ماموریت انجام شد؛ انتقام لاروخا از سوئیس به یاد سال ۲۰۱۰

تیم ملی فوتبال اسپانیا تحت هدایت لوئیز انریکه، با شکست دادن سوئیس، هم انتقام جام جهانی ۲۰۱۰ را گرفت، هم به نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ صعود کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته، جمعه ۱۱ تیر ماه دو تبم اسپانیا و سوئیس اولین بازی مرحله ۱/۴ نهایی جام ملت‌های اروپا را در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار کردند که شاگردان انریکه به سختی صعود کردند.

آخرین فینالی که اسپانیایی‌ها تجربه کرده بودند، مربوط به ۹ سال پیش بود و لوچو با تیمی جوان شده قصد داشت بدون چهره‌های بزرگ، کاری کارستان انجام دهد، که حالا او کاملاً موفق گام به گام به هدفش نزدیک می‌شود.

حریف آنها سوئیس بود، تیمی که با یک خاطره تلخ از ماتادورها پا به این چمن گذاشت. کمتر علاقه مند به فوتبالی پیدا می‌شود که جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را به یاد نیاورد. جایی که اسپانیا با همین سوئیس همگروه بود.

استخوان بندی اصلی اسپانیای آن زمان را لاماسیا و بارسلونا تشکیل می‌دانند. جایی که پر بود از استعدادهای ناب و فوق ستاره‌های بزرگ. از همان سال سلطه لاروخا که روی نیمکتش دلبوسکه را به عنوان سرمربی می‌دید، بر فوتبال دنیا آغاز شد.

آنها با فوق ستاره‌هایی مثل کاسیاس، پویول، پی که راموس، ژاوی، بوسکتس، اینیستا، تورس و ویا در اولین بازی خود به مصاف سوئیس تحت هدایت اوتمار هیتسلفلد رفتندکه همراه شد با اولین بازی و ثبت اولین شکست.

سوئیسی‌ها دست به کار بزرگی زده و ابر قدرت آن زمان را شکست داده بود. اما انتهای جام جهانی ۲۰۱۰ داستان با قهرمانی پسران دلبوسکه آن هم فقط با همان یک باخت در کل تورنمنت تمام شد و جالب‌تر اینکه مردان هیتسفلد با وجود شکست لاروخا، حتی از گروهشان هم صعود نکردند.

حالا شب گذشته وقت آن رسیده بود که این دو تیم یک بار دیگر این بار پس از یک دهه دوباره با هم در یک دیدار رسمی و مهم ملاقات کنند؛ این بار ۱/۴ نهایی جام ملت‌های اروپا، جایی که دیگر خبری از ماتادورهای کهکشانی نبود، بلکه دو تیم جوان و باانگیزه مقابل هم بودند.

سوئیس برای چهارمین بار و اولین بار در یورو بود که پای به یک‌چهارم نهایی یک تورنمنت معتبر گذاشته بود. هر ۳ تجربه قبلی در جام‌های جهانی سال‌های ۱۹۳۴، ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴ با شکست سوئیسی‌ها همراه بود. ضمن اینکه تا قبل از دیدار دیشب دو تیم، از مجموع ۲۲ تقابل با سوئیس، اسپانیا ۱۶ بار برده و ۵ بازی با تساوی همراه بود.. تنها باخت اسپانیا، به بازی جام‌جهانی ۲۰۱۰ بازمی‌گشت.

این درحالی بود که بازی دیشب، چهارمین تقابل دو تیم در یک رقابت معتبر بود. پس از دو برد در جام‌های جهانی ۱۹۶۶ با نتیجه دو بر یک، و سال ۱۹۹۴ با نتیجه سه بر صفر، اسپانیا در جام‌جهانی ۲۰۱۰ با نتیجه ۱-۰ مغلوب شد؛ و این تنها باخت قهرمان نهایی جام بود.

بازی پر تب و تاب آغاز شد. دقیقه ۸ شوت والی آلبا به دنیس زکریا مدافع سوئیسی خورد و دروازه باز شد تا حساب کار یک بر صفر شود. گل به خودی دنیس، دهمین گل به خودی یورو ۲۰۲۰ تا این‌جای کار بود؛ این در حالی است که در ۱۵ دوره قبلی رقابت‌ها از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۶، مجموعاً ۹ گل به خودی ثبت شده بود. با این گل به خودی، اکنون با ۱۰ گل و عبور از رکورد ۹ گله میشل پلاتینی (۱۹۸۴)، برترین گلزن یک دوره در تاریخ یورو محسوب می‌شود.

در نیمه دوم فروبلر به شکیری پاس گل داد تا بازی مساوی شود، اما اخراج "فرویلر" دقیقه ۷۷ کار را برای پتکوویچ سخت کرد، هافبک آتالانتا به اولین بازیکن یورو تبدیل شد که پس از نونو گومس که ۲۱ سال پیش در همچین مرحله‌ای برای پرتغال گلزنی کرد و از زمین اخراج شد، حالا او هم با کارت قرمز مواجه شده است. با این حال سوئیسی‌ها با جنگ و دندان از گل محافظت کردند تا به وقت اضافه بروند.

درخشش‌های خیره کننده و بی نظیر یان زومر کار را به ضربات پنالتی کشاند، بوسکتس کاپیتان اسپانیا اولین توپ را به تیر زد، اما کم دقتی فابین شار، اکانجی و روبن وارگاس سوپر سیوهای زومر در طول بازی را بی اثر کرد تا لاروخا راهی نیمه نهایی شوند.

یان زومر در جریان دیدار مقابل اسپانیا ۱۰ بار موفق به مهار شوت شد و ضربه پنالتی رودری را نیز مهار کرد اما این عملکرد درخشان هم برای صعود سوئیس به نیمه‌نهایی کافی نبود. این در حالی است که از ۱۰ پنالتی آخر اسپانیا، تنها ۳ ضربه به گل تبدیل شده، هر ۳ در این دیدار به گل تبدیل شد تا لاروخا راهی نیمه‌نهایی شود و انتقام باخت ۲۰۱۰ در مرحله گروهی جام جهانی آفریقای جنوبی را با موفقیت بگیرد.

پس از پایان بازی، درمیان تعجب اونای سیمون دروازه بان اسپانیا لقب گرفت که خود او گفت: اگر من کاره‌ای بودم، جایزه را به دروازه بان سوئیس می‌دادم، چون او مستحق دریافت این عنوان است.

کد خبر 504575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.