لزوم مشارکت شهروندان در حفظ طبیعت شهرها

یک دکترای طراحی شهری گفت: حفظ فضای سبز شهری ضرورتی است که امروزه بیشتر از گذشته مورد توجه است.

حسن سجاد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حفظ فضاهای سبز و باغات شهری از مهمترین پارامترها در دستیابی به شهر دوستدار طبیعت است در حالی که طی ۱۰ سال گذشته فضاهای سبز شهری در بسیاری از شهرهای ما کاهش محسوسی داشته و همگام با توسعه درونی و بیرونی شهر از بین رفته است.

وی افزود: شهرهای امروز از طبیعت جدا شده‌اند و روند توسعه شهر به نحوی است که حقی برای عناصر طبیعی قائل نمی‌شود.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: بی توجهی نسبت به طبیعت و تخریب عناصر طبیعی، شهرهای ما را دچار معضلات زیست محیطی بسیاری کرده و بسیاری از آلودگی‌های امروز شهرها اعم از آلودگی هوا، آب و خاک نشأت گرفته از بی توجهی به طبیعت و عناصر آن است.

سجاد زاده تاکید کرد: اولین گام در تعدیل بخشی به چنین فرآیند مخربی، توجه به ضوابط و استانداردها در قالب طرح‌های شهری است؛ طرح‌هایی که روند توسعه شهر در آینده را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: نیاز است ضوابط و استانداردهای مندرج در طرح‌های شهری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه طبیعت و محیط زیست، ضمانت اجرایی داشته باشد تا در فرآیند اجرا از تخریب طبیعت و فضای سبز شهری، همینطور گونه‌های جانوری و گیاهی جلوگیری کند.

این دکترای طراحی شهری گفت: مشارکت شهروندان در فرآیند تهیه و اجرای طرح‌های شهری یک ضرورت و ضمانتی برای اجرای دقیق مفاد طرح است؛ یک شهروند باید فواید فضای سبز، طبیعت و باغات شهری را بداند تا آگاهانه در قبال حفظ آن احساس مسئولیت کند.

سجاد زاده ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا تکنولوژی‌هایی برای گسترش فضای سبز در نظر گرفته شده است، اما در این کشورها همزمان با ایجاد چنین فناوری‌هایی، بسترهای اجتماعی و فرهنگی لازم نیز فراهم شده تا شهروندان در استفاده از این فناوری‌ها و حتی تولید و گسترش آن مشارکت داشته باشند.

کد خبر 503341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.