شورای ششم خرم آباد و کارهای بر زمین‌ مانده شهر

"ارتقای نقش مردم در مشارکت شهری، تلاش برای هماهنگی ادارات مختلف دخیل در مدیریت شهری، شفافیت درآمد و هزینه‌های شهرداری باید محور اصلی فعالیت شورای ششم خرم آباد باشد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت دوره پنجم شهر خرم آباد با تمام انتقاداتی که به آن وارد بود رو به اتمام است و حالا که شورای ششم اعضای خود را شناخته و تا چندی دیگر آن‌هایی که روی کرسی شورا نشسته‌اند تغییر می‌کنند. زمان مناسبی است تا کارهای بر زمین مانده شهر در این سال‌ها واکاوی شده و برنامه‌ای مشخص در اختیار شورای آینده قرار گیرد تا اعضای آن بر اساس آن بتوانند شرایط زیست بهتری را برای شهروندان خرم‌آباد رقم زده و این شهر را در ابعاد مختلف توسعه پیش ببرند.

سلیمان میرزاپور، دکترای برنامه‌ریزی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اولویت‌های اصلی خرم آباد برای شورای ششم را تشریح کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

مهمترین وظایف شورای ششم شهر خرم‌آباد از نگاه شما چیست؟

ایجاد منابع درآمدی پایدار، شناساندن و معرفی شهر خرم‌آباد از طرق مختلف از جمله انعقاد تفاهمنامه‌های خواهرخواندگی شهرها، ایجاد سامانه تلفنی فعال و مؤثر و نه صرفاً اختصاص یک خط تلفن و درگاه‌های اینترنتی برای اخذ و طبقه بندی انتقادات و پیشنهادات شهروندان، ساماندهی نیروی انسانی بر اساس شایستگی و سلامت کار مهمترین وظایف شورای شهر آینده است. از سوی دیگر ارتقای نقش مردم در مشارکت شهری، تلاش برای هماهنگی ادارات مختلف دخیل در مدیریت شهری، شفافیت درآمد و هزینه‌های شهرداری از جمله مواردی است که باید محور اصلی فعالیت شورای ششم باشد.

مدیریت شهری آینده چگونه باید برای کسب درآمد پایدار تلاش کند؟

شهرداری خرم آباد و خیلی دیگر از شهرداری‌های استان لرستان درآمد پایداری ندارند به همین خاطر به فروش زمین و املاک خود روی می‌آورند بنابراین ایجاد منابع درآمدی پایدار خصوصاً با مشارکت بخش خصوصی یکی از کارهایی است که باید در چهار سال آینده در شهرداری خرم آباد انجام شود.

شهرداری خرم آباد از طریق ایجاد کاربری‌ها و خدمات درآمدزای شهری باید برای درآمدزایی تلاش کرده و در کنار ایجاد کاربری‌های عمومی به دنبال ایجاد کاربری‌هایی باشد که علاوه بر خدمت رسانی به شهروندان درآمدی هم برای مدیریت شهری داشته باشد به طور مثال شهرداری می‌تواند موزه‌های شهری ایجاد کند. پارک‌ها، پارکینگ‌ها، شهربازی یا انواع کاربری‌هایی که می‌توان از آن درآمد ایجاد کرد. در مواردی هم شهرداری‌ها می‌توانند تجهیزات و ماشین آلاتی که خاک می‌خورند و بدون استفاده مانده‌اند را به بخش خصوصی اجاره دهند البته نه به صورت رانت یا ارزان بلکه با نظارت متولیان. به هر روی کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد در شهرداری از ضروریات است و حتماً باید تلاش شود بسیاری از هزینه‌ها که ضرورتی ندارد کاهش یابد.

شورای ششم چگونه باید نقش مردم و مشارکت آنها در توسعه شهری را تقویت کند؟

نقش نخبگان در ارتقای توسعه شهری نباید به صورت کلیشه‌ای و تنها ختم به جلسات اتاق فکر در شورای شهر و شهرداری شود. این که آن‌ها فقط نظر بدهند و این نظر دنبال نشود چرا که منجر به دلسردی نخبگان و مردم می‌شود بلکه باید مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، حین انجام پروژه و بعد از اتمام آن در نگهداری و اجرا جایگاه مشخصی داشته باشد به گونه‌ای که در این راستا همایش‌ها و میزگردهای منظم برای شناسایی نخبگان شهر و استان برگزار شود.

