فضای مجازی در برزخ فیلترینگ مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۸ تیر

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی: تغییر روند جز با انقلاب در سازوکارها میسر نیست

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: اکنون همگان بر این مهم اذعان دارند که انقلاب اسلامی ایران، موفق‌ترین تجربه اسلامی عصر جدید در عرصه خودباوری ملت‌ها و مردم باوری نخبگان در عرصه نفی اسطوره‌های شکست ناپذیری رژیم‌های طاغوتی و اربابانشان در عرصه شکست غرور کمونیسم و سرمایه‌داری، ارائه مدل‌های کارآمد در پیشرفت‌های بزرگ کشور با حفظ مردم سالاری و دفاع از ارزش‌های اساسی است.

این نماینده مجلس یازدهم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز بود، گفت: آخرین نصرت بزرگ الهی، مسئله انتخابات و حضور حماسه آفرین مردم بود. هم مردم و هم مسئولین در این حماسه دخیل بودند و مشمول این نصرت شدند. حالا که نصرت الهی شامل حال ما شد، پس باید دست تضرع و توسل به سمت پروردگار بگشاییم و خدا را شکر کنیم.

وی خطاب به مردم ایران گفت: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کمال آرامش برگزار شد و با وجود شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامت آحاد جامعه، گلایه‌مندی مردم از عملکرد دولتمردان کنونی و تبلیغات منفی رسانه‌های بیگانه، حضور با شکوهی پای صندوق‌های رأی رخ داد. باید به چنین مردم هشیاری صمیمانه تبریک گفت و در برابر آنها سر تعظیم فرود آورد.

قاضی زاده هاشمی ضمن تبریک به مقام معظم رهبری و سید ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: لازم می‌دانم نکاتی را عرض کنم. بنده به عنوان جوان‌ترین نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نمایندگی از جامعه نخبگان کشور، برای ارائه گفتمانی مافوق گفتمان‌های معمول، پا به عرصه رقابت گذاشتم. گفتمان من مدعی تغییر رویکردها و برنامه‌های عدالت‌محور برای اجرای درست و دقیق گام دوم انقلاب اسلامی و استفاده صحیح از همه فرصت‌هاست. این گفتمان معتقد است که عبور از مسیر سخت پیش‌رو جز با بهره‌گیری از زنان و مردان و جوان در عرصه مدیریتی میسر نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان ادعا که گفتمان “دولت سلام” گفتمانی مستقل از سایر گفتمان‌های موجود و نه ذیل یا مشترک با آنها بود، گفت: گفتمان دولت سلام کسانی را نمایندگی می‌کرد که به دنبال گزینه جوان در گام دوم انقلاب بودند یا ناامید از تحول بوده یا بعضاً بنا رأی دادن نداشتند. شاید هم به دنبال گزینه‌ای به دور از حواشی و زد و خوردهای سیاسی می‌گشتند. اینجانب حسب ۱۳ سال تجربه به عنوان نماینده مردم در مجلس به منظور تحقق منویات ولی امر مسلمین و با روشی که ایشان می‌پسندیدند؛ برای ایجاد فضای رقابتی، دعوت از سلایق مختلف و پیش‌گیری از وسوسه خروج از انتخابات توسط رقبای جریان انقلاب، آشتی با گلایه مندان وضع موجود با صندوق رأی و احترام به رأی شورای نگهبان که به یک جوان نسل سوم به عنوان یک رجل سیاسی اعتماد کرده بود، با جدیت در عرصه انتخابات باقی ماندم. هر چند که از ابتدا مشخص بود، که رأی آوری چنین جریانی با تنگناهای همه‌جانبه، کاری بس سخت و دور از ذهن است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: پیروزی ما اما آنجا بود که در عمل نشان دهیم که نسل جوان آنقدر قابل اعتماد است که هم می‌تواند در مقام نظریه‌پردازی گفتمانی جدید برای تحول نظام اسلامی در چارچوب اصیل آن ارائه دهد و هم در مقام عمل می‌تواند با دستانی خالی و بدون پشتوانه جناحی چنان در رقابت وارد شود که احترام همه را برانگیزد. با پایان انتخابات این رسالت ما پایان نیافته بلکه از آغاز باشکوهش چنان نیرویی گرفته که این راه پر مانع را با قدرت ادامه دهد. توانستیم در عرضه انتخابات، برای آینده کشور طرحی نو ارائه کنیم.

