آنچه باید درباره سردردهای میگرنی بدانیم

علت سردردهای شدید میگرنی، زمان شیوع میگرن در بدن انسان، علائم و انواع سردرد میگرنی، درمان علمی میگرن، داروهای گیاهی برای درمان قطعی میگرن، راهکارهای کنترل سردرد میگرنی، کاهش سردرد میگرنی با مصرف ماهی و درمان‌های خانگی میگرن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گاهی اوقات افراد به انواع سردردهای مزمن دچار می‌شوند که یک عامل آن بیماری میگرن است، میگرن عبارت است از اختلال یا سردردی که معمولا” تکرار می‌شود و با تغییرات موقتی قطر رگهای خونی در سر، صورت می‌گیرد.

میگرن معمولاً با سردردهای شدیدی شناخته می‌شود که روال طبیعی زندگی فرد را مختل می‌کند، درد حاصل از میگرن به‌قدری شدید است که فرد بیمار دچار تهوع، استفراغ و لختی می‌شود به‌طوری که حتی صحبت کردن برای او دشوار می‌شود.

ظهور میگرن بازه زمانی مشخصی ندارد و گاهی ممکن است از کودکی آغاز شود اما این امکان وجود دارد که تا اوایل جوانی هیچ نشانه‌ای از آن وجود نداشته باشد، سابقه خانوادگی یکی از رایج‌ترین عوامل ظهور میگرن در افراد است.

علائم میگرن به چه شکلی ظاهر می‌شود؟

علائم میگرن ممکن است پیش از حمله سردرد میگرن نمایان شوند، این مرحله از میگرن به مرحله پیش نشانه شهرت دارد. در میگرن همراه با پیش نشانه یا اورا (Aura)، سردرد بعد از مرحله پیش‌نشانه آغاز می‌شود، یعنی ابتدا فرد مبتلا به میگرن ممکن است اختلالاتی در بینایی، حرکت و تکلم را تجربه کند. علائم در این مرحله عبارتند از:

- دشواری در صحبت کردن

- احساس تیر کشیدن در صورت، دستان یا پاها

- دیدن اشکال مختلف، نورهای چشمک‌زن یا نقاط روشن

- از دست دادن بینایی به شکل موقت

مرحله بعدی میگرن را مرحله حمله می‌گویند، در این مرحله درد میگرن آغاز می‌شود و درواقع، سخت‌ترین و دردناک‌ترین مرحله میگرن است. در برخی افراد، این مرحله با اورا همزمان می‌شود. مرحله حمله میگرن می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد، علائم میگرن در هر فرد با دیگری تفاوت دارند و عبارتند از:، افزایش حساسیت نسبت به نور و صدا، تهوع، سرگیجه و احساس بی‌حالی، احساس درد در یک قسمت سر (چپ، راست، پیشانی یا عقب)، احساس درد به‌صورت موج یا ضربان و استفراغ است.

ممکن است بعد از آنکه سردرد اصلی تمام شد عوارض میگرن برای چند روز باقی بماند که به آن پس اثر میگرنی می‌گویند. طی این مرحله، فرد مبتلا تغییر احساسات را تجربه می‌کنند. برخی از افراد در این دوره دچار سرخوشی و خوشحالی شدید می‌شوند. درحالی‌که عده‌ای می‌گویند طی مرحله پس اثر، احساس خماری و خستگی می‌کنند.

آنچه باید درباره سردردهای میگرنی بدانیم

آشنایی با انواع سردرد میگرنی

سردرد علل گوناگونی دارد، در بیشتر موارد، سردرد علامت یک مشکل جدی نیست و به‌تدریج بهبود می‌یابد. در این موارد، درمان خانگی سردرد، برای رفع این علامت کافی است.

اگر سردرد بیش از حد انتظار تکرار شود یا با علائم دیگری مانند استفراغ یا دوبینی همراه باشد، لازم است به پزشک مراجعه کنیم.

پزشک ممکن است برای تشخیص درست، درخواست برخی انواع تصویربرداری پزشکی مانند ام آر آی بدهد.