در شهرداری شهرهای مدرن جهان برای تحقق «شهر خلاق» درگاهی طراحی شده که خواسته‌های مردم در آن ذکر شده و این خواسته‌ها طبقه بندی می‌شود پس از آن شهرداری پیگیر خواسته‌های منطقی و معقول می‌شود که مطمئناً این کارها در شهرهای ما هم قابل انجام است.

وضعیت نیروی انسانی در شهرداری را چگونه می‌دانید؟

ساماندهی نیروی انسانی بر اساس شایستگی و سلامت کار نیز باید به‌طور جدی مدنظر باشد. در این راستا باید سطح دانش کارمندان از طریق برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف ارتقا یابد به گونه‌ای که برگزاری کارگاه‌های آموزشی بر تحصیلات دانشگاهی حین خدمت ارجحیت داشته باشد چون در کارگاه‌های آموزشی علاوه بر این که بحث‌های مورد نیاز مرتبط با پست و شرح خدمات افراد آموزش داده می‌شود، سطح توقعات بالا نمی‌رود اما ارتقای مقطع تحصیلی کارمندان در حین خدمت موجب می‌شود که توقع دریافت حقوق بیشتر و جایگاه سازمانی بالاتر داشته باشند و این موضوع می‌تواند موجب فشار بر منابع اقتصادی و درآمدی شهرداری شود.

غربال کردن نیروها هرچند وقت یک بار به معنای این که افراد بر حسب شایستگی ساماندهی شوند، سبب رغبت در رشد را در بین پرسنل شهرداری به وجود می‌آورد. سنجش شایستگی ممکن است به وسیله یک امتحان یا چک لیست‌هایی که برای این کار تهیه می‌شوند مشخص شود بنابراین نیروهای مدیریت شهری حتماً باید بر اساس تخصص به کار گماشته شوند و در صورت لزوم تخصص‌های دیگر به آنها اضافه شود.

شهرداری‌ها حجم انبوهی از نیروی کار را استخدام کرده‌اند که تخصصی ندارند به‌گونه‌ای که شهرداری خرم آباد و بسیاری شهرداری‌های دیگر بیشترین درآمد خود را اغلب صرف حقوق کسانی می‌کنند که ممکن است در جایگاه شغلی خود فعالیت مثبتی نداشته باشند.

در سایه نبود مدیریت یکپارچه شهری، شورای ششم باید چگونه این موضوع را رفع کند؟

یکی از کارهایی که تاکنون کمتر انجام شده و ضرورت دارد که انجام شود تلاش برای هماهنگی ادارات مختلف دخیل در مدیریت شهری است. ادارات مختلفی ازجمله آب و فاضلاب، برق، میراث فرهنگی، فرمانداری، محیط زیست، راه و شهرسازی و به طور کلی استانداری و بسیاری ادارات دیگر درگیر مسئولیت مدیریت شهری هستند و هر کدام بخشی از آن را بر عهده دارند بنابراین باید به منظور جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی ادارات تلاش شود.

برگزاری جلسات منظم بین ادارات مرتبط با شهرداری برای مشورت و حل مشکلات در جاهایی که اختلاف وجود دارد می‌تواند از موازی‌کاری و مغفول ماندن بعضی بخش‌ها جلوگیری کند.

اگر شهرداری در تعامل سازنده با استانداری باشد قطعاً از طریق جلسات شورای برنامه‌ریزی می‌شود هماهنگی‌های لازم را در بین ادارات مختلف یک شهر یا استان به وجود آورد، به هر روی همفکری با شورای شهر و فرمانداری جهت پیشبرد اهداف از ضروریات است.

شفافیت درآمد و هزینه‌های شهرداری در بسیاری از شهرهای کشور انجام شده است، اما این امر در خرم آباد همچنان مغفول مانده است، آیا شفافیت می‌تواند اولویت شورای ششم باشد؟

شفافیت درآمد و هزینه‌های شهرداری بسیار حائز اهمیت است. مردم باید از طریق سایت یا هر سامانه دیگری که اندیشیده می‌شود ببینند درآمد شهرداری از کجا آمده و به چه میزان است. البته در قانون داریم که شهرداری هر شش ماه یک بار باید به نوعی این کار را انجام دهد و هزینه‌ها و درآمدها را به شورای شهر اطلاع دهد و شورای شهر به مردم اطلاع رسانی کند.

بسیاری از شهرداری‌ها معمولاً سالنامه‌های آماری هزینه و درآمد را به منظور شفافیت مالی و جلب اعتماد مردم منتشر می‌کنند که این کار جلوی هزینه‌های اضافی و بروز خیلی از بی‌نظمی‌های اقتصادی و حیف و میل شدن اموال بیت‌المال را می‌گیرد.

