مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضاییه برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضاییه با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضایی در حال برگزاری است.

به گزارش ایمنا به نقل از میزان، مراسم تکریم و معارفه رؤسای قوه قضائیه با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضائی صبح امروز (چهاردهم تیرماه) در حال برگزاری است.

در این مراسم که به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با حضور تعدادی از مسئولان عالی کشور برگزار شده است، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری و تعدادی از مقامات کشوری، لشکری و قضائی حضور دارند.

دهم تیر ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضائی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیت‌ها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته

اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب می‌کنم.

انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیا حقوق عامه، و تأمین آزادی‌های مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد؛ و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه؛ و ثالثاً: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی؛ و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیت‌ها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری؛ و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف؛ و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.

قالیباف: هیچ بهانه‌ای برای عدم موفقیت نیست

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با شناختی که از آقای محسنی اژه‌ای دارم و شناخت از قوه قضائیه، این حرکت با شتاب بیشتری به پیش خواهد رفت.

وی افزود: به آیت الله رئیسی که با تلاش مضاعف و کار تحولی بر اساس سند تحول امید و تلاش را در جامعه به وجود آوردند، خدا قوت می‌گویم.

رئیس مجلس تصریح کرد: امروز باید آثار همدلی، همکاری و هم افزایی نه تنها در حد سران سه قوه که بلکه تا آخرین رده‌های سطوح مسئولیتی دیده شود امروز حاشیه روی، حاشیه سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است. حتماً اختلاف سلیقه وجود دارد، اما مهم این است که تعاملات بین قوا با تدبیر و همدلی به خروجی‌های یکپارچه به نفع مردم منجر شود.

قالیباف ادامه داد: هیچ بهانه‌ای برای عدم موفقیت نیست. ملزم هستیم با کارآمدی یک زندگی خوب را با اولویت محرومین و مستضعفین ورق بزنیم.

وی اضافه کرد: مکلفیم با پاسخگویی و کارآمدی امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم. بار اصلی این مسئولیت به عهده دولت در آینده است. امروز باید این همدلی، هم افزایی و همکاری نه در حد سران سه قوه بلکه باید در آخرین رده‌های سطوح مسئولین احساس شود. امروز حاشیه روی، حاشیه سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است.

اژه‌ای: این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضائیه در این مراسم اظهار کرد: از رهبر معظم انقلاب که بار دیگر با اعتماد به نفرات داخل دستگاه قضائی رئیس قوه قضائیه را انتخاب کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: اکنون به فضل پروردگار، سایر قوا و همکارانم در قوه قضائیه با قدرت و قوت این مسئولیت خطیر را دنبال خواهم کرد و از همه کسانی که در چند روز اخیر با اظهار محبت‌هایشان بنده را دلگرم کردند تشکر می‌کنم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: از خداوند می‌خواهم درک صحیح شرایط، ادراک در عمل و توان تحمل این مسئولیت سنگین را به بنده عطا کنند و انشاالله همکاری همکاران و سایر قوا پشتیبان ما خواهد بود.

اژه‌ای با بیان اینکه محور کار ما سند تحول است و این دوره دوره تحول و تعالی خواهد بود، ادامه داد: باید با وحدت و یکپارچگی تمام با مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی بتوانیم قدم‌های بلندی برداریم.

وی با اشاره به برنامه‌های خود گفت: عدل و عدالت در همه ساحت‌ها باید گسترش پیدا کند. مبارزه جدی تر، قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه‌ها، توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش رو باید مورد توجه قرار گیرد و سازوکار گسترش آزادی‌های مشروع ایجاد شود.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد ساز و کار گسترش آزادی‌های مشروع گفت: این موضوع نیاز به سازوکاری دارد تا بتوانیم از این آزادی‌ها بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی‌های مشروع تبلیغ و گسترش پیدا کند خیلی از کارهای خلاف انجام نمی‌شود.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: هنوز جا دارد مردم، خانواده بزرگ قوه قضائیه را آنگونه که هست بشناسند. باید از قوه قضائیه صیانت کامل صورت گیرد چرا که اگر کوچک‌ترین لکه‌ای در این قوه وجود داشته باشد بلافاصله دیده می‌شود. در مورد تظلم خواهان و افرادی که با قوه قضائیه سر و کار دارند باید تکریم صورت گیرد. باید بستری فراهم شود که بشود به این افراد سرویس مناسب داد و قوه قضائیه ملجا و پناه هر تظلم خواه و همه مردم باشد، تاکید می‌کنم همه مردم.