انواع سردرد

سردرد را می‌توان بر اساس شاخص‌های گوناگونی طبقه‌بندی کرد، مانند:

- شدت درد

- محل درد

- تناوب درد یا فاصله زمانی تکرار سردرد

- عامل ایجاد درد

سردرد اولیه

وقتی عامل دیگری مانند سینوزیت برای سردرد وجود ندارد و به عبارت دیگر، تنها مشکل موجود سردرد است، به آن سردرد اولیه می‌گوئیم. در این حالت، سردرد علامت یک بیماری زمینه‌ای یا مشکل دیگری نیست. سردرد اولیه ممکن است شدید باشد، اما خطرناک به شمار نمی‌رود.

مغز توانایی احساس درد ندارد. التهاب در سایر اجزای حساس به درد در سر و گردن باعث سردرد اولیه می‌شود، مانند: عصب‌ها، رگ‌های خونی و عضلات

سردرد اولیه را می‌توان به چهار نوع مختلف دسته‌بندی کرد که در ادامه به شرح مختصری از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. سردرد میگرنی

شاید میگرن یکی از انواع شایع سردرد باشد، اما هر سردردی میگرن نیست. اصطلاح «میگرن» به سردردی اطلاق می‌شود که در بیشتر مواقع (نه همیشه) یک طرف سر را درگیر می‌کند. درد میگرن یک چالش مزمن است، اما اگر استرس یکی از عوامل آغازگر میگرن باشد، این چالش به یکی از دشوارترین مشکلات سلامتی تبدیل می‌شود. استرس، درد میگرن را آغاز می‌کند و از سوی دیگر، درد میگرن استرس را شدت می‌بخشد و این چرخه باید قطع شود. گاهی استرس و درد همزمان نیست و در آخر هفته وقتی می‌خواهیم استرس کار را فراموش کنیم، قطع استرس کار موجب بروز سردرد میگرنی می‌شود.

به عبارت دیگر مغز فرد مبتلا به میگرن به یکنواختی عادت کرده مانند خواب بجا و حتی استرس مداوم و با هر تغییری از جمله کاهش استرس ممکن است حساسیت نشان دهد. سردرد میگرنی ممکن است از دو ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه یابد، میگرن در بیشتر اوقات با تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا همراه است.

سردرد میگرنی را به چند نوع می‌توان تقسیم کرد. شایع‌ترین نوع میگرن، سردرد میگرنی کلاسیک است. بدیهی است که پیدا کردن یک پزشک معالج، رسیدن به درمان یا پیشگیری مؤثر با کمک او و یادداشت کردن زمان آغاز و پایان دردهای میگرن و همزمانی آنها با عواملی که شاید آغازگر میگرن باشند مهم‌ترین راه‌های خنثی‌سازی این معضل دردناک است. انجام برنامه درمانی بالا ساده نیست، در ادامه به چند راهکار اشاره می‌کنیم برای این که در جهان پرشتاب امروزی بتوانیم استرس و در نتیجه میگرن ناشی از آن را کم کنیم.

سردرد میگرنی کلاسیک

در این نوع میگرن، فرد کمی پیش از وقوع سردرد، علامت هشداردهنده‌ای احساس می‌کند که خبر از آغاز سردرد طی مدتی کوتاه می‌دهد. به این علامت “اورا” هم گفته می‌شود. اورا ممکن است به صورت شنیداری (شنیدن صداهای بدون مفهوم) یا دیداری (دیدن نورهای متفاوت) باشد.

در زیر به برخی از سایر انواع سردرد میگرنی اشاره می‌کنیم، مانند:

سردرد میگرنی شایع یا سردرد میگرنی بدون اورا: در این نوع میگرن، فرد بدون علامت هشداردهنده دچار سردرد می‌شود.

