لزوم انعطاف‌پذیری فضاها در شهرهای پیاده‌مدار

یک دکترای شهرسازی گفت: فضاهای شهری انعطاف پذیر پاسخگویی بهتری به نیازهای شهروندان خواهند داشت همچنین کارکرد مطلوب‌تری دارند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیاده‌راه‌سازی در سال‌های اخیر مورد توجه مدیریت شهری در تدوین برنامه‌ها و طرح‌های شهری بوده و از مهم‌ترین شاخصه‌های ایجاد و گسترش تعاملات اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: اهداف طرح‌هایی که در راستای پیاده‌راه‌سازی تهیه و تدوین می‌شود علاوه بر ترویج و توسعه پیاده‌مداری، ایجاد فضاهایی برای استراحت و محل‌هایی امن برای همه اقشار جامعه شهری از جمله خانواده‌ها است تا در آنجا به تفریح بپردازند.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: شکل‌گیری پاتوق‌های شهری به خصوص در سطح محلات از دیگر اهداف طرح‌ها و برنامه‌های پیاده‌راه‌سازی است تا امنیت حضور شهروندان در فضاهای شهری، سرزندگی فضاها و نشاط اجتماعی حفظ شود.

اخگر اضافه کرد: جانمایی صحیح مسیرهای پیاده، احداث مراکز فرهنگی، اجتماعی و تجاری و احداث ایستگاه‌های دوچرخه در طول مسیر همینطور جانمایی صحیح ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به منظور دسترسی راحت و ایمن شهروندان به وسایل حمل و نقل همگانی از جمله شاخصه‌هایی است که یک شهر پیاده‌مدار باید داشته باشد.

وی ادامه داد: طراحی فضاهایی برای تأمین نیازهای ساکنان در سطح محلات شهری می‌تواند یک شهر را به سمت پیاده‌مداری سوق دهد زیرا از رفت و آمد مکرر شهروندان به سایر مناطق شهر جلوگیری کرده و استفاده از خودرو شخصی را کاهش می‌دهد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: فضاهای شهری در شهر پیاده‌مدار باید فضاهایی انعطاف‌پذیر باشد زیرا می‌تواند پاسخگوی تعداد بیشتری از نیازهای شهروندان باشد، کارکرد مطلوب‌تری دارد و مسیر رسیدن به شهر پیاده‌مدار را هموارتر می‌کند.

کد خبر 504289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.