مهم‌ترین شاخصه‌های ایجاد و رونق گردشگری شبانه چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: توسعه گردشگری شبانه و حضور شب هنگام مردم در فضاهای شهر نیازمند توجه به برخی شاخصه‌ها و تحقق آنها است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شاخص‌های اکولوژیکی و اقلیمی در نحوه فعالیت‌های گردشگری و تفریحی یکی از مهمترین نقش‌ها را ایفا می‌کند به عنوان مثال دمای مناسب شبانه، آسمان صاف و شرایط محیطی مناسب موجب آسایش حرارتی برای گردشگران می‌شود.

وی افزود: در صورتی که آسمان شهرها پاک و به دور از آلودگی باشد، رصد ستارگان برای شهروندان ممکن می‌شود که یکی از عوامل تأثیرگذار در رونق گردشگری شبانه است.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: برخورداری از جاذبه‌های شبانه مانند نورپردازی زیبا به خصوص در اماکن تاریخی که دارای هویت مکانی و چشم‌انداز بصری است بسیار جذاب خواهد بود و می‌تواند به عنوان عاملی مؤثر در توسعه گردشگری شبانه مطرح شود.

اخگر اضافه کرد: برخورداری از فرهنگ انجام فعالیت‌های شبانه و توجه به ارتقای جاذبه‌ها و زیرساخت‌ها و تقویت فرهنگ عمومی و برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت شهری به منظور تحقق این نوع از گردشگری، از دیگر شاخصه‌های اساسی است.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در شهرهای کویری مثل اصفهان، از دیرباز به واسطه گرم بودن هوا در طول روز، حضور مردم در اماکن تفریحی و گردشگری و تاریخی بیشتر در شب مورد توجه است در حالی که در برخی شهرهای زیارتی مثل مشهد و قم، حضور مردم و فعالیت آنها به خصوص در فضاهای شهری اطراف حرم ۲۴ ساعته است و فعالیت شبانه بالاخص در برخی از فضا بیشتر نمود دارد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: فعالیت شبانه سیستم حمل و نقل شهری به عنوان یکی دیگر از شاخصه‌های گردشگری شبانه مطرح است و امنیت و دسترسی آسان از جمله عواملی است که موجب می‌شود گردشگران در ایام شب از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

کد خبر 503703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.