خط و نشان بهارستان برای «بیت‌کوین»

طرح جدید نمایندگان مجلس، برای استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی و معضلات کرونا در استان‌های جنوبی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ شنبه ۱۲ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خط و نشان بهارستان برای «بیت‌کوین»» به بررسی طرح جدید نمایندگان مجلس، برای استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، پرداخت و نوشت: با افزایش مقبولیت رمزارزها و مشتقات آن‌ها در بین مردم و معامله‌گران، اکنون استفاده تجاری از این امکانات در دنیا رو به گسترش است که این موضوع با توجه سکانداران اقتصادی در داخل کشور نیز همراه شده؛ به‌طوری‌که در اوایل اردیبهشت امسال، بانک مرکزی بعد از بحث و جدل فراوان در زمینه به رسمیت شناختن این دنیای جدید، ابلاغیه‌ای را برای مجاز شمردن رمزارزها برای واردات کالا صادر کرد.

این موضوع در حالی ابلاغ شد که ماجرای بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز توسط بانک مرکزی چند وقت اخیر خبرساز شد که در نهایت رئیس دفتر روحانی با ارسال نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی مانع از مسدودسازی درگاه‌های پرداخت اینترنت در این حوزه شد. روز گذشته نیز مجلس جزئیاتی از طرح جدید خود درباره رمزارزها را به بیرون منتشر کرد که بر اساس گزارش تسنیم، طبق طرح جدید نمایندگان مجلس، بانک مرکزی به عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور شناخته شده و استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع خواهد بود.

ممنوعیت استفاده از رمزارزهای بین‌المللی در داخل کشور در حالی روز گذشته خبرساز شد که خبرهای رسیده از کمیسیون اقتصادی مجلس طی چند ماه اخیر حکایت از این داشت که این موضوع پرونده بازی روی میز بهارستانی‌ها دارد و قرار بود تا به زودی مقرراتی در این حوزه تدوین شود.

حالا با گذشت یک ماه و چند روز از این صحبت‌ها، گفته می‌شود که به دلیل جذابیت بازار رمزارزها در دنیا و به‌ویژه در بین ایرانیان، مجلس به صورت جدی‌تری به این موضوع ورود کند و طرحی با عنوان «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» در مجلس، با نظارت کمیسیون اقتصادی تهیه شود. بر اساس گزارش‌ها، در چهار ماده تنظیم شده در این طرح بیشتر به بحث استخراج رمزارزها پرداخته شده که طبق ماده اول طرح ذکر شده، بانک مرکزی مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور بوده و مکلف است ظرف سه ماه نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمزارزها اقدام کند. همچنین رمزارزها، غیر از رمز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از سوی مجلس شورای اسلامی به عنوان کارفرمای صنعت استخراج رمزارزها و مسئول صدور مجوز مزارع تعیین کرده‌اند. در ادامه این وزارت‌خانه مکلف شده است تا با همکاری وزارت اقتصاد، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور را به سوی تولید درآمد ناخالص سالانه پانصد میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ ببرد و سپس رشد ۱۰ درصدی سالانه را به همراه داشته باشد. موظف کردن مزارع استخراج رمزارز به اعلام و گزارش میزان رمزارز تولیدی خود به بانک مرکزی در تبصره -۱ ماده اول این طرح، شاید یکی از بحث‌برانگیزترین بخش‌های طرح مجلس برای ساماندهی در این حوزه باشد.

دستورالعمل نحوه این نظارت نیز ظرف دو ماه به تصویب شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم با نظارت وزارت صمت و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌رسد

در تبصره -۲ ماده اول این طرح نیز اشاره به این دارد که پروژه‌های احداث و توسعه رمز ارزها و صنایع وابسته مشمول اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی هستند. همچنین طبق این طرح نیروی انتظامی نسبت به مهر و موم (پلمپ) واحدهای غیرمجازی استخراج رمزارز و معرفی ذی‌نفع این واحدها به مراجع قضائی مکلف شده تا با همکاری اعلام وزارت صمت یا سازمان نصر اقدام لازم را در این خصوص به عمل آورد.

خط و نشان بهارستان برای «بیت‌کوین»

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیستان «سیاه» شد؛ تهران «قرمز» به بررسی معضلات کرونا در استان‌های جنوبی پرداخت و نوشت: در شرایطی که تا روز پنج شنبه ۶۳ شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و دو ماه قبل هیچ شهر ایران در شرایط قرمز قرار نداشت، روز گذشته اعلام شد که «تهران به همراه ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند» بر اساس گزارش نرم‌افزار ماسک، ۹۲ شهرستان قرمز، ۱۸۳ شهرستان نارنجی، ۱۷۳ شهرستان زرد و تعداد شهرهای آبی صفر است.

