های تخصصی ذیربط اخذ کند.

مهم‌ترین مجوزها عبارتند از: موافقت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، موافقت و تصویب پروژه در شورای عالی جنگل، اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست استان گلستان، تصویب پروژه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، تصویب پروژه در شورای عالی معماری و شهرسازی در تاریخ ۱۵/‏۱۰/‏۱۳۹۹‬

این پروژه در قالب طرح پارک جنگلی ناهارخوران به مساحت ۶۰۲ هکتار جانمایی شده و دارای مطالعات مختلف از جمله: اقتصادی، فنی، اجتماعی، ترافیکی و زیست محیطی می‌باشد و هرکدام از جنبه‌های مختلف توسط مشاورین در بخش‌های مربوطه مطالعه و مورد بررسی قرار گرفته است.

اخیراً در برخی از محافل و فضاهای مجازی نکاتی در مورد پروژه تله کابین مطرح شده است که عموماً نادرست بوده و موجب انحراف افکار عمومی شده است به طور مثال گفته می‌شود قطع هزاران درخت در محل احداث تله کابین اتفاق خواهد افتاد:

موضوع قطع هزاران درخت به هیچ عنوان واقعیت نداشته است و تمام طراحی‌ها بر اساس کمترین آسیب و با رعایت ملاحظات زیست محیطی صورت گرفته است و به تأیید اداره کل منابع طبیعی و شورای عالی جنگل و دیگر مراجع مرتبط رسیده است.

همچنین گفته می‌شود جاده جنگلی موجود جهت عبور و مرور تعریض و عرض آن دو برابر خواهد شد، این موضوع به هیچ عنوان در طرح نبوده و صحت ندارد و چنین مسأله‌ای مطرح نمی‌باشد، بدیهی است رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی در اجرا هم دیده می‌شود.

از دیگر موارد مطرح شده این است که پروژه تله کابین باعث حضور مردم در جنگل خواهد شد و به محیط زیست آسیب می‌رسد که باید گفت مجموعه پارک ۶۰۲ هکتاری ناهارخوران بر اساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها جهت حضور و تفرج مردم البته به صورت مدیریت شده در نظر گرفته شده است و گرنه جداسازی ۶۰۲ هکتار از مجموع جنگل تحت عنوان پارک بی معنا خواهد بود. ثانیاً در حال حاضر هم در فضای مبدا و هم در فضای مقصد و مسیر پروژه تله کابین، اکثراً مردم، کوهنوردان و گردشگران حضور دارند. همچنین از جهت رعایت عدالت، برای کسانی که به هر دلیل امکان پیاده روی و رفتن به چنین مناطقی را ندارند، فرصت خوبی برای حضور در دل طبیعت فراهم می‌کند، مانند سالمندان، کودکان، بیماران و...

همچنین گفته می‌شود چندین هکتار از جنگل‌های ناهارخوران به واسطه ساخت و سازهای مرتبط با تله کابین از بین خواهد رفت. موضوع مطرح شده کاملاً نادرست است؛ مطابق با طرح مصوب، کل سطحی که جهت ایستگاه مبدا، مقصد و دکل‌های اشغال خواهد شد ۲۳۶۷ متر مربع است (از مجموع ۶۰۲ هکتار) و شامل: ایستگاه مقصد ۵۹۶ متر مربع، ایستگاه میانی ۲۵۸ متر مربع، ایستگاه مبدا ۹۶۹ متر مربع و ۱۷ دکل که برای هرکدام ۳۲ متر مربع فضا اشغال می‌شود.

این پروژه باعث افزایش شدید ترافیک در منطقه ناهارخوران می‌شود در این مورد نیز باید گفت اولاً بر مبنای مطالعات ترافیکی، ساعات کار تله کابین در روز برنامه ریزی شده است (چهار ساعت صبح و چهار ساعت عصر) و پیک ترافیک ناهارخوران در ساعات پایانی عصر (غروب) و شب است و ساعات استفاده از تله کابین و آغاز ترافیک ناهارخوران همپوشانی باهم ندارند. ثانیاً با اجرای پروژه شهربازی مدرن، بازار موزه هفت شهر و پروژه تفریحی ویستالوتوس، پارک گردشگری میدان بسیج و پروژه احیای بافت تاریخی تا چندسال دیگر منطقه ناهارخوران از یگانه مقصد گردشگری خارج شده و مردم در روزهای تعطیل در بخش‌های مختلف شهر حضور می‌یابند؛ لذا با قاطعیت و بر مبنای مطالعات ترافیکی می‌توان گفت که پروژه تله کابین سبب افزایش مشکلات ترافیکی در منطقه ناهارخوران نمی‌شود.

همچنین مطرح شده که تله کابین می‌بایست در منطقه هزار پیچ احداث شود. با توجه به ارتفاع کم تپه‌های هزار پیچ هیچ جذابیتی در این منطقه فراهم نیست و مهم‌تر اینکه اغلب زمین‌های دامنه تپه هزار پیچ در مالکیت اشخاص حقیقی است و امکان گذر تله کابین از بالای زمین‌های شخصی به لحاظ حقوقی وجود ندارد، لذا به هیچ وجه احداث تله کابین در منطقه هزار پیچ امکان پذیر نخواهد بود چرا که عبور تله کابین لزوماً از مسیری باید باشد که مالکیت عمومی دارد.

گفته شده برای پروژه تله کابین فضایی برای پارکینگ وجود ندارد و احداث پروژه تله کابین به جنگل‌های هیرکانی ثبت شده در یونسکو آسیب می‌زند، در طراحی پروژه تله کابین به تعداد ۵۰۰ پارکینگ پیش بینی شده و اجرا خواهد شد و قطعاً با توجه به ظرفیت پذیرش، مشکلی به لحاظ تأمین پارکینگ وجود نخواهد داشت. برابر اعلام وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور این پروژه در خارج از محدوده‌ی ثبت شده جنگل‌های هیرکانی توسط یونسکو، احداث می‌شود.

کد خبر 505219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.