روزانه ۳۰ مترمکعب شیرابه پسماند در کانال‌های لاگون‌ اصفهان تبخیر می‌شود

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بر لزوم کاهش شیرابه ناشی از پسماندهای خانگی و مدیریت اصولی آن به منظور کاستن از اثرات زیست محیطی این مایع آلوده، تأکید کرد.

رحیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شیرابه مایعی تیره رنگ، غلیظ و بسیار آلوده است که از پسماندهای خانگی جاری می‌شود و شاید از نظر یک خانوار مقدار آن اندک باشد، اما با توجه به ورود روزانه یک هزار تن پسماند به کارخانه پردازش پسماند در اثر فشار و جا به جایی مقدار و غلظت این شیرابه‌ها بیشتر می‌شود.

وی افزود: یک‌هزار تن پسماند ورودی کارخانه در فصول گرم سال منجر به تولید روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ متر مکعب شیرابه شده و به طور میانگین نیز در ایام مختلف سال میزان تولید روزانه شیرابه حدود ۳۰ تا ۴۰ متر مکعب است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه جلوگیری از تولید این حجم از شیرابه باید در مبدأ صورت گیرد، تصریح کرد: شهروندان با روش‌هایی از قبیل آبگیری و رطوبت زدایی، می‌توانند از ایجاد شیرابه در پسماندهای شهری پیشگیری کنند که این امر با اقدامات ساده‌ای مانند استفاده از سبد آبگیری، قرار دادن پسماندهای آبدار مانند پوست میوه و صیفی‌جات در معرض نور خورشید و خودداری از ریختن غذاهای پرآب در کیسه زباله تر محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش شیرابه اثرات مستقیمی بر کیفیت بهداشت و محیط زیست دارد، گفت: این مایع منابع آبی و خاکی را آلوده می‌کند به طوری که میزان آلودگی آن بسیار بیشتر از فاضلاب شهری تخمین زده می‌شود و در صورت کاهش حجم آن از پیامدهای منفی و زیانباری که برای سلامت جامعه دارد نیز پیشگیری می‌شود.

محمدی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای مدیریت و کنترل آسیب‌های ناشی از شیرابه، تصریح کرد: اگر چه تأکید ما بر کاهش حداکثری مقدار شیرابه از طریق اصلاح الگوی رفتار است، اما این موضوع مانع از اجرای اقدامات زیرساختی و توسعه یافته برای مدیریت شیرابه نشده و در پروژه‌هایی عظیم لاگون‌های تبخیری شیرابه و حدود یک کیلومتر کانال‌های انتقالی با هدف جلوگیری از نفوذ آن به درون خاک احداث شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون شیرابه موجود در کارخانه از طریق این کانال‌ها به لاگون های تبخیری منتقل می‌شود تا در فرآیند تبخیر از نشت آن به منابع آبی و خاکی ممانعت شود.

کد خبر 503182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.