کنگره "اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" برگزار می شود

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مجموعه شهری که اصفهانی‌ها در زمان جنگ در اختیار مهاجران مناطق جنگی قرار دادند، نشان از رواداری و غیرپذیر بودن مردم این استان دارد اما این نقش پررنگ اصفهان چندان به چشم نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمهدی ابطحی امروز_ یکشنبه ششم تیرماه_ با حضور در یکصد و هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گزارشی از نحوه برگزاری کنگره "اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" ارائه داد و اظهار کرد: با آنکه اصفهان در تعمیق باورهای دینی، عمران، آبادانی و توسعه کشور نقش بسزایی داشته است، اما نقش این استان در کشور چندان شناخته شده نیست و تصوری غلط از اصفهان و اصفهانی وجود دارد.

وی افزود: مجموعه شهری که اصفهانی‌ها در زمان جنگ در اختیار مهاجران مناطق جنگی قرار دادند، نشان از رواداری مردم این استان دارد، اما این نقش پررنگ اصفهان چندان به چشم نمی‌آید.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه وفاق و همدلی که باعث رشد و شکوفایی خواهد شد در میان مدیران این استان کمتر دیده می‌شود، ادامه داد: نبود این همدلی در استان باعث شد، برای برگزاری کنگره‌ای با موضوع نقش اصفهان در سطح توسعه ملی اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: اصفهان دچار چالش‌هایی است که باید به تنهایی آن را حل کند در حالی که می‌بینیم بعضی از چالش‌های زیست محیطی در استان‌های دیگر با وفاق ملی رفع می‌شود، بنابراین باید در جهت تغییر این وجهه گام برداشت.

ابطحی خاطرنشان کرد: مسیری که اصفهان در توسعه رفته گاهی دچار اشتباهاتی بوده که می‌تواند برای دیگر استان‌ها عبرت‌آموز باشد، بنابراین باید این سابقه بیان شود؛ در این راستا سعی کردیم چالش‌های اصفهان را در دل یک کنگره بگنجانیم و یک دبیرخانه دائمی برای آن ایجاد کنیم. ایجاد دبیرخانه دائمی این کنگره می‌تواند سبب ایجاد تعامل بیشتر با دیگر استان‌ها شود و تاکید داشتیم که مکان آن دبیرخانه نیز در دانشگاه‌ها باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در انتخاب عنوان کنگره دقت شد که چالشی پیرامون آن ایجاد نشود، افزود: اکنون دانشگاه‌های شهر اصفهان و دو دانشگاه بزرگ شهرستان کاشان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و ۱۴ کمیته برای برگزاری این کنگره تشکیل شده است. در یک کار شبانه‌روزی و در زمانی کوتاه، برای برگزاری کنگره در سه روز تلاش زیادی شده که فعالیت کمیته‌های مختلف موید آن است.

وی به برگزاری نمایشگاه مجازی در حاشیه این کنگره نیز اشاره کرد و گفت: یقیناً نمی‌توان در یک مقطع زمانی کوتاه به موضوع توسعه پرداخت، بنابراین باید این اتفاق استمرار داشته باشد و دبیرخانه می‌تواند محل دیپلماسی و گفت‌وگو در این خصوص باشد.

ابطحی "کنگره اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" را نهالی خواند که در انتهای دولت مستقر و هنگام انتخاب دولت بعدی کاشته شده و می‌تواند هر دو دولت را درگیر خود کند. ثمره این کنگره هدیه‌ای است تا جمع مدیران استان اصفهان به مردم این خطه هدیه کنند و در پایان قطع‌نامه‌ای به‌صورت قاطعانه و با موضوع چالش‌های آبی و خاکی و سایر بحران‌هایی که استان به آن مبتلاست ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: متخصصان شهرسازی و علوم انسانی در این کنگره حضور خواهند داشت و با همین نگاه باید دبیرخانه نیز به نحو مطلوبی چیده شود تا سال‌ها بتوانند اهداف خود را پیش ببرند. اینکه کمیته‌ها تشکیل شده، تمام دانشگاه‌ها کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و رؤسای دانشگاه‌ها شخصاً وارد موضوعات این کنگره شده‌اند جای امیدواری دارد، اما برای پس از این باید اقدامات بیشتری شود به‌طور مثال در زمینه «توسعه شهری» در استانداری طرح‌ریزی شده تا کمیته‌ای در دبیرخانه ایجاد شود.

بررسی نقش اصفهان در یکصد سال اخیر

همچنین محمد جواد امیدی، قائم مقام رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و دبیر اجرایی این کنگره نیز اظهار کرد: برنامه‌های کنگره عمدتاً غیرحضوری است و روز برگزاری، جزئیات تمام برنامه‌ها از طریق سایت اطلاع‌رسانی کنگره منتشر می‌شود.

وی افزود: سعی شده است در این کنگره تلاش شده تا همزمان با تغییر دولت با نگاه به گذشته، تجارب خاطرات و آموخته‌های پیشینیان، نگاه به وضعیت حال و تا حد امکان ارائه راهکار برای آینده، نقش اصفهان در یکصد سال اخیر بررسی شود. یافته‌هایی که در این کنگره ارائه می‌شود از جنس آمایشی نیست، اما قرار است دبیرخانه به‌طور دائمی با برگزاری نشست‌ها مأموریت خود در این زمینه را انجام دهد و امیدواریم مجموعه اقدامات منجر به توسعه علمی، صنعتی، فناوری، فرهنگی و هنری در اصفهان شود.

کد خبر 503461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.