سنگ‌های بزرگترین آسیاب آبی ایران دوباره از چرخش ایستاد

در حالی که سنگ‌های بزرگترین آسیاب آبی ایران معروف به آسیاب خان زواره پس از ۶۰ سال در اسفند سال ۱۳۹۸ به چرخش در آمده بود، با تعطیلی مجموعه گردشگری آسیاب خان، مجددا از چرخش ایستاد.

احسان ایزدی، صاحب این آسیاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: علت تعطیلی مجموعه گردشگری آسیاب آبی خان زواره عمل نکردن مسئولان به تعهدات شان است زیرا مسئولان برای احیای این آسیاب وعده‌هایی از جمله پرداخت تسهیلات بانکی و انتقال آب برای این مکان گردشگری داده بودند که هیچ کدام عملی نشده است.

وی افزود: این آسیاب که یکی از آسیاب های شش‌گانه زواره، معروف به آسیاب «خان» است بازسازی شده و به مجموعه سفره خانه سنتی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

صاحب این آسیاب ادامه داد: برای حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری شهر تاریخی زواره، آسیاب آبی ششم معروف به آسیاب خان از مجموع شش آسیاب قدیمی شهر زواره را که قدمت ۱۰۰۰ ساله دارد خریده و بازسازی کردم که در مرحله اول بازسازی آسیاب آبی ششم "خان" زواره، سفره خانه سنتی راه اندازی شد و سپس کار خود را با تبدیل گندم به آرد آغاز کرد.

وی با بیان این که در بازسازی بزرگترین آسیاب آبی ایران قسمت‌هایی از سقف این بنا که مربوط به هزار سال پیش بود حفظ شده است، خاطر نشان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند قدمت ساختمان اصلی آسیاب آبی ششم زواره که در عمق ۱۰ متری زمین بنا شده است به بیش از هزار سال می‌رسد و قدمت قسمت‌های بعدی این آسیاب آبی را مربوط به پیش از دوران صفویه می‌دانند.

ایزدی تاکید کرد: امیدوارم در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مسئولان برای حل مشکلات این مجموعه گردشگری و رونق دوباره آن همکاری و مساعدت کنند.

کد خبر 504901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.