به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز -سه شنبه ۸ تیرماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان ملی استاندارد، با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.
روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح دلایل این تقاضا، گفت: مرکز ملی استاندارد، تنها مرجع استانداردسازی رسمی کشور است و برای اینکه این مرکز بتواند در اسرع وقت به مأموریتهای خود عمل کند، در مجلس نهم سازمان ملی استاندارد را از وزارت صمت مستقل کردیم.
وی افزود: امروز در اقتصاد بدون مرز، زمانی واحدهای صنعتی و تولیدی میتوانند ادامه حیات دهند و قدرت جهانی داشته باشند که در آنها استانداردها اعمال شود. در واقع برای ارتقای کیفیت محصولات، اعمال استانداردها ضروری است. همچنین برای آنکه تمامی کالاهای داخلی از کیفیت مناسب برخوردار باشند، باید این اعمال استانداردها صورت گیرد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه جلوگیری از تولید، صادرات و واردات کالاهای نامرغوب ضرورتاً نیاز به اعمال استانداردهاست، افزود: همچنین به یقین یک فرد با مدرک کارشناسی نمیتواند در رأس سازمان ملی استاندارد قرار گرفته و با رفتارهای سیاسی، آنجا را مدیریت کند، چرا که این فرد قدرت نظارت بر عملکرد نیروها و هیأت علمی را ندارد.
همچنین علی جدی به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد در خصوص دلایل این تقاضا گفت: سازمان ملی استاندارد، سازمانی با وظایف منحصربهفرد است، چرا که این نهاد نظارتی متفاوت با بسیاری از نهادهای نظارتی در کشور عمل میکند. در واقع تمامی نهادهای نظارتی بر اساس قوانین کشور پیش میروند، اما سازمان ملی استاندارد اختیاراتی دارد که میتواند بر اساس آن خود شاخصها را تعیین کند و نیز در ادامه خودشان این شاخصها را اجرایی کنند. در واقع جان و مال مردم در گرو نظارتها و شاخصهای تعیین شده از سوی این سازمان است.
وی با بیان اینکه بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی برعهده این سازمان است، اظهار کرد: همچنین کنترل کیفی کالاهای صادراتی برعهده سازمان ملی استاندارد است، چرا که باید مانع از صادرات اجناس بی کیفیت شود تا اعتبار کالاهای ایرانی در جهان از بین نرود، همچنین اهمیت این سازمان تا حدی بود که در مجلس نهم از زیر نظر وزارت صمت منفک و به عنوان یک سازمان مختلف زیر نظر رئیس جمهور رفت، اما به جای استقلال در کار، به حیات خلوت برخی افراد تبدیل شد.
نماینده مردم شیروان در مجلس یازدهم ادامه داد: متأسفانه مدیر سازمان ملی استاندارد ۷ سال بدون حکم فعالیت کرد و این نشان از بی اهمیتی این سازمان برای دولت است. در واقع آنها جان و مال مردم را به بازی گرفته اند و آنجا به حیات خلوتی برای بهکارگیری مدیران سیاسی تبدیل شده است.
جدی با بیان اینکه واردات کالا نیز به مقولهای دو سر ضرر برای کشور تبدیل شده است، توضیح داد: در جریان این واردات نامرغوب، علاوه بر اینکه تولیدکننده ما متضرر میشود، به مصرف کننده نیز به دلیل عدم کنترل کیفیت کالاهای وارداتی آسیب میرسد، بنابراین اگر در کشور از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان متعهد حمایت نشود، زمینه فعالیت سودجویان ایجاد خواهد شد و متعهدان آسیب میبینند.
وی خاطرنشان کرد: به محض کلید خوردن تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد، مدیر آن را تغییر دادند، اما بحث ما مدیریتی نیست، بلکه سوءاستفادههایی است که در این سازمان میشود، بنابراین به دلیل سوءاستفادههای عریان در سازمان و ایجاد فضا برای سودجویان، باید تحقیق و تفحص از این سازمان را کلید بزنیم.
روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع گزارش و محورهای تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان ملی استاندارد را به شرح زیر قرائت کرد:
با احترام، بازگشت به نامههای شماره ۸۱۴۳۹۷ و ۸۱۳۸۲۸ مورخ ۱۳۹۹.۹.۳ در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم (مذکور در ذیل گزارش) برای تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان ملی استاندارد» به استحضار میرساند:
در اجرای ماده (۲۱۲) آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدائاً اطلاعات واصله از دستگاههای اجرایی در مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۰۷ در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۱۰ متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع در جلسه مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۲۲ کمیسیون با حضور اعضای محترم و برخی از متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، در جلسه مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۲۳ با حضور ۱۸ نفر از نمایندگان کمیسیون، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.
