نوروزی: امکان تغییر حکم دوپینگی کاراته وجود دارد/ حدادی قطعا باید جراحی کند

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی گفت: احسان حدادی قطعا به جراحی نیاز دارد اما بعد از المپیک در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش ایمنا، غلامرضا نوروزی در خصوص مثبت شدن ۲ تست دوپینگ تکواندو و کاراته اظهار کرد: این ورزشکاران سرمایه هستند و ما باید از آنها دفاع کنیم. یکی از آنها ماده خاص مصرف کرده و هر نوع حکمی را می‌توان متصور شد. محرومیت ۲۰ ماهه برای این ورزشکار صادر شده اما امکان تغییر وجود دارد چون برای ماده خاص از کمترین زمان تا ۴ سال می‌توان حکم داد.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی گفت: با توجه به دفاعیاتی که ورزشکار داشته و داروی مصرف شده، احتمال دارد کمترین حکم را به او بدهند اما با توجه به فرصت کمی که تا المپیک باقی مانده، ممکن است این ورزشکار به این بازی‌ها نرسد اما می‌تواند پس از آن در رویدادهای بعدی شرکت کند.

نوروزی در خصوص وضعیت تکواندو، تصریح کرد: در مورد تکواندو هم باید بگویم این ورزشکار المپیکی نبود و تیم بانوان به صورت نمایشی شرکت می‌کند. کسب مدال مهم نیست اما وضعیت این ورزشکار هم در دست بررسی بوده و صدور حکم در دست ایران است. ما همه جوانب را در نظر می‌گیریم، بعد حکم می‌دهیم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره اینکه کمتر از یک ماه به المپیک زمان مانده، ۲ ورزشکار هم دوپینگ کرده‌اند چه کسی باید نظارت کند، تصریح کرد: ورزشکار هر لحظه می‌تواند از دارو استفاده کند اما برخی داروها تا ۵-۶ ماه در خون می‌مانند و برخی دیگر ممکن است تا چند ساعت از بدن دفع شود. ورزشکار ۲۴ ساعته در اختیار ما نیست با این حال ما علاوه بر آموزش در فضای مجازی و گروه‌هایی که تشکیل دادیم و همین طور انفرادی از طریق مکاتبات تلفنی شرایط را رصد می‌کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه تا المپیک از همه ورزشکاران دوباره تست گرفته می‌شود، گفت: تا المپیک یک بار دیگر تست می‌گیریم، اگرچه مثبت شدن نمونه ضرر محسوب می‌شود اما اگر تست نگیریم نمونه مثبتی نخواهیم داشت از طرفی ممکن است این نمونه‌ها در المپیک مثبت شود. ما نه در المپیک و نه بازی‌های آسیایی به خاطر فعالیت‌هایی که داشتیم هیچ نمونه مثبتی نداشته‌ایم. در این فاصله تا المپیک از ورزشکاران تست می‌گیریم و نمونه منفی را به المپیک اعزام نمی‌کنیم.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای ورزشکاران المپیکی، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون ورزشکاران که تا ۲ روز قبل تکمیل شد. آموزش‌ها و نمونه‌گیری تست دوپینگ و پایش سلامت ورزشکاران که روزانه و هفتگی انجام می‌شود از کارهایی است که انجام شده و می‌شود. تا این لحظه به جز مجتبی عابدینی، آرمین هادی پور و احسان حدادی مشکل دیگری نداشتیم. این ورزشکاران زیر نظر همکاران ما هستند.

نوروزی درباره همکاری با ۲ آزمایشگاه کلن و قطر، گفت: ما در یک مقطع زمانی برای انتقال پول به کلن مشکل داشتیم و نمی‌توانستیم به خاطر تحریم پول واریز کنیم آنها هم تهدید می‌کردند اگر هزینه‌ها را ندهید جواب آزمایش را نمی‌دهیم. در همین راستا تصمیم گرفته شد با آزمایشگاه قطر هم تفاهمنامه امضا شود و با توجه به نزدیکی این کار را انجام دادیم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره اینکه آیا بدهی شما با آزمایشگاه‌ها تسویه شده، تصریح کرد: ما بدهی داریم اما به روز شده است. این طور نیست که ۴-۵ مرحله بدهکار باشیم و بدهی ما برای یک مرحله قبل است که به مرور پرداخت می‌شود.

نوروزی درباره پاسپورت بیولوژیک و اینکه گفته شده بود آزمایشگاهی در ایران این برنامه را اجرایی خواهد کرد، گفت: آزمایشگاه برای ۱۹ سال قبل است و برخی از وسایل از مد افتاده به همین دلیل فعال کردن آزمایشگاه هزینه زیادی دارد. از طرفی داشتن آزمایشگاه دردسر خاص خود را دارد همان طور که برخی کشورها مانند روسیه با مشکلاتی روبه‌رو شدند. ما تصمیم گرفتیم برخی از این دستگاه‌ها را به روز کرده و پاسپورت بیولوژیک و برخی آزمایشات را انجام دهیم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره وضعیت احسان حدادی، تصریح کرد: حدادی با توجه به مشکلی داشت یک کمیسیون تخصصی برای او تشکیل دادیم‌. با توجه به وضعیت جسمانی احسان، او می‌تواند تمریناتش را انجام دهد و مشکل خاصی ندارد. او در کل با توجه با دیسک شدید کمرش به جراحی نیاز دارد اما چون سال‌ها زحمت کشیده خیلی تمایلی برای جراحی ندارد تا با کارهای توانبخشی بتواند المپیک برود. بعد از المپیک دوباره معاینه می‌شود و تحت نظر متخصصان تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به حضور قطعی حدادی در المپیک، گفت: او حتماً در بازی‌های توکیو شرکت می‌کند و مانعی برای فعالیت ندارد.

منبع: فارس

کد خبر 503870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.