ماجرای طرح پرحاشیه معامله شهرداری تهران با فدراسیون فوتبال چه بود؟

تصویب یک فوریت معامله ملک به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به صورت ۲۵ درصد نقد و اقساط پنج ساله با ۱۰ رأی موافق در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک فوریت لایحه «مجوز فروش و تصویب معامله ملک پلاک ثبتی ۱۳۱۲و۱۳۱۳/۳ بخش ۱۱ تهران» در جلسه امروز شورای شهر در دستور کار اعضا قرار گرفت.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران در توضیح این لایحه گفت: فوریت این لایحه به این دلیل است که املاک در اختیار غیر شهرداری به سرعت تعیین تکلیف شود.

زهرا نژاد بهرام با قرائت گزارش شورا در خصوص این لایحه گفت: این لایحه مجوز فروش و تصویب ملک یک پلاک ثبتی است که قرار است به فدراسیون فوتبال به صورت ۲۵ درصد نقد و اقساط پنج ساله با حساب مابه‌التفاوت نقد و اقساط واگذار شود.

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این لایحه اظهار کرد: چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران شهرداری می‌خواهند مجوزهایی که شبهه برانگیز است از شورای شهر بگیرند؟

وی افزود: نمونه این موضوع را در جلسه پیش نیز در ارائه لایحه سازمان سرمایه گذاری در شهر آفتاب، از سوی سازمانی که پاشنه آشیل شهرداری است، دیدیم.

اعطا افزود: این موضوع هم برای دریافت مجوز ترک تشریفات فروش است و می‌خواهند مزایده برگزار نشود و با شرایط خاص ملکی را به فدراسیون فوتبال بدهند. با چه منطق و توجیهی می‌خواهیم با فوریت، امتیاز ویژه‌ای از طریق صحن شورای شهر به یک مجموعه بدهیم؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اینکه در جلسات آخر شورا این لایحه‌ها را به شورا می‌فرستند تا به فوریت تصمیم گرفته شود، موجب خوشنامی برای شورا و شهرداری نخواهد بود.

یک نقطه سیاه در کارنامه شفافیت شورا نیست

بهاره آروین هم در مخالفت با یک فوریت لایحه مجوز فروش و به عنوان مخالف دوم این لایحه گفت: من ابتدا در جلسه هم‌اندیشی در این زمینه تذکر دادم و اکنون به‌ناچار در صحن متذکر می‌شوم. به عقیده من کاری که در ماه آخر فعالیت در حال انجام است مصداقی برای بذل و بخشش منابع شهر است و با منطق اصلاح‌طلبی یا هیچ منطق دیگری جور درنمی‌آید.

عضو شواری شهر تهران ادامه داد: گلایه من از شهرداری تهران است نه از شورا؛ چرا ما باید در ماه آخر تصمیماتی با پیامدهای مالی در چهار سال بعد بگیریم؟ بهتر نیست شهرداری کارهای فعلی خود را تکمیل کند؟

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در سال آخر نباید به عقب برگردد، اظهار کرد: به عنوان مثال اکنون مصوبات شفافیت نیاز به تکمیل و نهایی‌سازی دارد و شهرداری باید به گونه‌ای کار کند که ما بتوانیم مصوبات خود را به صورتی مطلوب و اجرا شده به شورای بعدی تحویل دهیم.

آروین تصریح کرد: یکی از مصوبات شورا در زمینه شفافیت، انتشار اطلاعات شهرسازی بوده که شهرداری هنوز آن را تکمیل نکرده است. عوارض پرداختی هر پروانه باید در وبسایت شفاف به صورت عمومی منتشر شود اما سه سال است که شهرداری به‌رغم پیگیری‌های ما نسبت به انتشار آن اقدام نمی‌کند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با وجود کارهای مهمی که در مدیریت شهری ناتمام مانده است، شهرداری هر ماه مجوز واگذاری یک ملک یا دریافت مجوز معامله خارج تشریفات قانونی را برای بررسی به صحن می‌آورد. این کاری است که ما چهار سال انجام ندادیم.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه شورای پنجم شورای شفافی است که یک نقطه سیاه در کارنامه خود ندارد، این دومین معامله‌ای است که در این ماه به صورت فوریت‌دار از سوی شهرداری به صحن آورده می‌شود و چنین رویه‌ای قابل نقد است.