- میگرن همراه با فلج نیمی از بدن

- میگرن چشمی

۲. سردرد تنشی

می‌توان گفت که پس از میگرن، سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد است. در سردرد تنشی، مناطقی از سر مانند یک باند که دور سر بسته شده، درد می‌گیرد؛ به عبارت دیگر درد در پیشانی، گیجگاه هر دو طرف و پسِ سر حس می‌شود.

در سردرد تنشی، درد به صورت احساس فشار است و شاید بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد. گاهی سردرد تنشی و میگرن به طور همزمان وجود دارند و یکی باعث پدید آمدن دیگری می‌شود.

سردرد تنشی با فیزیوتراپی، تکنیک‌های ریلکسیشن و داروهای مسکن، ضدالتهاب یا شل‌کننده عضلات بهبود می‌یابد، سردرد تنشی نسبت به میگرن شدت کمتری دارد، یک باور غلط است.

۳. سردرد شبانه یا سردرد خواب

برخلاف دو نوع سردرد قبلی، این سردرد شایع نیست و بیشتر افراد بین سنین ۴۰ تا ۸۰ سالگی را گرفتار می‌کند. نکته متمایزکننده این سردرد، زمان بروز سردرد است: این سردرد فقط شب رخ می‌دهد و بین ۱۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

ساعت بروز سردرد خواب دقیق و بدون تغییر است و درد در هر دو طرف سر احساس می‌شود. سردرد شبانه با آبریزش بینی یا اشک‌ریزش و سایر علائم سردرد خوشه‌ای (که در ادامه به آن می‌پردازیم) همراه نیست.

این سردرد به داروهای متداولی که برای سردرد تنشی مؤثر هستند، پاسخ نمی‌دهد.

۴. سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای به سردرد کوتاه‌مدتی گفته می‌شود (بین ۲۰ دقیقه تا دو ساعت) که همیشه یک طرف سر را درگیر می‌کند و با علائمی مانند گرفتگی و آبریزش بینی در همان طرف، اشک‌ریزش، گشادی مردمک و افتادگی پلک همراه است.

سردرد خوشه‌ای ممکن است چندین بار در روز و برای یک دوره چند روزه تا چند هفته‌ای فرد را گرفتار کند و سپس برای مدتی مثلاً چند هفته تا چند ماه به طور کامل ناپدید شود.

درمان سردرد خوشه‌ای با سایر انواع سردرد تفاوت دارد و بسیار مهم است که پیش از آغاز دوره سردرد خوشه‌ای، برنامه مشخصی برای مقابله با آن داشته باشیم.

حال که با انواع سردرد اولیه آشنا شدیم، درباره سردرد ثانویه باهم می‌خوانیم.

سردرد ثانویه

وقتی یک بیماری مشخص باعث ایجاد درد در نواحی حساس سر و گردن می‌شود، به آن سردرد ثانویه می‌گوئیم. سردردهای ثانویه نسبت به سردردهای اولیه شیوع کمتری دارند، اما در بیشتر موارد جدی‌تر و گاهی خطرناک هستند.

در واقع سردرد ثانویه علامتی است که وجود یک بیماری جدی یا خطرناک را هشدار می‌دهد و به رسیدگی پزشکی تخصصی نیاز دارد. برخی از علل سردرد ثانویه عبارتند از:

- تومور مغزی

- آنوریسم (گشادی غیرطبیعی در برخی از رگ‌ها)

- مننژیت یا همان التهاب مغزی به دنبال عفونت باکتریایی یا ویروسی

- ضربه مغزی یا ضربه به گردن

آنچه باید درباره سردردهای میگرنی بدانیم

راهکارهای کنترل سردرد میگرنی

اولویت‌های خود را مشخص کنیم

روی یک یادداشت دو ستون درست کنیم. یکی تحت عنوان «زندگی» و دیگری «اکنون». زیر هر یک الوویت‌های مورد علاقه خود را به ترتیب برای کل زندگی و همین لحظه که در آن هستیم بنویسیم. کدام‌ها را می‌توانیم حذف کنیم؟ ما باید زمان و برنامه‌های خود را مطابق آنچه برایمان بیشترین اهمیت را دارد، اختصاص دهیم. درست است که زندگی می‌گذرد اما اگر بیشتر وقت خود را روی مسائلی متمرکز شویم که دوست نداریم، نمی‌توانیم سطح استرس زندگی را کاهش دهیم.

