مشارکت‌های اجتماعی توسعه شهر خلاق را رقم می‌زند

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: توانایی، استعداد و فناوری شهری در کنار ظرفیت تحمل‌پذیری یا به اصطلاح دیگر تکنولوژی تلنت یک شهر معمولی را به پایه‌های خلاقیت می‌رساند.

یاسر قلی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در ایران و دیگر کشورهای جهان شهرها به دلیل داشتن اختلافات در شاخصه‌های جغرافیایی و اجتماعی در زمینه شکل گیری خلاقیت، هوشمند سازی و همچنین زیرساخت‌ها متفاوت عمل می‌کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم به استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های اصولی، یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار را از نظر زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی بررسی کنیم در می‌یابیم که شهری می‌تواند خود را خلاق جلوه دهد که با بکارگیری خلاقیت، نبوغ و ابتکار شهروندان به ویژه جلب مشارکت شهروندی آشنایی بسیاری داشته باشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان این که برای رساندن یک شهر به خلاقیت و هوشمندسازی سه عنصر اصلی وجود دارد، گفت: توانایی، استعداد و فناوری شهری در کنار ظرفیت تحمل پذیری یا به اصطلاح دیگر تکنولوژی تلنت یک شهر معمولی را به پایه‌های خلاقیت می‌رساند.

قلی‌پور تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا تفکرات فردی و اقدامات انفرادی نتوانسته برای توسعه شهر در مدار خلاقیت و هوشمند سازی گامی مؤثر بردارد و همواره تلاش بر آن بوده تا با جلب مشارکت شهروندان این پیروزی را برای شهر به ارمغان آورند.

وی افزود: هنگامی که یک شهر این ویژگی‌ها را در خود داشته باشد مستعد است تا به عنوان یک شهر خلاق شناخته شود.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: تأثیری که یک شهر می‌تواند در رونق اقتصاد شهری و افزایش روحیه مشارکت پذیری شهروندان داشته باشد یا اقتصاد خلاق سرمایه انسانی را توسعه دهد هنگامی است که خلاق باشد.

قلی‌پور تاکید کرد: این نکته می‌تواند اصلی‌ترین عامل برای رشد اقتصادی مطلوب شهر و به اصطلاح همان سرمایه‌های انسانی و طبقه خلاق و نابغه شهری شود.

کد خبر 504293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.