نماینده مردم مشهد در پایان نطقش تأکید کرد: مدل حکمرانی و نظامات مدیریت کشور نه تنها توانایی رساندن انقلاب اسلامی به اهداف خویش را ندارد، بلکه توانایی انجام وظیفه یک دولت خوب و کاهش رنج و دلخوریش را ندارد. تغییر روند به جز انقلابی در ساز و کارهای کشور میسر نیست. انقلاب در رویکردها، کارکردها، ساختارها و مدیریت. برای مثال وقتی از شایسته گزینی صحبت می‌کنیم، روش انتخاب باید تغییر کند نه تیم انتخاب‌کننده. جامعه انقلابی ما به لطف رشد و بصیرت مردم، قضاوت و اظهارنظر می‌کنند.

فرهنگی: کارآمدی مجلس و برخی از کمیسیون‌های آن زیر سوال جدی است

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی سه شنبه مجلس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر ماه از حضور مردم حوزه انتخابیه خود در انتخابات ۲۸ خرداد تقدیر کرد و گفت: با وجود مشکلات عدیده‌ای که مخالفان بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و مدیریت‌های ناکارآمد داخلی برای قشرهای مختلف مردم به ویژه اقشار ضعیف و متوسط به وجود آورده بودند، این حضور گسترده را داشتند.

وی افزود: به آیت الله رئیسی نیز تبریک عرض می‌کنم که علیرغم مشکلات، هجمه‌ها، کارشکنی‌ها، تأخیر در رأی گیری ها، وجود کرونا در کشور و فضای سنگین تبلیغاتی در خارج و داخل، ایشان موفق شد یکی از بالاترین آرای منتخبان مرحله اول، اولین دوره ریاست جمهوری خود را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کسب کند که به وی و مشاورانش توصیه می‌کنم در انتخاب همکارانشان در دولت جدید اهتمام مناسب را داشته باشند، تعیین وزرا و همکاران مناسب و کارآمد با موفقیت دولت و نیل به اهداف اعلام شده همبستگی مستقیم خواهد داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود بیان کرد: تأمین آب و برق در کل کشور و به ویژه آذربایجان شرقی و شهر تبریز از دغدغه‌های مهم ما است، آب شرب باید نسبت به سایر مصارف اولویت داشته باشد، چرا که شاهد قطعی‌های غیرمسئولانه از سوی زیر مجموعه‌های وزارت نیرو هستیم که لازم است استاندار و مسئولان ذیربط در این مهم اهتمام لازم را داشته باشند.

فرهنگی گفت: کارایی و کارآمدی مجلس و برخی از کمیسیون‌های آن زیر سوال جدی است و اهتمامی از سوی مدیریت مجلس برای اصلاح آن وجود ندارد، حتی از پیشنهادهای مؤثر استقبال نمی‌شود، لابی گری و ابراز ارادت‌هایی که گاهی مشمئزکننده هم است، فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کرده است.

وی همچنین با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: امیدوارم در فرصت‌های محدود باقیمانده، امانت داری، دقت در رسیدگی به اعتراضات و شکایات و تسریع در تعیین تکلیف شوراهای اسلامی در سرلوحه اقدامات مسئولان ذیربط قرار داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: هشدار می‌دهم در آینده نزدیک، گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و لبنیات و مواد پروتئینی در خطر است، اگر این شرایط تداوم داشته باشد، شروع کار دولت جدید با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