زمانی را برای خودمان اختصاص دهیم

زمان‌بندی زندگی را خودمان انجام دهیم. تسلیم تقویم نشویم و به یاد بیاوریم کدام امور برای‌مان مهم‌تر است. روزی نیم ساعت را به خودمان اختصاص دهیم مثلاً با ورزش و تحرک دلخواه خودمان. این زمان تنفس ماست. نگوییم «من امکانش را ندارم»؛ فکر کنیم، از دیگران کمک بگیریم و کمی به خودمان برسیم.

برای ارتباط با دوستان و رشد فردی زمان بگذاریم

حرف زدن با دیگران استرس را کم می‌کند. برای حرف زدن با دوست یا همسر زمان مشخص و مناسبی تعیین کنیم. با افرادی که دوست داریم به کارهای تفریحی حتی تفریح ساده برویم. از دیگران کمک بخواهیم و به دیگران کمک کنیم. این ارتباط‌ها به کاهش استرس کمک می‌کند.

فعال باشیم و ارتباط را آغاز کنیم

اگر به صورت غیرفعال در ارتباطات انسانی شرکت کنیم اطرافیان متوجه نمی‌شوند ما از زندگی چه می‌خواهیم. تقویت مهارت‌های ارتباط با سایرین به بهبود اعتماد به نفس هم کمک می‌کند. در مورد احساسات خود صادق باشیم اما خشم خود را کنترل کنیم. با تمرین این کارها می‌توانیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.

به میزان کافی بخوابیم

متأسفانه به نظر می‌رسد حدود ۸۵ درصد مبتلایان به میگرن از کیفیت خواب خوب برخوردار نیستند و هر چه کیفیت خواب این افراد بدتر باشد، تعداد دفعات حمله میگرن و افسردگی و اضطراب بیشتر است. رعایت موارد زیر می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب ما شود:

ورزش روزانه

پرهیز از خوردن غذا یا قهوه، چای یا نوشابه درست پیش از خواب، رفتن به تخت‌خواب هر شب در ساعت مشخص و ثابت و پرهیز از تماشای تلویزیون یا موبایل حداقل نیم ساعت پیش از رفتن به تخت‌خواب توصیه می‌شود.

درمان علمی میگرن

سردردهای مزمن یا میگرنی که به هیچ داروی خوراکی جواب نمی‌دهند با تزریق آمپول به عضلات سر که با سوزن‌های بسیار باریک انسولین انجام می‌شود بین ۷۰ تا ۱۰۰% بهبود می‌یابند، اثر آن دو هفته بعد ظاهر می‌شود و ۱۲ تا ۱۶ هفته حدوداً باقی خواهد ماند.

آنچه باید درباره سردردهای میگرنی بدانیم

( NSAIDs) و تریپتان درمان یک حمله حاد شامل رهایی هرچه سریع‌تر از سردرد و برگشتن به عملکرد طبیعی است، این درمان اساساً شامل به کار بردن ۲ گروه از داروها است: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

.جوابگوی مؤثری برای اکثر سردردهای میگرنی در کودکان (در مراحل ابتدایی حمله است NSAIDs مصرف دوزهای مناسب

ایبوبروفن ثابت شده‌ترین دارو می‌باشد که با دوز ۱۰-۷.۵ میلی گرم به ازای هر کیلو گرم استفاده می‌شود

زمان استفاده از داروهای مکمل برای درمان میگرن

وقتی حمله میگرن بسیار شدید باشد، ممکن است مصرف NSAIDs ها به تنهایی کافی نباشند. در این حالت استفاده از یک تریپتان از سوی متخصص مغز و اعصاب تجویز می‌شود.

آلموتریپتان برای درمان میگرن حاد در نوجوانان (۱۲-۱۷ سال) تأیید شده است.