تا به فدراسیون فوتبال رسیدیم خون‌ها غلیان کرد

در ادامه این جلسه، حجت نظری به عنوان موافق یک فوریت این لایحه گفت: این لایحه آنچنان تفاوتی با سایر لوایح ندارد. بنده در جریان مذاکرات اولیه نبودم اما علت اینکه لایحه با فوریت فرستاده شده این است که شهردار در توافق با فدراسیون فوتبال این لایحه را به شورا فرستاده است اما به عنوان مخاطب فوتبال برداشتم این است که چون ایران توانسته از مرحله نخست مقدماتی جام جهانی صعود کند، فدراسیون فوتبال دارد مقدمات حضور در جام جهانی فراهم می‌کند.

او ادامه داد: تا جایی که مطلع هستم در این ساختمان قرار است دوره‌های آموزشی برگزار شود. ما از نظام پزشکی خواهش کردیم که ساختمان را از ما با تخفیف بگیرد، الان که به فدراسیون فوتبال رسیدیم همه خون‌ها غلیان می‌کند.

ابراهیم امینی هم به عنوان موافق دیگر با بیان این که تا لحظه آخر که دوره ما به اتمام نرسیده عضو شورا هستیم و اینکه چون کار ما رو به اتمام است پس وظایف را انجام ندهیم غیرموجه است گفت: مساله واگذاری حق انتفاع املاک به اشخاص حقوقی هم در قانون شهرداری و هم در مصوبات مجلس پیش بینی شده و این چیز جدیدی نیست.

او ادامه داد: تعجب می‌کنم دوستان به گونه‌ای حرف می‌زنند که افکار عمومی احساس کنند کار غیرقانونی انجام می‌دهیم.

سپس محسن هاشمی توضیحاتی درباره این لایحه و صحبت‌های آروین ارائه کرد و گفت: دستور جلسه براساس لوایح و طرح‌هایی که به هیأت رئیسه می‌آید مطرح می‌شود.

او در واکنش به صحبت‌های آروین مبنی بر بذل و بخشش در پایان دوره پنجم گفت: اینکه در پایان دوره می‌گوئید به بذل و بخشش افتادیم، اصلاً اینگونه نیست و تهمتی است که فوراً تیتر رسانه‌های مخالف ما می‌شود. می‌دانید که همین الان هم یک ورزشگاه در اختیار استقلال و یک ورزشگاه در اختیار پرسپولیس است. در مورد فدراسیون فوتبال نیز به دلیل آخر دوره نیست بلکه اتفاق ویژه‌ای افتاده و دچار بحران مالی شده و بدهکار هم هستند و این مساله مطرح نیست.

هاشمی ادامه داد: این لایحه طبیعی و از طریق شهرداری تهران به شورا آمده است.

محمد جواد حق‌شناس در ادامه در تذکری گفت: قطعاً هر تصمیم که ما می‌گیریم روی آینده اثر دارد. اینجا آمدیم که برای شهر تصمیم بگیریم.

او در ادامه خطاب به مظاهریان گفت: شما نماینده شهرداری هستید و لایحه‌ای از سوی شهرداری ارائه می‌دهید. سابقه ندارد که نماینده شهرداری با لایحه‌ای اینگونه برخورد کند و احتمال می‌دهم که با آن موافق نباشید که بحثی در آن نیست اما جایگاه حقوقی شما به گونه‌ای نیست که متفاوت با مباحث برخورد کنید. ما یاد گرفتیم اگر نمایندگی داشتیم و حتی با آن مخالف بودیم، به نمایندگی از سازمان حق مطلب را ادا کنیم که اینگونه نشد.

تمام کارکرد چهارساله شورا را زیر سوال نبرید

افشین حبیب زاده نیز در واکنش به صحبت‌های مطرح شده در پی بررسی این لایحه گفت: واقعاً متأسفم در شورایی که جزو سالم‌ترین شوراها است و هیچ یک از اعضا به اندازه یک متر هم ملک از شهرداری نگرفته‌اند اینگونه بخواهیم خودمان را قضاوت کنیم. مواردی اینجا مطرح می‌شود که تمام کارکرد چهارساله شورا را زیر سوال می‌برد.

او ادامه داد: ارزش املاک شهرداری که برای فروش آورده، چقدر است؟ از این شفاف‌تر که ملکی با این ارزش را آورده است و می‌گوید اعضای شورا نظر دهند. مگر به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش می‌زنند؟

در ادامه یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد و با ۱۰ رأی موافق از ۱۹ عضو حاضر به تصویب رسید.

کد خبر 503930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.