تصویب کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی

نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به صورت دو شوری موافقت کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز -سه‌شنبه هشتم تیرماه- مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورش غیردولتی با ۱۶۶ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی مخالف از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که بر این اساس، طرح به صورت دو شوری بوده و برای بررسی جزئیات به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع خواهد شد.

نصراله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی به استناد اصل ۳۰ قانون اساسی اخطار داد و گفت: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد لذا وظیفه آموزش رایگان اصل اولیه است اما روزی در کشور تصمیم گرفته شد که مسئله آموزش با کمک و مشارکت اولیا حل و فصل شود لذا مدارس غیرانتفاعی تأسیس شد که این خلاف اصل قانون اساسی است.

وی افزود: این مسائلی که در طرح مذکور آمده مشکل مدارس غیرانتفاعی را حل نمی‌کند، متأسفانه مدارس غیرانتفاعی از روش‌های متنوع آموزش استفاده می‌کنند که اغلب برگرفته از روش‌های کشورهای غربی بدون بومی سازی است از سوی دیگر پرداخت و شهریه‌های این مدارس حداقل و حداکثر مشخصی ندارد و در کنار این موضوع شاهد پرداخت نامناسب معلمین نیز هستیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: اعطای مجوز در آموزش و پرورش نیز مورد سوءاستفاده برخی جریان‌های سیاسی قرار گرفته و از سوی دیگر شاهد بهانه‌گیری‌هایی هستیم که یکی از این موارد وجود ساختمان‌های غیراستاندارد مدارس غیرانتفاعی است لذا کمیسیون آموزش مجلس باید این مشکلات را حل و فصل کند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ادامه این اخطار را وارد ندانست و گفت: تأسیس و اداره مدارس غیرانتفاعی به قانون تبدیل شده و شورای نگهبان آن را تأیید کرده است؛ همچنین در این مدارس افراد به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند یا آموزش می‌بینند لذا مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

وی افزود: علاوه بر این در طرح فوق‌الذکر اعطای مجوزها را محدودتر کرده هرچند همان طور که رئیس کمیسیون آموزش گفت اشکالاتی حتماً به طرح وارد است از همین جهت این طرح در صورتی که رأی بیاورد چون دو شوری است مجدداً در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر شفاهی گفت: ضمن تشکر از آقای قالیباف به دلیل اینکه در جلسه روز گذشته رؤسای کمیسیون‌ها، اشتغال و اقتصاد را که دغدغه مردم است، رویکرد مجلس دانستند، اما این سوال ایجاد می‌شود که چرا طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در اولویت قرار گرفته است؟ این طرح کدام یک از مشکلات فرهنگیان را حل می‌کند؟

وی با اشاره به تجربه و مسئولیت خود در آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر معلمی که در مدارس غیرانتفاعی بیش از ۱۷ سال سابقه فعالیت دارد نه از بیمه برخوردار است و نه مزایا دریافت می‌کند. این موضوعات در کدام قسمت طرح مذکور دیده شده است؟

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از فرهنگیان در حال حاضر حقوق ۴۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند! اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که آموزش و پرورش سنگ بنای آینده و رکن رکین نظام است.

نوروزی با بیان این پرسش که این طرح چه باری از وضعیت اقتصادی فرهنگیان کم می‌کند؟ تصریح کرد: در این حوزه قوانینی داریم که باید شورای راهبردی تنقیح قوانین را دریابید.

قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: این طرح در دستور کارِ امروز قرار گرفته، زیرا ما ملزم به رعایت قانون آئین نامه داخلی مجلس هستیم.

وی افزود: اینکه موضوعات اقتصادی در اولویت است، قطعی است، اما آموزش و پرورش نیز از موضوعات مهم کشور است.

کد خبر 503843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.