پژمانفر: دغدغه مدارس غیرانتفاعی فراتر از تغییر عنوان است

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی صبح سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی در اخطاری با استناد به اصل ۳۰ قانون اساسی بیان کرد: براساس این اصل دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم کند. اما روزی در این کشور با توجه به این‌که برخی اعتقاد داشتند با کمک اولیا می‌توانند بخشی از مسأله‌ی آموزش کشور را حل کرد مدارسی تحت عنوان مدارس غیرانتفاعی ایجاد شد، اما این مدارس نیز با مسائل و مشکلاتی روبرو هستند و در این طرح به مساله اصلی مدارس غیرانتفاعی پرداخت نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مسائل این مدارس تنوع در روش‌های آموزشی است که بخشی به صورت دربست از کشورهای غربی وارد شده و بدون بومی سازی در حال اجرا است. مساله دیگر بحث پرداخت شهریه‌ها است که حداقل و حداکثر آن معلوم نیست و هرکس هرچقدر بخواهد به بهانه‌های مختلف پول می‌گیرد.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مساله دیگر پرداخت نامتناسب حقوق به معلمان است و از سوی دیگر شاهد اعطای مجوزهایی در آموزش و پرورش به عده‌ای از افراد خاص که همسو با برخی از جریان‌های حاکم در آموزش و پرورش هستند، می‌باشیم. از سوی دیگر برخی از مدارس با ساختمان‌های غیراستاندارد روبه‌رو هستند. کمیسیون آموزش باید در این طرح به این مسائل توجه کند. دغدغه مدارس غیرانتفاعی عنوان آنها نیست بلکه باید این مشکلات اصلی مدارس را حل کرد.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر پژمانفر بیان کرد: در خصوص تأسیس مدارس غیرانتفاعی قانون داریم که به تصویب شورای نگهبان رسیده است و به صورت داوطلبانه می‌باشد و لذا مغایرت با اصل ۳۰ قانون اساسی ندارد. در بحث اعطای مجوزها نیز در این طرح تدابیری اندیشیده شده است از سوی دیگر این طرح به صورت دو شوری بررسی خواهد شد و اگر پیشنهاداتی موجود است در کمیسیون قابل بررسی و اصلاح می‌باشد.

نوروزی: باید به دغدغه‌های معیشتی معلمان مدارس غیرانتفاعی توجه شود

رحمت‌الله نوروزی در تذکری شفاهی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس غیرانتفاعی بیان کرد: بنده از رئیس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته در دیدار با رؤسای کمیسیون‌ها تاکید کرده است که اولویت مجلس اشتغال و مسائل مربوط به اشتغال و اقتصاد است، تشکر می‌کنم اما چرا این طرح اکنون در اولویت مجلس قرار گرفته است؟ این طرح کدام یک از مشکلات اقتصادی فرهنگیان را حل می‌کند؟

وی در ادامه اظهار کرد: در این طرح در کجا به وضعیت معلمان غیرانتفاعی که با ۱۵ یا ۱۷ سال سابقه بیمه و مزایا ندارند، توجه شده است؟ باید مجلس شورای اسلامی به سمت یاری به معلمان حرکت کند و با دقت زوایای دغدغه‌های معلمان را ببیند. خروجی مدارس امروز به چه میزان مفید است؟

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۵ تاکید کردند که آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور است. این طرح چه باری از دوش معلمان بر می‌دارد؟ و کدام مشکل معیشتی معلمان غیرانتفاعی را حل می‌کند؟

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر بیان کرد: براساس آئین‌نامه این طرح پس از چند ماه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. در کنار موضوعات اقتصادی که اولویت مجلس است مسائل آموزشی و معلمان نیز از دیگر موضوعات مهمی است که باید به آنها پرداخته شود.

حقوق کارگران سکوهای نفتی افزایش پیدا می‌کند

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی سه شنبه در تذکری اظهار کرد: کارگران از وزیر نفت گلایه دارند به این دلیل که حقوق آنها تضییع شده است.