ریزاتریپتان برای درمان میگرن در کودکان ۶ سال و بالاتر تأیید شده است.

درمان ترکیبی با ناپروکسن سدیم و سوماتریپتان مورد مطالعه قرار گرفته و طبق آمار به دست آمده می‌تواند در درمان کودکان مؤثر باشد.

کارآزمایی های بالینی کنترل شده نشان داده است که سوماتریپتان داخل بینی در درمان میگرن متوسط تا شدید در کودکان با سن بیشتر از ۸ سال مؤثر و بی خطر است.

در حال حاضر، مطالعاتی که نشان دهنده ی تأثیر سوماتریپتان خوراکی در درمان میگرن کودکان باشد وجود ندارد و شواهدی که به نفع استفاده از سوما تریپتان زیر جلدی در کودکان باشد، ناکافی است.

کاهش سردرد میگرنی با مصرف ماهی

نتایج مطالعه جدید نشان داده است که رژیم‌غذایی غنی از امگا سه شدت و تعداد سردردهای دردناکی را که بیماران مبتلا به میگرن هر ماه متحمل می‌شوند را کاهش می‌دهد. محققان تاکید دارند که همراه با افزایش مصرف امگا سه با کاهش میزان اسیدهای چرب امگا ۶ روبه رو خواهیم بود که در تسکین میگرن نقش اساسی دارد.

محققان اعلام کردند اکثر رژیم‌های غذایی مدرن و صنعتی حاوی امگا ۳ بسیار کمی هستند اما مقادیر زیادی امگا ۶ دارند. هر دوی این اسیدهای چرب پیش ماده اکسی‌لیپین‌ها هستند، مولکول‌هایی که درد و التهاب را در بدن تنظیم می‌کنند. بااین‌حال، این همان جایی است که شباهت‌ها به پایان می‌رسد.

دانشمندان اثبات کردند که اکسی‌لیپین‌های حاصل از اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش درد کمک می‌کنند. در همین حال، اکسی‌لیپین‌های اسیدهای چرب امگا ۶، درد را بدتر می‌کنند و در واقع میگرن را تحریک می‌کنند. با توجه به این نکته، گروهی از محققان مریلند و کارولینای شمالی تصمیم گرفتند، افزایش مصرف امگا ۳ را که با کاهش سطح اسید هیدروکسی دوکوزاهگزانوئیک -۱۷ (۱۷-HDHA) همراه است را مورد بررسی قرار دادند. محققان می‌گویند: نتایج این تحقیق شاید کلید درمان سردرد بدون نیاز به داروهای گران‌قیمت باشد.

تغییر رژیم غذایی یا مصرف آسپرین؟

محققان اعلام کردند که ۱۸۲ بیمار با سابقه میگرن ماهانه پنج تا ۲۰ روز مورد ارزیابی قرار گرفتند. اکثر شرکت‌کنندگان زن (۸۸ درصد) با میانگین سنی ۳۸ سال بودند. این گروه به‌طور تصادفی هر داوطلب را به مدت ۱۶ هفته با یکی از سه برنامه رژیم غذایی بررسی کرد. در این تحقیق، یک گروه با رژیم غذایی کنترل‌شده با مقادیر معمول اسیدهای چرب امگا سه و امگا ۶ که در غذاهای معمولی یافت می‌شود، بررسی شد. دو رژیم دیگر میزان امگا ۳ هر فرد را افزایش می‌داد، با این حال، یک رژیم غذایی سطح طبیعی اسیدهای چرب امگا ۶ را حفظ کرد و رژیم دیگر آنها را کاهش داد.

هر رژیم غذایی میگرن ماهانه را با استفاده از آزمون تأثیر سردرد (HIT-۶) پیگیری کرد. این آزمون میزان تأثیر سردرد بر کیفیت زندگی فرد را اندازه‌گیری می‌کند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، رژیم‌های غذایی در هر دو گروه غنی از امگا ۳ در تعداد میگرن در هر ماه، پیشرفت‌های چشمگیری داشتند.

