حمایت معاونت زنان از توانمندسازی خانواده‌های آسیب پذیر در دوران کرونا

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تلاش کرده تا در راستای اعتلای اهداف خود، از طرح های پژوهشی بررسی تطبیقی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان کارآفرین ایران و ژاپن و آگاه‌سازی و توانمندسازی خانواده‌های آسیب پذیر در دوران کرونا حمایت کند.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در جمع بندی عملکرد چهارساله خود در دولت تدبیر و امید، به انتشار گزارشی از حمایت و بهره‌گیری از پژوهش‌های علمی و کاربردی و زیربنایی در حوزه زنان و خانواده پرداخته است.

بر اساس این گزارش، این معاونت ضمن ارج نهادن به دغدغه‌های پژوهشگران حوزه زن و خانواده تلاش کرده تا ضمن رصد نیازهای پژوهشی و تعامل مثبت و سازنده با نهادهای پژوهشی، حفظ و ارتقا کیفیت محتوای پژوهش‌ها همراه با افزایش کمی آنها را مد نظر قرار داده و نتایج به دست آمده را در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به کار بندد.

این معاونت، با رویکردهای متنوعی مانند آسیب‌های اجتماعی، توانمندسازی، حقوقی و تعمیق باورهای دینی از ۳۸ طرح پژوهشی حمایت کرده است که در حوزه خانواده طرح‌هایی از قبیل خانواده مستحکم، سبک زندگی متأهلین و تعیین کننده‌های آن، راهکارهای کاهش طلاق در ایران بر اساس فراتحلیل پژوهش‌های طلاق در دو دهه اخیر، گفتگوی بین نسلی در جامعه با تاکید بر مسائل زنان، دختران و خانواده، کشف الگوهای ارتباطی در روابط زوجین و شناسایی موانع ارتباطی و همچنین گفتگو های بین نسلی «خاطرات جنگ در دوران صلح» از جمله طرح‌های مورد حمایت محسوب می‌شود.

در زمینه آسیب‌های اجتماعی، فراتحلیل مطالعات ایرانی حوزه آسیب‌های خانواده به منظور ارائه شاخص‌های خانواده سالم و تدوین برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان نیز به همراه چندین طرح دیگر با موضوعات مرتبط مورد حمایت معاونت قرار گرفته است.

بررسی تطبیقی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان کارآفرین ایران و ژاپن، ارائه مدل توانمند شدن سیاسی زنان نخبه پس از انقلاب و طراحی مدل آگاه‌سازی و توانمندسازی خانواده‌های آسیب پذیر در دوران پاندمی کووید ۱۹ سه عنوان از طرح‌های پژوهشی در زمینه توانمندسازی زنان و خانواده است.

در زمینه حقوقی نیز امکان سنجی فقهی نظریه برابری دیه زن و مرد، تدوین لایحه اصلاح حق طلاق در قانون مدنی و راهکاری تازه برای حل توأمان مسائل مهریه و کاستی‌های حقوق زنان از جمله طرح‌های پژوهشی انجام شده است.

همچنین در حوزه تعمیق باورهای دینی اثربخشی باورهای دینی بر تاب آوری فردی و اجتماعی دختران و زنان، عوامل مؤثر بر پایداری ارزش‌های دینی در بین دختران و زنان و تحلیل روانشناختی-جامعه شناسی عفاف و حجاب در پژوهش‌های داخلی از جمله طرح‌های حمایت شده محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 505196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.