وی ادامه داد: باید مصوبه مجلس درباره ۱۵ برابر شدن حداقل حقوق کارکنان اجرا شود اما آنها کارگران را به خیابان می‌فرستند که چرا حداقل حقوق ۲۱ برابر در مجلس مصوب نشده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در خصوص این موضوع، اصلاحی در قانون بودجه لحاظ شده که درباره آن در کمیسیون مربوطه و دولت بحث شد، قرار است بخش مربوط به حقوق کارگران سکوهای نفتی و مأموریتی آنها کاهش پیدا نکند و این افراد افزایش حقوق متناسبی داشته باشند. این کار در حوزه وزارت نفت در حال انجام است.

حسینی: کشاورزی در مخاطره است

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی سه شنبه مجلس بیان کرد: خطاب به وزیر نیرو و استاندار زنجان، افزود: شهرستان خدابنده بالغ بر ۳۶۵ روستا دارد که ۱۷۰ روستا در تنش آبی هستند، قطعی مکرر برق سبب شده این مشکل افزایش یابد لذا برای این حوزه با این شرایط خشکسالی تدابیری اندیشیده شود چراکه مردم در مضیقه هستند.

وی افزود: شهرستان خدابنده به دلیل نبود امکانات، نیروی انسانی و پزشک، مشکلات عدیده در حوزه اورژانس ۱۱۵ و تعطیلی پروژه بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی نیازمند توجه و رسیدگی فوری است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به وزیر کشاورزی عنوان کرد: باید به حوزه کشاورزی توجه شود، امسال به دلیل وضعیت خشکسالی با کاهش تولید گندم مواجه هستیم سایر محصولات هم به این مشکل روبه رو هستند، منابع آبی سطحی، قنوات، چشمه‌ها، وضعیت مناسبی ندارند و با افت شدید آب‌های زیرزمینی مشکل اساسی است، در حوزه برداشت محصول نیز با مشکل تأمین سوخت و فرآیند طولانی تأمین سوخت ماشین آلات کشاورزی مواجه هستیم، پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم سبب شده مردم از فروش گندم خود به دولت استقبال نکنند، این یک هشدار جدی است، کشاورزی در مخاطره است.

چهارشنبه ۹ تیرماه

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوالات محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز و حسین میرزایی نماینده اصفهان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

آصفری: مردم به پروپاگاندای رأی ندهیم پشت کردند

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: در کشور ما اهل سنت و شیعه، همه ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر مشغول فعالیت هستند، حال اگر جایی ایرادی دارد نباید سعی کنیم موضوع را به گونه‌ای مطرح کنیم که مورد سوءاستفاده شبکه‌های بیگانه، معاند و ضدانقلاب قرار گیرد.

وی افزود: امروز مشکل جدی کشور موضوع پارتی بازی است، اگر این موضوع حل شود و جای آن را شایسته سالاری بگیرد، قطعاً خیلی از مسائل کشور حل خواهد شد، مردم برای مبارزه با تبعیض و ناعدالتی انقلاب کردند لذا در دولت و مجلس باید به گونه‌ای اقدام کنیم که جلوی این تبعیض که باعث می‌شود جوانان ناامید شوند، گرفته شود.

نماینده مردم اراک بیان کرد: مردم علیرغم گلایه‌مندی ها در انتخابات شرکت کردند، آنها بار دیگر با اصل انقلاب و ولایت بیعت کردند، نباید این گلایه‌مندی‌های مردم در حوزه پارتی بازی و تبعیض و ناعدالتی فراموش شود، مردم به این معترض هستند که چرا برخی صاحبان ثروت و قدرت، در وهله اول دوستان، آشنایان و حامیان تبلیغاتی خود را برای تصدی پست و مسئولیت‌های مختلف در نظر می‌گیرند، اعتراض مردم به دولت روحانی در این حوزه است، چرا باید امروز بسیاری از صندوق‌ها و شرکت‌های پول آور در اختیار برخی افرادی با عنوان هیأت مدیره باشد که حقوق‌های چند ۱۰ میلیونی بگیرند و یک ساعت هم در پست خود حضور نمی‌یابند، امضای آنها نیز به صورت گردشی دریافت می‌شود و صرفاً حقوق مفت می‌گیرند، اما جوان تحصیل کرده و متخصص باید دنبال شغلی باشد که در شأن تخصص و سواد او نیست اما به خاطر مشکلات معیشتی مجبور به پذیرفتن آن باشد.

