سایت موزه گورستان عیلامیان در بوشهر احداث می‌شود

شهردار بوشهر از سایت موزه گورستان عیلامیان در بوشهر خبر داد و گفت: سایت موزه گورستان عیلامیان در محله شغاب شهر بوشهر به عنوان محل استقرار این گورستان احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین صالحیان در اینستاگرام نوشت:

" براساس نظر باستان شناسان گورستان شغاب بیان گر یک سنتی تدفینی است که به طور احتمالی از دوره هخامنشی آغاز شده ولی تاریخ گذاری صورت گرفته پیرامون آن از اواخر دوره اشکانی تا اوایل دوره ساسانی و در حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش است.

گورستان شغاب در دانش باستان شناسی شهرت جهانی دارد و احداث سایت موزه آن حائز اهمیت بسیار زیادی است چراکه به گواه یکی از باستان شناسان بین‌المللی نوع تدفین اجساد در این گورستان در هیچ جای دنیا یافت نشده است.
در این زمینه از ده پهلوان به عنوان عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران کمک گرفته شده تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های علمی وی نسبت به احداث سایت موزه گورستان عیلامیان بوشهر اقدام کنیم.

بوشهر شهری با قدمت تاریخی بسیار بالا است که در صورت احیا ظرفیت‌های تاریخی آن به شهری با تراز شهرهای اصفهان، شیراز، یزد در سطح ملی و بین‌المللی معرفی خواهد شد.

در صورت توجه لازم به ظرفیت تاریخی بوشهر گردشگری آن و بویژه از لحاظ تاریخی رونق گرفته و وضعیت اقتصادی و اشتغال ساکنان این بندر نیز به واسطه صنعت گردشگری متحول می‌شود.
گورستان شغاب از جاهای دیدنی بوشهر به شمار می‌رود که حدود سال ۱۳۷۷ توسط اداره میراث فرهنگی کشف و از این سال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

در این قبرستان اسکلت اموات در داخل خمره‌های بزرگ و کوچک رنگ مدفون شده که روی برخی از خمره‌ها نوشته‌هایی نیز نقش بسته است.
در دین زرتشت، جسدها را درون خمره یا تابوت‌هایی از جنس سنگ و سفال و در داخل صخره‌های سنگی می‌گذاشتند تا طبق اعتقاد آنها، خاک آلوده نشود.

پس از گذشت زمان و با متلاشی شدن اجساد، استخوان‌ها را همراه با آنچه همراه اجساد دفن شده بود، داخل استودانی می‌گذاشتند تا به این ترتیب، فضا برای دفن دیگر مردگان باز شود و گورستان بزرگ‌تر نشود.

محوطه گورستان شغاب شامل پشته‌های کم ارتفاعی است که تا لب دریا کشیده شده که این پشته‌ها هر چه به محله شغاب نزدیک‌تر می‌شوند بیشتر قابلیت دید بیشتری پیدا می‌کند. "

کد خبر 504507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.