در این میان وضعیت دو استان سیستان و بلوچستان و زاهدان حادتر از بقیه شهرها گزارش شده است. وضعیت دومین استان پهناور به حدی وخیم گزارش شده که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت راهی این استان شده و سیستان و بلوچستان را قرنطینه کرده‌اند. همچنین در شرایطی مسئولان مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنند که در بسیاری مناطق مردم آب شرب هم در خانه ندارند. یکی از کاربران زاهدانی در توئیتی اعلام کرده «در خانه بمانیم؟ باشه. فقط در جریان باشید که ما حتی آب شرب را هم باید از بیرون بخریم. آب لوله‌کشی حاشیه شهر شوره و آب اصطلاحاً شیرین بقیه جاها قابل نوشیدن نیست.

یا باید دستگاه تصفیه آب داشت یا آب را از مغازه‌ها خرید.» همچنین به گفته فعالان اجتماعی، در نبود کارهای دولتی و کارخانجات، بسیاری از مردم در استان سیستان و بلوچستان با کارهایی چون دست‌فروشی، میوه‌فروشی کنار جاده و خیابان ارتزاق می‌کنند و تعطیل شدن کارشان با توجه به نداشتن هیچ پشتیبانی مالی امکان پذیر نیست. شرایط شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان با روزانه ۱۰۰۰ ابتلاء (به گفته نماینده چابهار در مجلس) به شرایط وخیم رسیده است و آمار مرگ و میر به ۱۹ نفر در شبانه‌روز رسیده، آماری که محلی‌ها می‌گویند باید سه برابرش کنیم.

این آمار را رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز تأیید می‌کند و سیدمحمد هاشمی‌شهری می‌گوید: «با افزوده شدن یک‌هزار و۱۷۶ مورد جدید کرونا شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۸ هزار و ۳۸۶ نفر رسید.»

در این میان نبود امکان واکسیناسیون، کمبود کیت تست کرونا، کمبود مراکز غربالگری و زیرساخت‌هایی که به گفته نماینده چابهار «در جنوب سیستان و بلوچستان از نصف شاخص کشوری هم پایین‌تر است» حالا این استان را به مرحله‌ای رسانده که کادر درمان از «وضعیت سیاه» سخن می‌گویند.

خط و نشان بهارستان برای «بیت‌کوین»

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خداحافظی با ریش سفید اوپک» به بررسی حال و هوای یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت پرداخت و نوشت: پنجشنبه‌ای که گذشت؛ مؤثرترین سازمان کشورهای جهان سومی در اقتصاد جهان با باسابقه‌ترین عضو خود خداحافظی کرد؛ خداحافظی اوپک با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران که در آستانه ۷۰ سالگی به دنبال کناره‌گیری از فعالیت‌های رسمی است، با پیام‌های متعددی همراه بود.

نقطه اشتراک تمام پیام‌ها، اما یک موضوع بود: اینکه «ذکاوت و تجربه زنگنه و راهنمایی‌هایش برای اوپک ارزشمند بوده و اکنون این خرد و تجربه بشدت از دست خواهد رفت.»

به این ترتیب؛ دقایقی از یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام به آخرین حضور بیژن زنگنه، اختصاص داشت و نماهنگی پخش شد که در آن افرادی مانند دبیرکل اوپک، وزیر نفت آنگولا و رئیس کنفرانس اوپک و وزیر نفت عربستان پیام‌هایی را برای این حضور، به تهران مخابره کردند.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک با تاریخی دانستن لحظه‌های خداحافظی نشست یکصد و هشتاد و یکم اوپک با بیژن نامدار زنگنه، او را دارنده ویژگی‌های منحصر به فردی در راهبری و تخصص دیپلماتیک دانست و گفت: «در این لحظه تاریخی، می‌خواهم چند دقیقه از وقت شما را صرف قدردانی عمیق و نوستالژی درباره مشارکت‌های تاریخی بیژن زنگنه از جمهوری اسلامی ایران در اوپک در طول دوره کاری طولانی و درخشان ایشان کنم.