محققان گزارش کردند که شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی مملو از امگا سه هر روز ۱.۳ ساعت کمتر سردرد و هر ماه دو سردرد کمتر داشتند.، رژیم‌های غذایی با برنامه امگا سه بالا، امگا ۶ کم حتی موفقیت بیشتری داشتند. آنان میگرن خود را با ۱.۷ ساعت سردرد در روز کاهش داده و هر ماه چهار سردرد کمتر داشتند، محققان تاکید دارند که نتایج نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش اسیدهای چرب امگا سه از بین بردن امگا ۶ یک مزیت اضافی است.

آیا مصرف بیشتر امگا سه با بهبود کیفیت زندگی همراه است؟

نمرات HIT-۶ نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان با مصرف بیشتر امگا ۳، یک تغییر چشمگیر در کیفیت زندگی خود تجربه نمی‌کنند. با این حال، آنان گزارش کردند که با تغییر رژیم غذایی سردردهای کمتر و با شدت کمتری را تجربه کرده‌اند.

محققان هشدار می‌دهند، اگرچه این آزمایش با طراحی خوب بود اما نتایج ممکن است برای همه یکسان نباشد چون اکثر شرکت‌کنندگان زنان جوان بودند. محققان اعلام کردند در حالی که رژیم‌های غذایی به‌طور قابل‌توجهی کیفیت زندگی را بهبود نمی‌بخشند، اما کاهش فراوان و شدیدی در فراوانی و شدت سردرد نسبت به رژیم کنترل ایجاد می‌کنند.

این مطالعه اثبات قابل قبول زیست‌شناختی ارائه می‌دهد که می‌تواند درد را از طریق تغییرات رژیم‌غذایی هدفمند در انسان درمان کند، یافته‌ها، مکانیسم‌های علّی را نشان می‌دهند که اسیدهای چرب n-۳ و n-۶ به تنظیم درد مرتبط هستند و راه را برای رویکردهای جدید برای کنترل درد مزمن در انسان باز می‌کنند.

داروهای گیاهی برای درمان قطعی میگرن

نوشیدن یک فنجان چای نعناع هم به کاهش درد کمک می‌کند. یک فنجان چای نعناع با کمی عسل برای ایجاد احساس آرامش مؤثر است. نعناع دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به طور شگفت آوری درد را تسکین دهد.

چای بابونه نیز بنابه دلایل مشابه یک جایگزین عالی است. جویدن زنجبیل راهکار دیگری برای حل مشکل سردرد است. به خصوص اگر شدت درد به حدی باشد که حالت تهوع در فرد ایجاد می‌شود.

زنجبیل یک راه بسیار خوبی برای مبارزه با سردرد، آنها آنقدر بد است که شما اغلب احساس حالت تهوع است. جویدن یک قطعه از ریشه زنجبیل می‌تواند به حل مشکلات معده کمک کندو با مسدود کردن پروستاگلاندین به عنوان یک ضد التهاب کاربرد داشته باشد.

آنچه باید درباره سردردهای میگرنی بدانیم

داروی گل مینای تازه به عنوان دارویی در تسکین سردرد کاربرد دارد. این ماده با توجه به خواص ضد التهابی و توانایی از بین بردن اسپاسم عضلات استفاده می‌شود. شما می‌توانید هر روز چند برگ از آن را به صورت دمنوض گیاهی مصرف کنید.

به عنوان راهکار پایانی نوشیدن یک فنجان قهوه توصیه می‌شود. استفاده از این روش برای برخی افراد مؤثر است. کافئین موجود در قهوه با با انسداد گیرنده‌های درد و محدود کردن رگ‌های خونی. به کاهش درد کمک می‌کند. استفاده از قطره آب لیمو برای افزایش اثربخشی این روش مؤثر است.

