استفاده از پساب، تنها راه نجات فضای سبز است

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در خصوص فیلم منتشر شده در فضای مجازی پیرامون نحوه آبیاری فضای سبز پارک ایثارگران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در شرایط کنونی استفاده از پساب تصفیه شده تنها راه نجات فضای سبز شهر است.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر اصفهان به واسطه وجود صنایع آلاینده بزرگ و کوچک، متأسفانه یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران است و تعداد اندک روزهای هوای پاک در این شهر گویای این ادعا است.

وی افزود: به همین دلیل شهرداری اصفهان علی رغم محدودیت‌های مختلف همواره در راستای ارتقای کیفیت زیست محیطی شهر و زیست پذیر کردن آن از طریق توسعه و حفظ فضای سبز پایدار شهری تلاش کرده است در این راستا بافت فضای سبز شهر اصفهان به عنوان بخشی از هویت این شهر همچنین سرانه بالای فضای سبز، از جمله ویژگی‌های شهر اصفهان است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: فراهم کردن آب مورد نیاز برای فضای سبز چهار هزار هکتاری شهر اصفهان از دیرباز از طریق رودخانه زاینده رود و منابع آب زیرزمینی که به واسطه جاری بودن رودخانه تغذیه می‌شده، انجام شده است.

وی با بیان این که در چند سال اخیر با بروز بحران خشکسالی، محدودیت‌های منابع آب، کاهش نزولات جوی و خشکی زاینده‌رود، بالاجبار استفاده از پساب تصفیه شده همانند تمامی کشورهای توسعه یافته، راه نجات فضای سبز شهر بوده است، ادامه داد: بر اساس قانون هوای پاک، شهرداری‌ها موظف به توسعه فضای سبز و افزایش سرانه با استفاده از منابع پایدار پساب هستند.

مرتضایی‌نژاد با بیان این که پساب در حقیقت نوعی آب خاکستری پایدار و تجدیدپذیر است که در شهرداری اصفهان پس از فرآیند علمی تصفیه، گندزدایی و ارتقای کیفیت مطابق با استانداردهای ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به فرهنگ نحوه استفاده از فضای سبز در شهر اصفهان، استفاده از پساب در تعداد محدودی از قطعات فضای سبز موجود در کمربند سبز، رفیوژها و پارک‌های جنگلی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته و در موارد نادری که خارج از چهارچوب پیش بینی شده باشد با عوامل خطاکار برخورد جدی می‌شود.

وی با بیان این که پساب مورد استفاده طبق برنامه مدون توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست مورد بررسی و پایش کیفی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: رعایت استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی در مدیریت فضای سبز همواره جزء دغدغه‌های شهرداری اصفهان بوده و رسیدگی‌های لازم در این خصوص را انجام می‌دهد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: در این راستا در سال‌های اخیر، شهرداری اصفهان با هماهنگی سازمان محیط زیست و همکاری شرکت‌های دانش بنیان، تصفیه‌خانه پساب شمال و جنوب را راه‌اندازی کرد که این اقدام مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح بوده و از سوی صاحبنظران و کارشناسان امر، مورد استقبال قرار گرفت چرا که علاوه بر حفظ فضای سبز موجود، اقدامی آینده‌نگرانه و در راستای توسعه پایدار است.

کد خبر 504085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.