۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
دلایل افزایش وزن

عواملی مانند کم کاری تیروئید، افسردگی، بی‌خوابی، دیابت، بیماری کوشینگ، نارسایی احتقانی قلب، وقفه تنفسی در خواب و سندروم متابولیک باعث افزایش وزن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به انباشتگی غیر معمول چربی در بدن، اضافه وزن یا چاقی می‌گویند که می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت افراد بگذارد. شاخص توده بدن (BMI) که نسبت قد به وزن افراد است. معمولاً برای تشخیص اضافه وزن و چاقی در افراد بالغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل چاقی و اضافه وزن همیشه پرخوری نیست بلکه عوامل دیگر نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است که هورمون‌های تیروئید تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) را تولید می‌کند. این هورمون‌ها نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن به عهده دارد. در صورتی که غده تیروئید به میزان کافی هورمون تولید نکند فرد با مشکلاتی مانند چاقی، درد مفاصل، بیماری قلبی، خستگی و حتی افسردگی رو به رو می‌شود. یک آزمایش خون ساده مشخص می‌کند که آیا میزان هورمون تولید شده توسط غده تیروئید به میزان کافی است یا خیر؟

افسردگی

افزایش وزن و چاقی از جمله عوارض جانبی جسمی افسردگی در نظر گرفته می‌شود هورمون کورتیزول در بدن افراد مبتلا به این اختلال خلقی بیشتر از دیگران تولید می‌شود و باعث جمع شدن چربی در اطراف شکم می‌شود. علاوه بر این افراد مبتلا به افسردگی معمولاً از رژیم غذایی سالم پیروی نمی‌کنند و فعالیت بدنی ندارند. بعضی از داروهای تجویز شده برای درمان افسردگی نیز خطر ابتلاء به اضافه وزن و چاقی را افزایش می‌دهد.

بی‌خوابی

افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند در معرض ابتلاء به چاقی و افزایش چربی بدن قرار دارند. کمبود خواب باعث می‌شود بدن بیش از حد هورمون‌های کورتیزول و انسولین تولید کند در نتیجه فرد به اضافه وزن و چاقی مبتلا می‌شود. علاوه بر این کمبود خواب باعث می‌شود میزان تولید هورمون‌های تنظیم کننده گرسنگی و سیری برهم بخورد که در این صورت فرد بیشتر تمایل دارد مواد غذایی حاوی چربی و قند را مصرف کند. بنابراین توصیه شده است افراد هشت ساعت در طول شب بخوابند.

دیابت

بیماری دیابت را می‌توان با توجه به نوع آن با استفاده از رژیم غذایی، ورزش، انسولین و دارو درمان کرد. انسولین علاوه بر اینکه به بدن افراد کمک می‌کند انرژی بیشتری مصرف کند، باعث می‌شود بدن انرژی را آسان‌تر ذخیره کند، این اتفاق باعث بروز چاقی و اضافه وزن می‌شود. افراد مبتلا به دیابت ممکن است به منظور جلوگیری از افت قند خون خود، غذای بیشتری مصرف کنند. توصیه شده است بیماران دیابتی به منظور کنترل بیماری و وزن خود با پزشک مشورت کنند.

بیماری کوشینگ

بیماری کوشینگ زمانی رخ می‌دهد که میزان تولید هورمون کورتیزول در بدن برای یک مدت طولانی افزایش پیدا کند. یکی از علل شایع بروز این بیماری مصرف بیش از اندازه کورتیکواستروئیدها و تولید بیش از حد هورمون کورتیزول از طریق غده‌های آدرنال است. اضافه وزن و تجمع بافت چربی به ویژه اطراف میان تنه و قسمت بالایی کمر در صورت و بین دو طرف شانه یکی از علائم اصلی بروز این بیماری است. بهترین روش‌های درمانی بیماری کوشینگ شامل کاهش مصرف کورتیکواستروئید، جراحی، پرتو درمانی و مصرف دارو می‌شود.

نارسایی احتقانی قلب

نارسایی قلبی انواع مختلفی دارد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها نارسایی احتقانی قلب است؛ این بیماری به دلیل عدم توانایی عضله قلب در پمپاژ خون ایجاد می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری معمولاً دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود و با گذر زمان وزن او نیز افزایش پیدا می‌کند. از جمله دیگر علائم مربوط به نارسایی احتقانی قلب می‌توان به تورم پا، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، فشار خون بالا، از دست دادن حافظه و گیجی اشاره کرد. در صورتی که افراد این علائم را تجربه کردند باید به دکتر مراجعه کنند.

وقفه تنفسی در خواب

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب زمانی رخ می‌دهد که تنفس فرد هنگام خواب برای مدتی کوتاه، اما با تعداد دفعات زیاد متوقف می‌شود یا کاهش پیدا می‌کند. این اختلال معمولاً با صدای خر خر بلند و احساس خفگی همراه است. که در آن فرد ناگهان با حالت خفگی از خواب بیدار می‌شود. اضافه وزن یا چاقی یکی از دلایل بروز این مشکل است؛ البته می‌تواند یکی از علائم آن نیز در نظر گرفته شود. وقفه تنفسی در خواب خطر ابتلاء به مشکلات کبدی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

سندروم متابولیک

سندروم متابولیک زمانی رخ می‌دهد که فشار خون، قند خون، میزان کلسترول خون و چربی بدن بیش از حد طبیعی باشد. این سندروم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد. این اختلال ممکن است هیچ نشانه خاصی جز افزایش وزن نداشته باشد. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، ورزش کردن، استفاده از دارو و در موارد نادر عمل جراحی کاهش وزن به کنترل این سندروم کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 504606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.