آصفری در بخش دیگر گفت: امروز کشورهای اروپایی که خود حامی تروریسم بودند و ۱۷ هزار نفر از مردم ما را از رئیس جمهور، نماینده و مسئولان گرفته تا مردم را به شهادت رساندند اما پروپاگاندای رأی ندهیم راه می‌اندازند، با این حال مردم به آنها پشت کرده و پای صندوق‌های رأی حضور یافتند، اگر دل شبکه‌های بیگانه برای مردم ایران می‌سوزد چرا اعتراضی نسبت به تحریم‌ها علیه ایران نمی‌کنند؟ چرا پروپاگاندای تبلیغاتی علیه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی اروپایی‌ها که حتی ما را در حوزه دارو تحریم کرده‌اند، راه نمی‌اندازند و اعتراض نمی‌کنند؟ اما زمان انتخابات، دلسوز مردم می‌شوند.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: مشکل جدی امروز کشور ما ناکارآمدی مدیران است، این میزان قطعی برق در زمان جنگ نیز نداشتیم، این همه نیروگاه، تأسیسات و تجهیزات ایجاد شده اما با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب شاهد مشکل تأمین برق و مسائلی از این دست هستیم، اینها به دلیل ناکارآمدی دولت است و اگر مدیران توانمند و متعهد به انقلاب و شهدا روی کار باشند قطعاً دنبال رفع مشکلات مردم می‌روند، نه اینکه با برگزاری جلسات سیاسی، با شعار و گفتاردرمانی مشکلات مردم را حل کنند.

شریعتی: دولت مبارزه با مافیای کنکور را پیگیری کند

مالک شریعتی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس در تذکری شفاهی با بیان این اعتقاد که «با پایان دولت، دوران تحریم داخلی و شرطی کردن اقتصاد ملی با تحریم خارجی تمام خواهد شد» ابراز عقیده کرد: جریان تحریم داخلی در محیط اقتصاد ملی مین گذاری‌های متعددی از جمله بورس، کسری بودجه، نقدینگی افسارگسیخته، فساد اداری و اقتصادی کرده است که اولویت اول تیم هماهنگ با فرماندهی واحد اقتصادی در دولت جدید، مین یابی و خنثی سازی آنها است تا زمینه فعالیت اقتصادی سالم فراهم شود.

وی افزود: باید ریشه‌های فساد اداری و اقتصادی خشکانده شود که در این خصوص مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون شهید دیالمه با کار ویژه فسادستیزی و پیگیری شفافیت آماده همکاری با دولت خواهد بود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کنکور گفت: مبارزه با مافیای کنکور و قطع نفوذ ناشران کمک آموزشی از نظام سنجش دانشجو ضرورتی است که باید دولت پیگیری کند. همچنین عدالت آموزشی برای همه ایرانیان به خصوص دانش آموزان پناهجوی افغان یک ضرورت است.

شریعتی به تحرکات برخی افراد مسئله دار برای حضور در دولت جدید با آوردن مثالی اشاره کرد و افزود: افرادی در وزارت نفت که در چند سال اخیر در پرونده‌های فساد اقتصادی و رانت خواری مانند کرسنت، پتروشیمی و امثالهم، پرونده مفتوح یا شائبه دخالت دارند خود را نامزد وزارت نفت می‌دانند. کسانی که به خاطر پاداش‌های نجومی بازنشستگی از وزارت نفت رفتند و مشاور بازگشتند. آقای رئیسی، مردم مانع تکرار دولت سوم روحانی شدند، شما اجازه ندهید وزارتخانه تکراری شکل بگیرد.

وی افزود: پارک فناوری‌ها و بحث سفرا، برای دولت تبدیل به حیاط خلوت شده بود که آقای ظریف درخصوص سفرا پیگیری‌های لازم را انجام دادند که جای تشکر دارد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که درخصوص شهرداری تهران خبرهایی می‌رسد که افراد مسئله دار در حال جایابی هستند، به شهردار تهران تذکر می‌دهیم که این رویه را تغییر دهد.