در واقع، ما به دلیل خدمات جانانه ایشان به این سازمان در طول سال‌های متمادی به عنوان رئیس هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بسیار قدردانیم. زنگنه در دوران تصدی وزارت نیرو از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ و سپس به عنوان وزیر نفت از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ و از ۲۰۱۳ تاکنون، خدمات متمایزی به کشور خود و این سازمان ارائه داده و با شخصیت با وقار خود، ویژگی‌های منحصر به فردی در راهبری و تخصص دیپلماتیک نمایان کرده، ایشان نمونه بارز نجابت و تجسم صداقت است.»

به گزارش شانا، بارکیندو با اشاره به اینکه زنگنه به عنوان طولانی‌ترین رئیس هیأت نمایندگی یک کشور عضو اوپک، در میان همتایان خود در این صنعت و در دبیرخانه احترام بالایی دارد، به او گفت: «دانش علمی و تخصص صنعتی شما بسیاری از نشست‌های وزیران، سمینارهای اوپک و رویدادهای صنعتی را که در آنها شرکت کرده‌اید تحت تأثیر قرار داده و غنی کرده است.

به عنوان ریش‌سفید نشست اوپک و نشست‌های وزارتی اوپک و غیر اوپک (اوپک پلاس)، رهبری با وقار و حضور قدرتمند جنابعالی تأثیری قابل توجه ایجاد کرده است، بویژه در چالش برانگیزترین دوران در دهه‌های گذشته. من به شما اطمینان می‌دهم که موفقیت ما بدون فداکاری، احساس کار گروهی و ذکاوت دیپلماتیک شما، چیزی که امروز هست، نبود. همه ما از دانش و چشمه خرد شما بهره‌مند شدیم.»

خط و نشان بهارستان برای «بیت‌کوین»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی به دنبال اجماع؟» به بررسی تشکیل اجماع در اصولگرایان بر دولت رئیسی پرداخت و نوشت: رئیسی به دنبال اجماع؟ به نظر می‌رسد که ابراهیم رئیسی برای حرکت در مسیر مخالفت با برجام از سوی بخشی از جریان اصولگرایی تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ در حالی‌که خودش به‌نوعی از موافقت با ادامه‌دادن مسیر برجام سخن گفته و سخنگوی اسبق وزارت خارجه هم تأکید کرده که رئیسی در خصوص برجام ادامه مذاکرات و گفت‌وگو را تأیید کرده است، اما روزنامه کیهان به‌تازگی خواستار اعلام مرگ برجام از سوی رئیسی شده بود. درخواست کیهان از رئیسی با سخنان صریح او در مناظرات در حمایت از برجام فاصله معنی‌داری دارد.

رئیسی گفته بود: ما به برجام که با ۹ بند رهبری آن را تأیید کردند، متعهدیم؛ اما برجام را شما نمی‌توانید اجرا کنید. برجام به یک دولت مقتدر نیاز دارد. آقایان اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است؛ مرغ و تخم‌مرغ و جوجه‌کشی مشکل این‌چنینی نمی‌تواند اقتدار ایجاد کند. او گفته بود که برجام یک توافقی است که براساس مذاکرات به وجود آمده است و آنچه دولت در فرایندی که طی شده، با تمام اشکلاتی که دارد و رسانه‌های گروهی هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند، به وجود آمد؛ ولی این یک سند ملی است و باید به آن احترام بگذاریم.

میرتاج‌الدینی، معاون امور مجلس احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس هم گفته که در دولت جدید، سیاست کلی نظام برای رفع تحریم‌ها تداوم پیدا می‌کند و فقط شیوه‌ها و رویکردها فرق می‌کند. سیاست خارجی کشور در دولت جدید باید از موضع اقتدار مذاکره کند؛ زیرا مذاکره از موضع قدرت زودتر به نتیجه می‌رسد و می‌تواند به تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان پایان دهد.

محمود محمد، سخنگوی سابق وزارت خارجه، هم گفته است که اولویت‌های بیان‌شده در مصاحبه‌های رئیس‌جمهور منتخب، تعامل و همکاری در سطح جهانی با سازمان‌های بین‌المللی است؛ کمااینکه در خصوص برجام هم ایشان ادامه مذاکرات و گفت‌وگو را تأیید کردند.

نکته جالب اینکه در همان مناظره‌ها هم این سخنان رئیسی درباره برجام چندان با استقبال خوب سعید جلیلی از مخالفان برجام روبه‌رو نشد.

خط و نشان بهارستان برای «بیت‌کوین»

کد خبر 504610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.