زنگ خطر زیست پذیری شهر اصفهان به صدا در آمده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: شرایط زیست پذیر کشور و به ویژه استان اصفهان به شدت در خطر است، متهم ردیف اول این پدیده مدیران کشور هستند، خشکی زاینده رود، فرو نشست زمین در اصفهان و شهرهای اطراف که با زلزله سه ریشتری خساراتی برابر زلزله هفت ریشتری ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نعمت الله اکبری امروز _ یکشنبه ۱۳ تیرماه_ در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و اولین جشنواره فن پژوهی اظهار کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری، تغییر زمان در تغییر پدیده‌ها ساختارها حس شده و مفهوم شهر محصول زمان است محقق شد.

وی افزود: شرایط زیست پذیر کشور و به ویژه استان اصفهان به شدت در خطر است، متهم ردیف اول این دیده مدیران کشور هستند، خشکی زاینده رود، فرو نشست زمین در اصفهان و شهرهای اطراف که با زلزله سه ریشتری خساراتی برابر زلزله هفت ریشتری ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: هوا و آب نا پاک شده است، نیتراته شدن آب‌های استان، فرونشست ناشی از تصمیمات غلط مدیران و هوایی که در سال ۹۷، ۳۳ روز پاک بوده و در سال ۹۹ به پنج روز رسیده گویای این است که زیست پذیری شهر به شدت به خطر افتاده است.

اکبری افزود: بررسی GPS چاه‌های اصفهان نشاندهنده رشد هزار درصدی در سال‌های گذشته و افت آبخوان‌ها است، ۷۲ درصد جمعیت استان و ۵۵ درصد صنایع، در پنج درصد مساحت آن زندگی می‌کنند که سازمان فضایی نامناسبی را تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: ارزیابی سرزمین نشان می‌دهد، هیچ نقطه‌ای در استان اصفهان وجود ندارد که دچار تنش آبی نباشد، فقط در شرق استان و جاهایی که کسی زندگی نمی‌کند تنش آبی نداریم. اگر امروز به گونه‌ای عمل کنیم که ساکن شدن یک نفر بیشتر به جمعیت اصفهان متوقف شود، باز هم دیر است، توان سرزمینی و اندازه بهینه شهرها به ویژه اصفهان از اندازه صحیح آن عبور کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: در کشور ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آب داریم که حداکثر ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آن قابل استحصال بوده و ۸۰ میلیارد متر مکعب آن مصرف می‌شود، استانداردهای معمولی بیانگر آن است که در این شرایط دچار تنش آبی خطرناک هستیم.

اکبری افزود: استان اصفهان و به ویژه شهر اصفهان اجازه بارگذاری بیشتر از این را نمی‌دهد، زنگ خطر زیست پذیری شهر اصفهان به صدا در آمده است. امید است مدیران آینده شهری نیز تلاش کنند شهر برای مردم زیست پذیرتر شود.

کد خبر 505014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.