ضرورت مشارکت شهروندان در تهیه طرح‌های شهری

یک دکترای مطالعات شهری گفت: نوع طراحی کالبد شهر، نحوه برنامه ریزی برای حضور شهروندان در فضاهای شهری و مشارکت دادن آنها در روند تهیه و اجرای طرح‌ها تعیین کننده میزان موفقیت برنامه‌های شهری است.

فریناز مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی با مردم و برای مردم از مهمترین نکاتی است که برنامه‌ریزان و مدیران باید در روند تهیه طرح‌های شهری مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: نیازها و خواسته‌های مردم به دلایل فرهنگی و اجتماعی، در هرکدام از بافت‌های شهری متفاوت بوده و نیاز است تهیه برنامه‌ها و طرح‌ها در سطح محلی و با توجه به خواست و نیاز ساکنان محلات انجام شود.

این دکترای مطالعات شهری خاطرنشان کرد: دخیل کردن شهروندان در تمامی فرآیندهای تهیه طرح‌های شهری موجب شده آنان ذهنیت مثبتی نسبت به مدیریت شهری و طرح‌های تهیه شده داشته باشند و در زمان اجرا حداکثر همکاری را انجام دهند به طور مثال مشارکت شهروندان و نظرخواهی از آنان در مراحل تهیه طرح ترافیک و طراحی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی موجب شده تا شهروندان رغبت بیشتری برای استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی داشته باشند.

مقتدری اضافه کرد: چنانچه قصد داریم شهری پیاده محور داشته باشیم باید نوع مبلمان شهری، کف‌سازی‎‌ها و وسایل و تجهیزات به کار برده شده در مسیرهای پیاده شهری، همینطور جانمایی این مسیرها به نحوی باشد که شهروندان به جای استفاده از خودرو، حرکت پیاده را ترجیح دهند.

این دکترای مطالعات شهری تاکید کرد: علاوه بر طراحی متناسب کالبد و محیط شهری، در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نیز بر نحوه رفتار شهروندان اثرگذار است و چنانچه به درستی اتخاذ شود می‌تواند در رفع بسیاری از معضلات شهری کمک کند.

کد خبر 503679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.