راهبرد صادق‌خان برای کاهش آلودگی هوای لندن

مدیران شهرهای سراسر جهان در حال اعمال اقداماتی مشابه برای کاهش آلودگی هوا هستند؛ با این حال صادق‌خان رویکردی متفاوت با سایرین برای به حداقل رساندن سطح آلاینده‌ها در لندن اتخاذ کرده و به ایجاد مناطقی در شهر پرداخته است که در آن‌ها تردد وسایل نقلیه با انتشار بالای کربن، محدودیت‌های خاصی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود نیم قرن پیش مه‌دودی گسترده سراسر لندن در انگلستان را فرا گرفت و جان بیش از ۱۲ هزار نفر را قربانی کرد. پس از آن نیز، هر ساله بر تعداد افرادی که بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند افزوده شده است به طوری که محققان، هوای سمی را عامل اصلی مرگ زودهنگام حدود ۹ هزار نفر در سال فرض می‌کنند و در نتیجه توجه به بحران آلودگی هوا را چیزی فراتر از سلامت عمومی و مسئله زیست‌محیطی در نظر می‌گیرند. صادق‌خان، شهردار لندن، حل بحران آلودگی هوا را یک موضوع مرتبط با عدالت اجتماعی به حساب می‌آورد و بر این باور است که فقرا، بیش از سایر ساکنان پایتخت، تحت تأثیر این بحران قرار می‌گیرند.

راهبرد صادق‌خان برای کاهش آلودگی هوای لندن

منشأ بخش اعظمی از آلودگی هوای شهر لندن به تردد وسایل حمل و نقل موتوری نظیر خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های عمومی نسبت داده شده است چرا که این وسایل نقلیه، حجم زیادی از گازهای آلاینده و به خصوص، دی اکسید کربن را در هوا منتشر می‌کنند البته طی دو دهه اخیر نیز، شهردارهایی که برای خدمت در پایتخت انگلستان به کار گماشته شده‌اند، تدابیری برای به حداقل رساندن آلودگی هوا به کار گرفته‌اند که در این بین، به نظر می‌رسد ایده‌های صادق‌خان، شهردار کنونی، بسیار بلندپروزانه‌تر از سایرین باشد. ایجاد "مناطقی با کمترین سطح انتشار گازهای آلاینده" از مهم‌ترین تدابیری است که تا کنون صادق‌خان برای کاهش آلودگی هوا در پیش گرفته است و قصد دارد از این طریق، به طور همزمان تغییرات اقلیمی و نابرابری شهری را به حداقل برساند.

راهبرد صادق‌خان برای کاهش آلودگی هوای لندن

در حال حاضر، مناطقی با کمترین سطح انتشار گازهای آلاینده، محله‌های مرکزی لندن را در بر گرفته است و بر اساس آن، رانندگان موظفند استانداردهای سختگیرانه کاهش انتشار کربن را در خودروهای خود به کار گیرند یا اینکه روزانه، مبلغی را به عنوان جریمه به مأموران شهرداری پرداخت کنند. بدیهی است که این کار نه تنها صاحبان خودرو را به جایگزینی وسایل نقلیه خود با نوع سالم یا حتی روی آوردن به شیوه‌های سبز تردد ترغیب می‌کند، بلکه اتخاذ سبک زندگی سالم و بدون کربن را در میان مردم ترویج می‌دهد.

راهبرد مناطقی با کمترین سطح انتشار گازهای آلاینده برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ مطرح شد و تا حد زیادی، نوعی جمع‌بندی از ایده‌هایی بلندپروازانه به شمار می‌رفت که طی دو قرن اخیر توسط مقامات بزرگ پایتخت انگلستان ارائه شده بود. بر اساس این رویکرد، رانندگانی که بدون رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در مناطق فوق به تردد می‌پردازند، موظف خواهند بود مبلغی بین ۵۰. ۱۲ تا ۱۰۰ پوند جریمه به شهرداری پرداخت کنند. در حال حاضر، این مناطق در مجموع ۲۱ کیلومتر مربع از مرکز لندن را فرا گرفته، با این حال پیش‌بینی شده است که تا اکتبر ۲۰۲۱، مساحت محله‌هایی که قوانین سختگیرانه رانندگی برای کاهش انتشار کربن در آن‌ها اعمال می‌شود به ۳۶۰ کیلومتر مربع برسد.

راهبرد صادق‌خان برای کاهش آلودگی هوای لندن

البته صادق‌خان در حال اقدامات دیگری برای پاکسازی هوای لندن از آلودگی‌های هوا است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ارتقای ناوگان اتوبوسرانی شهر، افزایش زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و بستن بسیاری از خیابان‌ها به روی خودروها، به ویژه در ساعات شروع و پایان فعالیت مدارس اشاره کرد. تا کنون و در نتیجه اعمال این گونه تدابیر، بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مردم ساکن در بخش‌های مرکزی لندن، از هوای پاک، زیرساخت‌هایی با کیفیت بالا برای تردد خودروها و مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشمار بهره‌مند شده‌اند. علاوه بر این تعداد مدارسی که دانش‌موزان آن در معرض تنفس هوای آلوده بوده‌اند از ۴۵۵ مورد در سال ۲۰۱۶ به تنها ۱۴ مدرسه در سال ۲۰۱۹ رسیده و مسیرهای دوچرخه‌سواری در اطراف این مناطق به سه برابر افزایش یافته است.

محققان اهل لندن درست ۱۰ ماه پس از پیاده‌سازی قانون "مناطقی با کمترین انتشار کربن" متوجه شدند که میزان خودروهای آلاینده در این محله‌ها حدود ۴۴ درصد کاهش یافته است و نسبت به گذشته، بیش از ۴۴ هزار خودروی غیر استاندارد زیست‌محیطی کمتری به تردد در این مسیرها پرداخته است.

راهبرد صادق‌خان برای کاهش آلودگی هوای لندن

کد خبر 503454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.