درخواست دنیامالی برای افزایش تعداد جلسات کمیسیون‌ها

احمد دنیا مالی در جلسه علنی چهارشنبه در تذکری اظهار کرد: جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس دو روز در هفته برگزار می‌شود که این میزان برگزاری جلسات برای حل مشکلات حوزه‌های تخصصی کافی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلات مجلس، برگزاری ۵ تا ۶ جلسه کمیسیون‌ها در طول ماه کافی نیست آن هم در شرایطی که بعضاً جلسات کمیسیون‌ها به حدنصاب نمی‌رسد و نمی‌توان در آن جلسات موضوعات مختلف را مورد بحث و بررسی قرار داد در نتیجه رأی گیری به نشست بعدی موکول می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش جلسات کمیسیون‌ها، افزود: علاوه بر این چارچوب و پروتکلی در خصوص حضور افراد مسئول در کمیسیون‌ها وجود ندارد، باید مشخص شود افراد به چه منظور در کمیسیون‌ها حضور پیدا می‌کنند نه اینکه تعداد متعددی مسئول بیایند اما هیچکدام صحبت نکنند و فقط در حال لابی با نمایندگان باشند. بهتر است فقط یک الی دو نفر از بالاترین مقام دستگاه‌ها به کمیسیون دعوت شوند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون‌ها در طول هفته دو جلسه دارند اما کمیته‌های کمیسیون‌ها جلسات متعددی برگزار می‌کنند در واقع آن دو جلسه کمیسیون‌ها بیشتر برای تصویب و رأی گیری است. با این وجود هیأت رئیسه کمیسیون‌ها می‌توانند در صورت نیاز به جلسات بیشتر، تصمیم گیری کنند.

وی اضافه کرد: دعوت از مسئولان نیز برعهده رئیس و هیأت رئیسه کمیسیون‌هاست. ما در مجلس به اهمیت کمیسیون‌ها توجه کرده و کمیسیون محور حرکت می‌کنیم لذا بر انجام کارهای تخصصی کمیسیون‌ها و بررسی آن در صحن تاکید داریم.

پای طرح ساماندهی پیام رسان‌ها ایستاده‌ایم

مرتضی آقاتهرانی در نشست اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اساتید، نخبگان و تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی مشهد که شامگاه گذشته، ۱۰ تیرماه، در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ۱۹ نفر آغاز به کار کرده و ما ابتدا اولویت‌بندی کردیم که در این چهار سال چه کارهایی انجام دهیم؛ چراکه نمی‌توانیم همه کارها را همزمان انجام دهیم. ما دو کار را باید در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی دنبال کنیم، اول اینکه قانون را خوب بنویسیم و سپس اینکه نظارت انجام دهیم تا قوانین به خوبی عملیاتی و اجرا شود.

وی ادامه داد: باید در برنامه‌ها اولویت‌بندی کنیم و صحبت‌های مقام معظم رهبری، خواسته‌ها و نیازهای مردم را مدنظر قرار دهیم. ۱۹ نماینده حدود ۱۵۰۰ ساعت وقت می‌گذارند تا قانون بنویسند، سپس کمیته تشکیل می‌دهند و آن را در کمیسیون تخصصی بررسی می‌کنند و ۴۵۰۰ ساعت دیگر برای آن وقت می‌گذارند. دیگر چه کار می‌خواهیم کنیم؟ نمی‌توانیم که معجزه کنیم. نباید شلوغ کرد، اما واقعاً ایستاده‌ایم و در حال انجام کار هستیم‌.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها، تصریح کرد: از بیرون کشور بیش از ۱۳۰ هزار پست در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی که در دستور کار مجلس است گذاشته شده و با آن مخالفت کرده‌اند و شلوغ کردند؛ چراکه نمی‌خواهند این کار انجام شود، اما پای آن ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم و قانون آن را آماده کرده‌ایم، به صحن مجلس می‌بریم و انجامش خواهیم داد.

