۶۰ درصد چمن‌های پرنیاز آبی شهر جایگزین شده است

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۶۰ هکتار از چمن‌های پُر نیاز آبی شهر تبدیل به چمن‌های مقاوم و کم نیاز شده و این برنامه ادامه خواهد داشت تا جایگزینی تمام چمن‌ها انجام شود.

فروغ مرتضایی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در فضای سبز چهار هزار هکتاری شهر اصفهان ۵۴۰ هکتار چمن وجود دارد که بر اساس یک برنامه پنج ساله، از چهار سال پیش کاشت چمن‌های کم نیاز آبی به جای چمن‌های پر نیاز آبی در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به این که چمن در اصفهان کاربرد زیادی دارد چمن‌های مقاوم به خشکی شناسایی شده که بین پنج تا ۱۰ روز یک بار به آب نیاز دارد، برنامه حذف چمن‌ها با نیاز آبی بالا و جایگزینی آن با گونه‌های کم نیاز آبی جزء برنامه‌های اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به منظور شناسایی چمن‌های مقاوم به خشکی، شوری، سرما، گرما و نیز گونه‌های بومی و غیربومی متناسب با اقلیم شهر اصفهان، مرکز تحقیقات محمودآباد فعالیت‌های خوبی کرده است.

وی گفت: این مرکز به وسعت ۱۲ هکتار بوده و فعالیت‌های پژوهشی خود را از اواخر دهه ۷۰ بر روی بیش از ۴۵۰ گونه از چمن‌های سردسیری و گرمسیری انجام داده است که هم اکنون علاوه بر افزایش این کلکسیون به ۵۴۰ ژنوتیپ، نتایج ارزشمندی در خصوص شناسایی چمن‌های مقاوم به خشکی، شوری، سرما و گرما به دست آورده است.

مرتضایی نژاد اظهار کرد: گل‌ها و گیاهان زینتی مقاوم در مرکز تحقیقاتی محمودآباد تحت عنوان استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم در طراحی‌های مناطق خشک به تولید انبوه رسیده و در بعضی از عرصه‌های فضای سبز شهر به صورت پایلوت کاشته شده است.

وی با اشاره به استفاده از گونه‌های گیاهی فصلی دائم و کم نیاز آبی در رفیوژهای میانی، تصریح کرد: در بسیاری از پارک‌های شهری و جنگلی در حال احداث از گونه‌های گیاهی مقاوم استفاده شده است.

کد خبر 503148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.