نظارت مردم بر امور مالی و مناقصات شهرداری نیز باید تقویت شود. اگر شهرداری سایتی داشته باشد که مناقصات را به‌موقع و کاملاً شفاف اعلام کرده و تشریفات آن برگزار شود به گونه‌ای که مردم از این طریق بر موضوع نظارت کنند می‌تواند باعث کاهش هزینه شهرداری در انجام پروژه‌ها شود.

برای تقویت نقش فرهنگی اجتماعی شهر خرم آباد چه اقداماتی نیاز است؟

شناساندن و معرفی شهر خرم آباد در قالب تفاهمنامه‌هایی که با سایر شهرهای داخلی و خارجی بسته می‌شود از جمله تفاهمنامه‌های خواهرخواندگی شهرها در پیشبرد شهر و کمک به توسعه آن مؤثر است.

می‌توان از طریق پروژه «اربینت» بخش مرکزی و تاریخی شهر خرم‌آباد را به دیگر مناطق کشور معرفی کرد. در این پروژه که هدف آن بازآفرینی شهری از طریق راهکارهای ماهیت بنیان است با همکاری اساتید اروپایی معماری و برنامه‌ریزی شهری بخشی از شهر خرم آباد مورد مطالعه قرار می‌گیرد که این موضوع علاوه بر ایجاد ارتباط و همفکری در زمینه برنامه‌ریزی و بهسازی بافت قدیم، موجب شناساندن بیشتر شهر خرم آباد به دیگر کشورها و مناطق می‌شود.

همچنین تولید المان‌هایی مطابق با فرهنگ شهر می‌تواند در معرفی شهر و داشته‌های آن کمک کند. در شهری چون خرم آباد باید در طراحی‌ها و حتی نامگذاری معابر به مقوله هویت شهری توجه ویژه‌ای شود. در این شهر که با کمبود شدید کاربری عمومی دچاریم باید برای بهبود زیرساخت‌های شهری و ایجاد کاربری‌های خدماتی تلاش‌های زیادی انجام شود.

بسیاری از محلات شهری عملاً با کمبود سرانه کاربری عمومی مواجه هستند. در خیلی از محلات کاربری‌های عمومی از قبیل فضاهای سبز، فرهنگی و ورزشی وجود ندارد بنابراین برحسب نیاز باید سرانه کاربری‌های عمومی افزایش یابد و زیرساخت‌هایی که در شهر مورد نیاز است به وجود بیاید که بخش زیادی از این‌ها باید بر اساس طرح جامع و تفصیلی انجام شود.

به موضوعات شهرسازی نیز اشاره کنید، مصوبات طرح جامع و تفضیلی و اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود

طرح تفضیلی قطعاً دارای ایراداتی است اما همین مصوبات برای ارتقای وضعیت کاربری‌های شهری باید دنبال شود. یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در این برهه به شدت مورد نیاز است، تلاش برای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و تحقق شهرداری و شهر الکترونیک و تلاش برای به وجود آوردن زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات در شهرداری و حرکت به سمت شهرداری و شهر الکترونیک است.

در خرم آباد از شاخص‌های استاندارد این موضوع بسیار دوریم. شاید شهروندان در این زمینه اندکی از برخی ادارات جلوتر هستند در این زمینه بسیاری از ادارات و سازمان‌ها هنوز بستر الکترونیک را به وجود نیاورده‌اند.

شهر الکترونیک به معنای این است که خیلی از خدمات مورد نیاز شهرها به‌صورت ۲۴ ساعته و آنلاین قابل انجام باشد از صدور سند گرفته تا اخذ مجوز و پایان کار و دیگر موضوعات شهرسازی، تمام این‌ها باید به‌صورت آنلاین و مجازی انجام شود که قطعاً برای الکترونیکی کردن شهر خرم آباد، پیگیری مصوبات طرح جامع و تفصیلی، ادامه راه و مواردی که گفته شد نیاز است که نیروهای متخصص برای برنامه‌ریزی و اداره امور شهر در شهرداری خرم‌آباد به‌کار گرفته شود و از تصمیمات سلیقه‌ای جلوگیری شود.

از دیگر نیازهای خرم آباد بحث محیط‌زیست شهری و توسعه گردشگری و نگهداری از میراث فرهنگی شهری است که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد از طرفی به دنبال شهرسازی یکدست و مشابه دیگر شهرها نباشیم قطعاً برنامه‌ریزی شهری در خرم آباد متمایز خواهد بود و این تمایز و متفاوت بودن خیلی دارای ارزش است و می‌تواند هویت شهری را ارتقا دهد.

کد خبر 505116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.