وی در پاسخ به انتقادات بابت کمبود بودجه مرتبط با مسائل هنری، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس قسمت‌های مختلفی را دارد که موضوعات هنر بخشی از آن است، اما ما بودجه مسائل فرهنگی و هنری را از ۰/۵ به ۳/۵ درصد افزایش دادیم و تلاش‌های بسیاری برای این موضوع انجام دادیم.

ساماندهی پیام رسان‌ها سال‌هاست که مطالبه همگان است

امیرحسین بانکی‌پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه این جلسه در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: مسائل فرهنگی عرصه عریض و طویلی دارد که نمی‌توان همزمان به تمام قسمت‌های آن وارد شد. هنر، تئاتر، سینما، شعر، مطبوعات، جوانان، زنان و… عرض طویل و عمق حجیمی دارد و کمیسیون فرهنگی اگر می‌خواست در سال اول به تمام آنها بپردازد، برخورد سطحی با آنها انجام می‌شد و باید اولویت‌بندی می‌کردیم، لذا ما برای چهارسال اولویت‌بندی برنامه‌ریزی کردیم تا در چه سالی به چه موضوعاتی بپردازیم.

وی افزود: در یکی از اولین جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مجتبی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون، مسئله‌ای در رابطه با سینما را بیان کرد که یک روز راجع به آن صحبت کنیم، اما به این نتیجه رسیدیم که نمی‌شود در موضوعات فرهنگی به صورت تک‌جلسه‌ای ورود کنیم و اگر می‌خواهیم در رابطه با موضوعی مانند سینما صحبت کنیم باید چند ماه جلسه بگذاریم و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح مربوط به جمعیت، بیان کرد: در رابطه با طرح جمعیت و خانواده هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که نظری داشته و ما نظر او را دریافت نکرده‌ایم، مگر اینکه به ما اطلاع نداده باشد. طرح جمعیت و خانواده هشت سال است که در مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد، اما به نتیجه نمی‌رسد. با این حال سعی کردیم آن را در یک سال فعالیت مجلس به نتیجه برسانیم.

وی افزود: طرح جمعیت ۷۴ ماده دارد که به صورت حل مسئله آن را بررسی کردیم و به ۲۱ مسئله رسیدیم و ۷ اولویت اول را دنبال کردیم. موضوع مسکن خانواده اولویت داشت که بررسی شد و تصویب شد تا به افرادی که سه فرزند دارد، زمین ۲۰۰ متری خارج از شهرهای بزرگ، به همراه ۱۵۰ میلیون تومان وام، با تقسیط ۸ ساله ارائه شود.

بانکی‌پور تأکید کرد: طرح ساماندهی پیام رسان‌های فضای مجازی سال‌ها است که مطالبه همگان است و امسال توانستیم آن را به نتیجه برسانیم. همچنین بیشتر از ۲۰ سال است که قانون برای مدیریت صداوسیما وجود نداشته است، اما به دنبال آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از هنرمندان در خصوص اینکه چرا هیچکدام از اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تخریب دو سینمای تاریخی مشهد در هفته گذشته و اتفاقات مشابه آن اعلام موضع نکرده‌اند، تصریح کرد: اینکه نماینده مجلس در رابطه با هر اتفاقی اعلام موضع کند و نظر دهد یک آفت است که متأسفانه در دوران‌های مختلف در بین نمایندگان مجلس جا افتاده و بیشتر برای کسب رأی بوده است. ما نماینده مردم شده‌ایم تا مسائل را حل کنیم و از اینکه یک حرفی بزنیم تا مردم خوششان بیاید و رسانه‌ای شود باید اجتناب کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با فرهنگ‌سازی در خصوص موضوع جمعیت و خانواده در فیلم و سریال‌ها، ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی ۱۰ درصد بودجه‌های سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها به حوزه جمعیت و خانواده اختصاص یافته است.

کد خبر 504493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.