اژه‌ای تاکید کرد: باید به کسانی که نه زبان گفتن دارند و نه پای آمدن، نگاه و کمک ویژه داشته باشیم. الان افرادی هستند که نمی‌توانند وکیل بگیرند و از طرفی به قانون هم آشنا نیستند، این افراد توان پرداخت پول به وکیل و کارشناس هم ندارند؛ بنابراین ما باید نگاه ویژه‌ای نسبت به این قشر داشته باشیم و در این مرحله دولت و مجلس حتماً باید کمک کنند.

رئیسی: با ابتکار عمل اژه‌ای گام‌های خوبی در قوه قضائیه برداشته خواهد شد

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب و رئیس پیشین دستگاه قضا اظهار کرد: باید برای این انتصاب شایسته در دستگاه قضا تقدیر و تشکر کنم. ۳۶ سال است که از نزدیک با آقای اژه‌ای همکار هستم و ایشان یک قاضی توانمند و تواناست.

وی افزود: ایشان نسبت به دستگاه قضائی آشنا و دارای روحیه انقلابی است، تطورات زمانی ایشان را دچار چرخش نکرده است و بر مبانی و اصول انقلابی پایبند هستند.

رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: در دوران دو سال و اندی مسئولیت بنده ایشان در مسؤلیت معاونت اول قوه قضائیه هم نسبت به مدیریت در انتصابات و مدیریت نسبت به پرونده به مجموعه آرامش می‌داد و مشاوری امین برای همه قضات بودند و برای بنده جایگاهشان ارزشمند بود.

رئیسی ادامه داد: آقای محسنی در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشتند و تلاش می‌کنند بی نام و نشان باشند یعنی کارشان باشد؛ اما نامشان نباشد.

وی خاطرنشان کرد: مدیران شجاع و خطرپذیر باید مورد حمایت همه دستگاه‌های کشور باشند. به نام دفاع از حقوق انسان و مردم باید تمام گام‌هایمان استوار باشد و تردید نداریم آینده بسیار درخشان است. برای برادر عزیزم آقای محسنی از خداوند متعال طلب توفیق دارم.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: یقین دارم با ابتکار عمل آقای محسنی اژه‌ای و مدیران خوبی که داریم گام‌های خوبی در قوه قضائیه برداشته خواهد شد. دستگاه قضائی نیاز به یک تحول داشت و انشاالله سند تحول قضائی سال به سال ارتقا پیدا کند.

رئیسی افزود: در این مدت تلاش کردم موارد هشت گانه در حکم رهبری را دنبال و تحقق ببخشیم. تلاش داشتیم حرکتمان برنامه محور باشد و به سه نکته در سال ۹۹ و سال جاری توجه کردیم؛ کرامت مردم، ارباب رجوع و همکاران؛ مبارزه با فساد و حمایت از تولید که شعار سال بود.

گلپایگانی: مسئولیت‌های جدید جناب آقایان رئیسی و اژه‌ای را به فال نیک می‌گیرم

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از سوی رهبر انقلاب را قرائت کرد.

گلپایگانی در این مراسم گفت: مسئولیت‌های جدید جناب آقایان رئیسی و اژه‌ای را به فال نیک می‌گیرم.

وی افزود: ۲۸ خرداد قطعاً از ایام الله است؛ انتخابات پرشوری که قاطبه مردم با همه سختی‌هایی که همه به آن معترض هستند به ندای ملکوتی مقام معظم رهبری پاسخ دادند. دشمنان و بعضی‌ها در داخل حرف‌هایی زدند، اما هیچکدام در مردم تأثیر نکرد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: شخصیت جناب آیت الله رئیسی برای ما روشن است. برای شما (آیت الله رئیسی) همین افتخار بس که مقام معظم رهبری در حکمی که برای آقای اژه‌ای دادند کلمه افتخارآمیز در مورد شما به کار بردند. آنچنان تحولی در دستگاه قضا به وجود آوردند که مردم امیدوار شدند.

گلپایگانی ادامه داد: در مورد آقای اژه‌ای حرف زدن زیره به کرمان بردن است. ایشان از ۱۶ سالگی طلبگی را شروع کردند و در ادامه توسط شهید بزرگوار آیت الله قدوسی به کار قضائی جذب شدند. ایشان مسئولیت‌های مختلف داشته‌اند که اگر بخواهم بشمارم تعداد آن زیاد است. از دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات که در همه جایگاه‌ها ایشان موفق بودند.

وی تاکید کرد: ایشان دو ویژگی دارد: اولاً قاطعیت و ویژگی دوم ایشان هم ساده زیستی ایشان است. من افتخار همسایگی ایشان را دارم و زندگی ایشان یک زندگی طلبگی ساده است.

