۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
آسمان بام ایران آبی نیست!

یکی از الزامات زندگی در شهرها وجود هوای پاک و سالم است. امروزه این امر در شهرهای بزرگ کشور کمرنگ شده که این موضوع آثاری داشته از جمله آسیب به سلامتی مردم و نبود هوای تمیز برای تنفس و احساس آرامش، این مهم در روحیه ساکنان شهر و خلق و خو و ایجاد خشونت موثر و غیر قابل انکار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به طور کلی از آنجایی که آلودگی هوا یک معضل شهری است (در نتیجه رشد شهر و شهرنشینی خصوصاً بعد از انقلاب صنعتی) کاهش و کنترل این پدیده نیازمند مدیریتی در امور شهر است که این امر از طریق سازمان‌هایی مثل شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و… انجام می‌گیرد.

تاکنون در زمینه آلودگی هواوبسیار سخن رفته و مطالعات، پژوهش‌ها و طرح‌های متعددی انجام شده است، اما مساله این است که چند درصد از این موضوعات مطرح شده جنبه عملیاتی به خود گرفته است.

شهرکرد یکی از شهرهایی است که همواره در طول سالیان از آن به شهری با هوای بسیار پاک یاد شده است، اما متأسفانه بی‌تدبیری برخی مسئولان موجب تبدیل شدن دشت شهرکرد به یک دشت ممنوعه بحرانی شده است و این امر موجب وارد شدن ریزگرد هنگام وزش باد به ویژه در فصل پاییز به داخل این شهر است.

«رضا محمدی» یکی از شهروندان شهرکردی در این باره می‌گوید: همیشه شهرکرد آب و هوای بسیار خوب و تمیزی برای مسافرانی که از خارج استان به این شهر سفر می‌کردند داشته و این موضوع مثال زدنی بود، اما چند سالی است که این هوا برای ساکنان هم تمیز نیست و وجود ریزگرد این مشکل را شکل داده است.

«مرتضی رفیعی» از دانشجویان شهرکردی اظهار می‌کند: هوای تمیز و ناب شهرکرد کجاست؟ آیا این همان شهری است که تنفس در آن احساس مطلوبی در ساکنان ایجاد می‌کرد یا این که باید منتظر عواقب وجود ریزگرد بود و همچنان مسئولان بی تفاوت باشند؟!

وی ادامه می‌دهد: وجود ریزگرد بر سلامتی مردم تأثیر دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت هرکس قبلاً حتی یکبار به این شهر سفر کرده باشد واقعاً دلش به حال شهرکرد خواهد سوخت.

دشت شهرکرد؛ دشت ممنوعه بحرانی

«فرهاد رئیسی» رئیس شورای استان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در گذشته آب در دشت شهرکرد جاری می‌شد  اما اکنون این دشت با افت ۲۰ متری سطح سفره‌های آب زیرزمینی مواجه بوده و به یک دشت ممنوعه بحرانی تبدیل شده است.

وی تصریح می‌کند: اجرای طرح‌های آبخیزداری موجب می‌شد تا ذخیره چاه‌های آب تأمین شود، اما بعد از این که خشکسالی متوالی شکل گرفت هنگام وزش باد ریزگرد از دشت به شهرکرد و شهرهای اطراف وارد می‌شود که هزاران مشکل ایجاد کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد تاکید می‌کند: این دشت در گذشته رطوبت هوای شهرهای اطراف را تنظیم می‌کرد، اما متأسفانه با خشکسالی متمادی و سوء مدیریت در زمینه آبخیزداری و برداشت‌های بی رویه با این وضعیت ناراحت کننده مواجه است.

وی می‌افزاید: باید هنگام بارندگی آب‌های سطحی سطح شهر به سمت دشت هدایت شود که شهرداری تا خروجی جنوبی شهر این امر را ایجاد کرده است، اما هدایت آب از این مکان به دشت نیازمند اجرای یک طرح بوده که متولیان همچون فرمانداری و منابع طبیعی استان باید به میدان بیایند.

رئیسی اظهار می‌کند: طرحی نیز برای انتقال آب از قسمت‌هایی از شهر «هفشجان» به سمت دشت مطرح بود، اما هنوز جنبه عملیاتی نگرفته است.

وی می‌گوید: دشت شهرکرد سلامت و تلطیف هوای این منطقه را بر عهده دارد.

کد خبر 505121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.