درمان‌های خانگی میگرن

وقتی حمله میگرنی رخ می‌دهد، هر کاری می‌کنید تا درد آن را تسکین دهید، درمان‌های طبیعی، روش‌های غیردارویی برای کاهش علائم میگرن هستند. این روش‌های درمانی خانگی، می‌توانند میگرن را درمان کنند یا دست‌کم، از شدت و زمان آن بکاهند.

هات داگ نخورید

رژیم غذایی در جلوگیری از میگرن نقش اساسی دارد. بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها محرک میگرن شناخته می‌شوند، مثل: غذاهایی حاوی نیترات شامل هات‌داگ، کالباس، بیکن و سوسیس

پیشانی، سر و گردن را خنک کنید

یک کمپرس یخ روی پیشانی، پوست سر یا گردن خود قرار دهید تا درد تسکین یابد. کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا این روش کارساز است، اما کاهش جریان خون ممکن است دلیل آن باشد. همچنین می‌توانید یک بسته ژل منجمد یا یک دستمال که در آب سرد قرار داده‌اید را امتحان کنید.

از روغن اسطوخودوس استفاده کنید

استشمام روغن اسطوخودوس می‌تواند درد میگرنی را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۲، افرادی که به مدت ۱۵ دقیقه روغن اسطوخودوس را در طی حمله میگرنی استشمام کردند، نسبت به افرادی که داروهای دیگری را استنشاق نمودند، تسکین بیشتری یافتند. می‌توان این روغن را به طور مستقیم استشمام کرد و یا بر روی شقیقه مالش داد.

در پی زنجبیل باشید

زنجبیل به عنوان داروی رفع حالت تهوع ناشی از بسیاری از بیماری‌ها، از جمله میگرن، عمل می‌کند. پودر زنجبیل شدت و مدت زمان میگرن را، مانند داروی تجویزی سوماتریپتان، و با عوارض جانبی کمتر کاهش می‌دهد.

اتاق را ساکت و تاریک کنید

نور زیاد و صداهای بلند می‌تواند سردرد شما را بدتر کند. بنابراین یک نقطه به دور از سروصدا پیدا کنید و وقتی میگرن دارید بدان جا پناه برده و چراغ‌ها را خاموش کنید، این کار می‌تواند به بهبودی هر چه سریع‌تر شما کمک کند.

منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

کمبود منیزیم با سردرد و میگرن مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل اکسید منیزیم به جلوگیری از میگرن مرتبط با رایحه‌ها کمک می‌کند. همچنین ممکن است از میگرن مربوط به پریودی جلوگیری کند. می‌توانید منیزیم را از طریق سبزیجات برگ سبز و آجیل و دانه‌ها دریافت کنید.

خوب بخوابید

برای جلوگیری از میگرن، به طور منظم بخوابید. خواب خیلی کم یا خیلی زیاد می‌تواند باعث سردرد شود و آستانه تحمل درد شما را پایین بیاورد. هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید و سعی کنید هر روز در یک زمان مشخص به خواب رفته و در زمان معینی بیدار شوید.

آنچه باید درباره سردردهای میگرنی بدانیم

ویتامین دریافت کنید

به این ویتامین ریبوفلاوین نیز گفته می‌شود و شما می‌توانید آن را در شیر، پنیر، ماهی و مرغ پیدا کنید. همچنین می‌توانید آن را به عنوان مکمل از داروخانه تهیه نمائید. مطالعات نشان می‌دهند ریبوفلاوین ممکن است به پیشگیری از میگرن کمک کند.

ورزش کنید

وقتی در میانه حمله میگرنی هستید، آن را امتحان نکنید، زیرا می‌تواند آسیب بیشتری به شما وارد کند. اما وقتی احساس خوبی دارید، یک تمرین منظم می‌تواند از سردرد جلوگیری کند. این کار باعث می‌شود بدن شما اندورفین‌ها، مواد شیمیایی ضد درد، را آزاد کند. همچنین استرس را کاهش می‌دهد و به شما در بهتر خوابیدن کمک می‌کند.

کد خبر 504742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاخانی RU ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 1
    خیلی خوب و عالی بود ممنون