محورهای تحقیق و تفحص:
۱- علت عدم نظارت اصولی بر کالاهای وارداتی و تولیدات داخلی مشمول استاندارد چیست؟
۲- اهداف، نحوه و میزان هزینههای صورت گرفته در سازمان ملی استاندارد از سال ۱۳۹۲ تاکنون
۳- علت عدم نظارت کافی بر عملکرد شرکتهای بازرسی همکار چیست
۴- چرا مانع از شبکه فساد در حوزه تدوین سازمان که باعث سو استفاده برخی واردکنندگان در واردات کالاهای بی کیفیت شده نشدید؟
۵- علت عدم پرداخت حق عضویت مرکز اندازه شناسی اوزان و مقیاسهای سازمان ملی استاندارد در سازمانهای بینالمللی که باعث عدم حمایت این سازمانها نشده است، چیست؟
۶- علت تعطیلی قریب به پنجاه درصد از آزمایشگاههای کشورچیست؟
۷- علت عملکرد ضعیف مرکز اندازه شناسی و مقیاسها که باعث ضرر و زیان زیادی شده است چیست؟
۸- علت اعزام اقوام سببی و نسبی به سفرهای خارجی و نشستهای بینالمللی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران بدون پشتوانه علمی و تخصصی چیست؟
۹- نداشتن اهلیت حقوقی و تخصصی مدیریت سازمان استاندارد ایران
۱۰- بررسی داراییها و حسابهای سازمان و نحوه عملکرد آنها
۱۱- چگونگی عملکرد سازمان در جهت نیل به خودکفایی مالی و فنی
۱۲- دستاوردهای فنی سازمان طی شش سال گذشته و نمود آن در بازار کنونی کشور و کالاهای صادراتی
۱۳- دستاوردهای علمی و فنی و میزان اطلاعات آزاد و طبقه بندی تبادل شده سازمان طی تفاهم نامههای همکاری منعقد شده ملی و بینالمللی
۱۴- چگونگی عملکرد فنی و حقوقی کمیسیونهای عمومی تخصصی و مواد تشکیل شده در سازمان
۱۵- دلایل عدم پایبندی حقوقی و فنی سازمان به تعهدات خود در قبال کیفیت تولیدات داخلی و خودروهای تولید داخل
۱۶- چگونگی و نحوه نظارت سازمان بر نحوه تولید و کنترل کیفیت خودروهای تولید داخل، قطعات یدکی و لوازم مصرفی خودروها با توجه به کیفیت فنی و ایمنی متفاوت آنها
۱۷- چگونگی بررسی تست تصادف خودروهای تولید داخل و دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه
۱۸- جایگاه سازمان در قبال خسارات مالی و جانی وارده به مصرف کنندگان و هزینههای تحمیل شده به صنعت بیمه و ستاد
۱۹- دیه و هزینههای درمانی کشور در حوادث جادهای به دلیل عدم کیفیت مناسب خودروهای داخلی، ۲۰- دلیل عدم فراخوانی خودروهای تولید داخل و موجود در کشور با وجود نقض فنی و جایگاه سازمان استاندارد در قبال این موضوع
۲۱- نحوه عملکرد و جایگاه فنی و حقوقی سازمان در خصوص کیفیت سوخت و سایر مشتقات نفتی و تأثیر آن بر آلودگی هوای کلانشهرها
۲۲- چگونگی عملکرد متفاوت سازمان نسبت به موضوعات یکسان
۲۳- زیان و خسارت وارده به بودجه و بازار کشور به جهت عملکرد سازمان
۲۴- جایگاه سازمان نسبت به فرآوردههای غذایی آلوده در بازار و مؤثر بر سلامتی و امنیت غذایی مردم و پیامدهای ناشی از آن برای مردم و هزینههای درمانی آنها و بودجههای درمانی کشور و چگونگی نحوه جبران خسارات وارد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی
۲۵- چگونگی عملکرد سازمان در شناسایی فراوردههای تراریخته وارداتی و تولیدی و موجود بازار
۲۶- چگونگی عملکرد سازمان نسبت به بررسی استاندارد تکنولوژیها و وسایل جدیدالورود به کشور
۲۷- چگونگی و نحوه صدور بخشنامههای سازمان و اطلاعات آن به مردم و دستگاههای ذیصلاح بالاخص در موارد خلاف
نظر شما