منتظری: اژه‌ای با آسیب‌ها، اشکالات و مشکلات دستگاه قضائی آشناست

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور در این مراسم اظهار کرد: در ابتدا پوزش می‌طلبیم از عزیزانی که شایسته بود در این مجلس با شکوه حضور می‌داشتند؛ لیکن به جهت شرایط و محدودیت‌های کرونایی به حداقل اکتفا شده است. هم از مقامات و هم از مسئولین عالی کشوری و هم از همکاران خودم در قوه قضائیه از این جهت پوزش می‌طلبم.

وی با تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری که برای دومین بار مدیریت عالی و ریاست قوه قضائیه را از درون قوه قضائیه انتخاب و انتصاب کرده‌اند، گفت: این حقیر دو بار افتخار مأموریت از ناحیه مقام معظم رهبری را در سال‌های ۷۶ و ۷۷ و ۸۶ و ۸۷ از مجموعه قوه قضائیه داشته‌ام. یکی از انتظاراتی که مجموعه قوه قضائیه داشتند این بوده است که ریاست عالی قوه قضائیه از درون قوه انتخاب شود.

دادستان کل کشور افزود: این انتظار به حق در دو سال و نیم قبل محقق شد و مدیریت عالی قوه قضائیه از درون مجموعه قوه قضائیه انتخاب شد که این دوران دو سال و اندی طول کشید و ریاست قوه قضائیه آیت الله رئیسی منتخب مردم برای تصدی پست ریاست جمهوری شدند که به ایشان تبریک عرض می‌کنم.

منتظری ادامه داد: این انتظار به حقی است که برآورده شد و مجدداً برای دومین بار از ناحیه مقام معظم رهبری، مدیریت عالی و ریاست قوه قضائیه از درون قوه قضائیه با انتصاب و انتخاب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای که دارای سوابق بسیار نورانی و طولانی و تجربیات گرانقدر از قوه قضائیه هستند، صورت گرفت و از امروز تصدی این پست مهم را با انتخاب و انتصاب مقام معظم رهبری عهده‌دار خواهند شد.

وی اضافه کرد: تقدیر و تشکر دوم بنده از مهمانان و حضار گرامی است که دعوت ما را پذیرفتند و در این مراسم حضور پیدا کردند. خصوصاً ریاست دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مجلس شورای اسلامی، معاون اول ریاست جمهوری و مقامات و عزیزانی که اگر بخواهم اشاره به سِمَت و نام آن‌ها بکنم محدودیت زمانی اجازه نمی‌دهد و سرورانی که در این سالن حضور دارند و عزیزانی که در سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس و از طریق فرستنده‌ها از تمامی عزیزان سپاسگزارم و تقدیر و تشکر می‌کنم.

دادستان کل کشور افزود: تشکر بعدی را از ریاست سابق قوه قضائیه و ریاست جمهور منتخب که در راستای رهنمودهای رهبری معظم انقلاب در گام دوم بنای مستحکم تحول را با برنامه‌های جامع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بنا نهادند و ادامه و استمرار آن بوسیله برادر گران قدرم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب اژه‌ای که مورد اعتماد مقام معظم رهبری قرار گرفته است با اقتدار و توان و با توجه به تجربیات و سابقه ارزنده در دستگاه قضائی مورد توجه خواهد بود. انشاالله شاهد ادامه این تحول خواهیم بود.

منتظری ضمن تشکر از همکاران عزیز و گرانقدر قضائی در سراسر کشور و در سطوح مختلف، گفت: از همه همکاران خود چه در سطح عالی چه در سطح میانی تشکر می‌کنم که بیشترین نقش را در تحقق عینی این تحول داشته و خواهند داشت. با امید به اینکه در این دوره از مدیریت شاهد همکاری، مساعدت و اهتمام بیشتر و بیش از پیش برای تحقق یک دستگاه قضائی عدالت محور، عدالت بستر و عدالت‌گستر بوده باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه کسی امروز سکان‌دار مدیریت اجرایی کشور می‌شود که به آسیب‌ها، اشکالات، مشکلات دستگاه قضائی بسیار خوب آشناست و انتظار داریم از ریاست جمهور منتخب که در دولت انقلابی و جهادی خود در راستای رفع مشکلات دستگاه قضائی که خود به آن واقف است، انشاالله بیش از پیش کمک بشود و ما شاهد تعامل و همکاری و مساعدت سه قوه با یکدیگر باشیم تا زندگی برای مردم شیرین شود و گام‌های مؤثر برای رفع مشکلات مردم برداشته شود.

کد خبر 505153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.