سبک معماری کاشان، نشان از اصالت دارد

یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: وجود مفاخر و مشاهیر بزرگ هنر معماری تاریخی و باستانی ایران در کاشان نشان از هویت شگرف و اصالت تاریخی مردمان منطقه کاشان دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر مشهدی‌زاده در ویژه برنامه رادیویی رویداد «میراث جاویدان» با اشاره به اینکه معماری یک حس مشترک جهانی است، اظهار کرد: تبلور زمانی و مکانی در معماری باعث شده است که معماری یک منطقه یا یک دوره از مناطق با دوران‌های دیگر متمایز باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ حاکم و شرایط محیطی یک محدوده مکانی بر معماری آن منطقه تأثیر مستقیم دارد، افزود: در یک منطقه با شاخصه‌های فرهنگی پایین به هیچ عنوان نمی‌توان یک معماری خاص و متمایز را مشاهده کرد.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی، با اشاره به اینکه کاشان دارای دیرینه‌ترین تمدن بشری است، تصریح کرد: به تناسب این تمدن، معماری کاشان نیز دارای یک هویت و اصالت برجسته جهانی است.

مشهدی‌زاده با بیان اینکه "معماری کاشان در دوره زندیه کمی مسکوت بود، اما در دوران قاجاریه بازسازی شد"، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که مردم منطقه کاشان بسیار خلاق و سرزنده بودند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستند معماری و فرهنگ خود را در معرض دید جهانیان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد پویای مبتنی بر فرهنگ در معماری نیز دخیل است، افزود: اقتصاد پویا و مؤلفه‌های آن به خوبی توانسته است هنر معماری را پشتیبانی کند.

این پژوهشگر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه خانه‌هایی که معماری زیبای سنتی دارد حال انسان را خوب می‌کند، گفت: مهمترین دلیل این موضوع این است که معماری این خانه‌ها فرهنگ دارد.

مشهدی‌زاده با بیان اینکه "معماری کاشان سرشار از رمز و رازهاست"، ادامه داد: با وجود اینکه خانه‌های آن زمان با پنج نوع مصالح ساختمانی گچ، خشت و گل، کاشی، آجر و سنگ ساخته می‌شد، اما از آن زمان تاکنون بیش از ۵۰۰ خانه تاریخی زیبا با معماری منحصر به فرد به یادگار مانده است.

وی با اشاره به اینکه معماری فرایند فرهنگ یک جامعه است، تاکید کرد: وجود مفاخر و مشاهیر بزرگ هنر معماری تاریخی و باستانی ایران در کاشان نشان از هویت شگرف و اصالت تاریخی مردمان منطقه کاشان دارد.

کد خبر 504884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.